Beste 'Anarchisme',
Enig onderzoek naar hetgeen je gebruikt als fundament voor je argumentatie, cq. het 'hedendaags anarchisme', had je doen kunnen beseffen dat het anarchisme als zodanig geen eenduidige definitie kent. De interpretatie van anarchistisch gedachtegoed is in belangrijke mate een kwestie van persoonlijke voorkeuren, met als gevolg dat zij verschillende stromingen onder haar gelederen heeft. Uit de stelling dat de in het artikel besproken uiting van solidariteit bewijst dat anarchisten in Nederland 'de kluts kwijt zijn' blijkt dus een gebrek aan zowel historische- als aan hedendaagse kennis met betrekking tot het anarchisme en sich. Naast de discutabele aard van je argumentie zoals zojuist beschreven, sla je mijn inziens ook inhoudelijk de plank mis. Solidariteit met alle minderheden- ofwel op etnische gronden, zoals in het geval van de Somaliers, danwel anderszins- zou juist een van de speerpunten van de anarchistische beweging moeten zijn. Belangrijkste reden voor de noodzaak van solidariteit met minderheden is dat vaak juist deze minderheden geconfronteerd worden met de repressie die inherent is aan politieke systemen die zich onterecht democratisch noemen. Om bovengenoemde redenen zou ik willen zeggen dat de solidariteit zoals besproken in het artikel juist een positieve uiting van anarchistische gedachtegoed is, en niet, zoals jij lijkt te geloven, een dwaze vertoning van anarchisten die 'de kluts kwijt zijn'. Je lijkt te willen pleiten voor het uiten van solidariteit enkel voor diegenen die solidair zijn met de grondbeginselen van het anarchisme, terwijl je zelf nog weinig kaas van van deze grondbeginselen gegeten blijkt te hebben. Onwetendheid is geen zonde, immers de volleerde mens bestaat niet, maar laat deze ontwetendheid niet de basis zijn voor overhaaste conclusies en onterechte veroordelingen- daar hebben we immers al politici voor.
Beste 'Anarchisme', Enig
Beste 'Anarchisme',
Enig onderzoek naar hetgeen je gebruikt als fundament voor je argumentatie, cq. het 'hedendaags anarchisme', had je doen kunnen beseffen dat het anarchisme als zodanig geen eenduidige definitie kent. De interpretatie van anarchistisch gedachtegoed is in belangrijke mate een kwestie van persoonlijke voorkeuren, met als gevolg dat zij verschillende stromingen onder haar gelederen heeft. Uit de stelling dat de in het artikel besproken uiting van solidariteit bewijst dat anarchisten in Nederland 'de kluts kwijt zijn' blijkt dus een gebrek aan zowel historische- als aan hedendaagse kennis met betrekking tot het anarchisme en sich. Naast de discutabele aard van je argumentie zoals zojuist beschreven, sla je mijn inziens ook inhoudelijk de plank mis. Solidariteit met alle minderheden- ofwel op etnische gronden, zoals in het geval van de Somaliers, danwel anderszins- zou juist een van de speerpunten van de anarchistische beweging moeten zijn. Belangrijkste reden voor de noodzaak van solidariteit met minderheden is dat vaak juist deze minderheden geconfronteerd worden met de repressie die inherent is aan politieke systemen die zich onterecht democratisch noemen. Om bovengenoemde redenen zou ik willen zeggen dat de solidariteit zoals besproken in het artikel juist een positieve uiting van anarchistische gedachtegoed is, en niet, zoals jij lijkt te geloven, een dwaze vertoning van anarchisten die 'de kluts kwijt zijn'. Je lijkt te willen pleiten voor het uiten van solidariteit enkel voor diegenen die solidair zijn met de grondbeginselen van het anarchisme, terwijl je zelf nog weinig kaas van van deze grondbeginselen gegeten blijkt te hebben. Onwetendheid is geen zonde, immers de volleerde mens bestaat niet, maar laat deze ontwetendheid niet de basis zijn voor overhaaste conclusies en onterechte veroordelingen- daar hebben we immers al politici voor.