Hier kun je discussieren over Klimaatverandering - Leuker kunnen we het niet maken; wel sneller.
En maar praten....blablabla....en lekker dineren...blablabla....en uiteindelijk komen tot wat loze beloften. En ja, die afspraken zullen vast lekker bekken en het goed doen in de media, maar niemand gaat zich er natuurlijk aan houden of ze worden uitgesmeerd over veel te veel jaren. De klimaattop in Glasgow wordt geen succes, maar dat stond bij voorbaat al wel vast. De wil ontbreekt om er echt wat aan te doen.
Politici en bestuurders gaan ongemakkelijke keuzes graag uit de weg. De angst voor een electorale afrekening speelt daarbij een rol, maar is niet de belangrijste reden. Dat is namelijk de verwevenheid met het machtige grootkapitaal: het door en door verrotte systeem van lobbygroepen, mediamagnaten, vriendjespolitiek, durfinvesteerders, CEO's, belastingontwijking, beleggers en het maken van winst ten kostte van alles en iedereen. Kortom, het kapitalistische systeem in al z'n slechtheid.
Grote concerns als CocaCola, Amazon, Unilever en Shell slaan zichzelf op de borst met ronkende statements als het om hun klimaatinspanningen gaat. Aan ambities geen gebrek:
• CocaCola wil graag CO2 neutraal worden, maar vooral niet te snel: pas in 2040 zou het zo ver moeten zijn. Daarnaast legt het bedrijf de schuld bij anderen: 90% van de uitstoot die vrijkomt bij het maken van CocaCola producten zou van hun toeleveranciers afkomstig zijn. Lekker makkelijk. Dat CocaCola de grootste platicvervuiler ter wereld is (deze dubieuze eer is afkomstig van de wereldwijde beach cleanups actie, waarbij het meeste herkenbare plastic afval van CocaCola afkomstig was), wordt voor het gemak maar even niet genoemd op hun website.
• Amazon doet het wat rustiger aan: het meest nabije doel, naar eigen zeggen al heel erg ambitieus, is om de helft van alle logistieke verzendingen per 2030 klimaatneutraal uit te voeren. Amazon is met zijn hyperscale-datacenters en pakketverzendingen (zo'n zeven miljard per jaar!) natuurlijk een energievreter en vervuiler eerste klas. Ondertussen heeft Jeff Bezos een speciaal fonds opgericht dat klimaatinitiatieven en milieuprojecten gaat ondersteunen. Critici noemen zijn handelswijze echter een vorm van greenwashing: doen alsof je iets voor het klimaat kunt betekenen maar in de kern nog steeds weinig duurzaam bezig zijn.
• Unilever werd afgelopen maand nog uitgeroepen tot de op twee na grootste vervuiler ter wereld. Tegelijkertijd steunt het concern de klimaattop in Glasgow als ‘Principal Partner’ van het gastland. Je kunt niet ontkennen dat ze bij dit bedrijf beschikken over een morbide vorm van humor. Ondertussen is Unilever niet van plan om het gebruik van plastic verpakkingsmateriaal te reduceren. Sterker nog, men stapt er juist op over om zo van traditionele en goed recyclebare materialen als metaal, papier en glas af te komen, want zo zouden ze kunnen besparen op CO2. Dat al deze plastic verpakkingen in veel landen niet worden ingezameld en juist in de open lucht worden verbrand, beschouwt Unilever niet als zijn probleem. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle ontbossing in verband met palmolieproductie, dat wordt gebruikt in talloze Unilever producten.
• Shell...tsja wat moet je daar nu nog voor zinnigs over zeggen...als je die hoogdravende volkomen onwezenlijke reclamespotjes van Shell ooit een keer hebt gezien of gehoord, weet je dat het daar nog helemaal mis is natuurlijk. Shell gaat z'n leven beteren? Tuurlijk...Het enige antwoord daarop zou moeten zijn: Nigeria Nigerdelta.
De naming en shaming van bovenstaande bedrijven is terecht, maar het is slechts het topje van de ijsberg en ze zijn zo inwisselbaar voor andere concerns. Zoek en vervang CocaCola door PepsiCo, Amazon door Google (datacenters) of DHL, Unilever door Procter & Gamble of Nestlé en Shell door elk willekeurig olie- en gaswinningsbedrijf en je beseft dat de strijd tegen deze op winst beluste congelomeraten een ongelijke is. Zeker omdat ze ook nog eens volledig worden gesteund door beleidsmakers overal ter wereld en zeker ook hier in Den Haag. Deze dames en heren politici deinzen er niet voor terug om het hele repressieve apparaat wat zij tot hun beschikking hebben in te zetten tegen een paar demonstranten, die het niet langer pikken en tot actie over gaan.
Het klinkt al met al niet hoopvol en de eerlijkheid gebied te zeggen dat de kansen op de benodigde structurele veranderingen klein zijn/ Ze gaan in ieder geval niet vanuit het bedrijfsleven en de politiek zelf komen. Het enige wat wij kunnen doen is mensen overtuigen en ze tot nadenken bewegen: wees je bewust van wat je eet, van wat je drinkt, van wat je koopt, van wat je bestelt, van wat je tankt. Wees je ervan bewust dat het zo niet langer door kan gaan. Wees je ervan bewust dat het milieu al volledig naar de knoppen geholpen is door winstbejag, door wegkijken, door eigen belang. Wees je ervan bewust dat we hier alleen samen - hand in hand - iets tegen kunnen doen. Wees je ervan bewust dat klimaatverandering een feit is en dat we niet langer wegkomen met blablabla.
Wees je ervan bewust dat het tijd is....tijd voor actie!
Forum voor Anarchisme