Hier kun je discussieren over Identiteit maker Big Brother Bus onthuld.
Christiaan Franciscus Maria (Chris) Haeren, op 8 mei 1957 in Kerkrade geboren, is de 'geestelijk vader' van de video-surveillancewagen die in 360 graden en met maar liefst negentien camera's opnames maakt van 'stenengooiende relschoppers'. Tevreden presenteert hij zijn project, waar hij al jaren mee bezig is en dat volgens hem een paar ton heeft gekost. Al in 2004 verscheen Chris Haeren met zijn bus voor het eerst in Focus Haaglanden, een 'relatiemagazine voor overheid en bedrijfsleven'(1).
Ook werkte hij in 2011 mee aan een onderzoek over de inzet van flexibel cameratoezicht in Amsterdam, waaruit onder andere bleek dat de kosten van één (gehuurde!) camera per maand in Den Haag neerkomen op grofweg €5000. Hoewel zowel de gemeente Utrecht als de gemeente Rotterdam toch wel een beetje bezwaar hadden tegen het 'juridisch spanningsveld' van flexibel cameratoezicht, lieten Chris Haeren en Paul Verhoeff (gemeente Den Haag) weten dat ze in Den Haag voldoende ruimte in de wetgeving zagen en geen behoefte hadden aan uitbreiding van de bevoegdheden. (De andere gemeente die dat ook zo ervaart is de gemeente Ede - sic!)
Chris wie?
En wie is Chris Haeren dan? 'Senior adviseur bij de Eenheid Den Haag en verantwoordelijk voor al het politie-videomateriaal dat in de regio wordt gemaakt', meldt het AD. Oke, anything you can do, I can do better. Bij deze dus ook wat meer persoonlijke gegevens.
Nadat hij de St Lambertus basisschool en de LTS had afgemaakt, trouwde de destijds 23-jarige Chris zijn vrouw - die hij al van jongs af aan kende - in Kerkrade. In de kerk, want Chris (hier op de foto (2) jonger dan nu) is van huis uit katholiek. Ze verhuisden twee keer, kregen een zoon en een dochter, die inmiddels groot zijn en gestudeerd hebben - Podium- en Evenemententechniek bijvoorbeeld aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam.
Mevrouw Haeren werkte voorheen eerst bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en daarna bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Nu is ze vooral betrokken bij de lokale basketbalvereniging en is ze niet onverdienstelijk amateur-fotografe (3). Begin 2009 lieten ze een dakkapel op hun huisje plaatsen, een jaar later maakten ze een uitstapje naar familiepark Mondo Verde in Landsgraaf en tekenden ze bezwaar aan tegen de plaatsing van een dug-out in hun wijk.
Het hele gezin is nauw betrokken bij de wijk: zoonlief initieerde het in 2012 gestarte wijkfeest en de dochter, die dit jaar 20 wordt, zit in het bestuur van het wijkgebouw, waar gezellige kaartavonden, creatieve cursussen en volksdansen wordt georganiseerd.
En Chris is natuurlijk ook bij het wijkfeest - met politieshirt nog aan (4).
Ga ik ook zover dat ik namen en foto's van vrouw en kinderen publiceer? Nee. Alhoewel alles op het openbare internet te vinden is en ik in die zin niet juridisch geremd wordt, heb ik - in tegenstelling tot de obsessief controlerende Staat - nog wel enigszins fatsoen. Laat me, om de diepte van de research te illustreren, volstaan met de melding dat op de geboortekaartjes van beide kinderen gecrashte ooievaars te zien zijn...
Follow the money
In het AD staat Chris Haegen vermeld als politieman. Senior adviseur, maar goed, de indruk wordt gewekt dat hij gewoon op de loonlijst van politie Haaglanden staat en in die hoedanigheid de high-tech surveillancebus ontwikkeld heeft. Per slot van rekening zit hij in 2004 keurig in een politie-overhemd achter de beeldschermen van zijn geliefde bus. Maar is Chris wel alleen maar politie-agent?
Na wat gezoek bij de Kamer van Koophandel blijkt dat Chris van 2008 tot december 2011 een eenmansbedrijfje runde: Chris Haeren Advies. Volgens de gegevens bij de KvK als was dat bedrijfje gespecialiseerd in 'Technisch ontwerp en advies voor elektro-, installatietechniek en telematica, Adviseur voor overheden en bedrijven over beveiligingstoepassingen'. Telematica, zegt u? Volgens Wikipedia is dat "een discipline die zich bezighoudt met telecommunicatie en informatica, maar vooral ook met zaken waarbij deze twee gecombineerd toegepast worden". Ah, Big Brother, dus. Zou het kunnen zijn dat Chris Haeren via zijn eenmansbedrijfje wat van de 'paar tonnen' die de high-tech bus kostte, naar zichzelf heeft doorgesluisd? Dat weten we niet, want in de drie jaar dat het bedrijf operationeel was, zijn er geen gegevens aan de KvK verstrekt...
Een lik uit de pot met honing
Maar Chris Haeren is niet de enige die er op vooruit zal zijn gegaan door de Big Brother Bus. Mevrouw Draisma van de afdeling Inkoop van de Politie Haaglanden heeft na de bekendmaking van de aanbestedingsopdracht laten weten dat Sony Nederland de Mercedes Benz Sprinter mocht gaan ombouwen tot high-tech spionagebus (Sony Nederland (5), Schipholweg 225 in Badhoevedorp). De eerste kennismaking dateert trouwens al uit november 2010. Een ander bedrijf dat surveillance-systemen levert aan de politie Haaglanden en dus dik geld verdient aan de controlestaat is TM-CS in Apeldoorn.
Stenen gooien
Maar goed, terug naar de rellende oproerkraaiers waar het allemaal mee begon. Want dat is het nut van de surveillancebus, toch, om alle hufterige vandalen nauwkeurig in beeld te brengen? Maar het veiligheids-minnende gezicht van de politie Haaglanden is maar schijn... de bus is nu al bij verschillende vreedzame demonstraties aan het 'werk' gezien, terwijl er in geen velden of wegen stenengooiende relschoppers te bekennen waren. Het gaat niet over onveiligheid, strafbare feiten, vernieling, rellen of stenen door winkelruiten. Het gaat over verregaande controle en repressie, over de afbraak van het recht op demonstratie én privacy, over het in kaart brengen van iedereen die het in z'n hoofd haalt om de Nederlandse Staat te bekritiseren.
Mondje dicht, oogjes toe. Big Brother is watching you.
P.S. Effectieve bestrijdingsmiddelen tegen de Big Brother Bus (6) zijn, naast de alom bekende sjaal, muts en capuchon, ook felle led-lampjes op je hoofd, zoals een hoofdfietslamp (7). Zorg wel dat er volle batterijtjes in zitten en dat je reservebatterijtjes bij je hebt. Fel licht verpest de opnames. Maar natuurlijk verdient de bus niet beter dan stomweg op z'n kant gelegd te worden.
(zie ook dhjana.nl voor meer foto's)