| |
NS twee maanden verder Treinposse - 25.10.2001 00:54
De rust leek teruggekeerd bij de spoorwegen toen de NS-directie en minister Netelenbos eind augustus 2000 een aangepast contract overeenkwamen. Onderwater bleef het flink borrelen. Utrecht, 23 oktober 2001 - De rust leek teruggekeerd bij de spoorwegen toen de NS-directie en minister Netelenbos eind augustus 2000 een aangepast contract overeenkwamen. Onderwater bleef het flink borrelen. Eind oktober blijkt er voor de crisis bij de spoorwegen een aantal oplossingen voorhanden. Het is wederom de vraag: wil de NS-directie? De problemen met de implementatie van de nieuwe bijsturingsorganisatie vangen de meeste herfstwind. Het uit elkaar rukken van de ´oude´ verkeersleidingsorganisatie in verschillende onderdelen bij verschillende bedrijfsonderdelen veroorzaakt een grote hoeveelheid (mis)communicatie. Waar voorheen de bijstuurders van materieel, personeel en dienstregeling in fysiek dezelfde ruimte op spreekafstand zaten, worden er nu allerlei oneigenlijke barrières opgeworpen. Zo komen de bijstuurders van materieel en personeel in verschillende lagen (Transport en Knooppuntsturing) onder NS-reizigers (NSR) te vallen en is de verkeersleiding in fysiek dezelfde, gescheiden lagen ingedeeld (Netwerkverkeersleiding en Treindienstleiding). Om dit alles nog wat gecompliceerder te maken is binnen NSR voor de Machinisten en Hoofdconducteurs een call centre ingericht via welke zij, behalve de directe veiligheid, hun communicatie worden geacht te doen. Zie hier een mêlee van lijnen en gedeelde verantwoordelijkheden die leidden tot de chaos van woensdag 17 oktober jongstleden en Koninginnedag 2000 in Amsterdam. Voor de uitvoerders in de bijsturing is absoluut niet meer duidelijk of een trein met welk personeel en welk materieel moet rijden. De op 10 juni ingevoerde procesvereenvoudiging voor rijdend personeel blijkt zo ingewikkeld, dat deze ook nog een flinke duit in het zakje doet. Een kruitvat dat niet door beperkte, kort door de bocht maatregelen kan worden opgelost. Het snel ingeslikte idee van minister Netelenbos afgelopen juli om de verkeersleiding weer bij de NS te voegen, lijkt de basis van de oplossing. Ook al omdat de beide organisaties elkaar beconcurreren om het beperkte aantal ervaren bijstuurders in hun organisatie binnen te loodsen. Binnen de NS-organisatie rammelt het als het boemeltje naar Purmerend. Losgelaten uit hun ivoren toren (werkbezoeken) worden de directieleden rechtstreeks geconfronteerd met de vele problemen die de financiële koers van de laatste vijf jaar heeft meegebracht. En uit een onderzoek, de zogenaamde nulmeting, blijkt dat de betrokkenheid van het personeel zeer groot is, maar er nauwelijks nog vertrouwen in de organisatie bestaat. Een enquête bij het interne NS-intranet leverde op dat slechts 37 procent van de respondenten denkt dat de punctualiteit van 80 procent dit jaar gehaald wordt. En zo zijn er veel meer onderwerpen. Zelfs ´wonderdokter´ C. Peeters, die dacht de boel wel even op de rails te krijgen, is na het opzeggen van het vertrouwen door de ondernemingsraad (OR) uitgerangeerd. Hij is met stille trom, en waarschijnlijk een miljoen gulden op zak, vertrokken. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. Zo is er eigenlijk zonder problemen en in slechts twee onderhandelingsrondes een principe-CAO tot stand gekomen. Een loonsverhoging van 5,9 procent is binnen de sector vrij hoog. Er zit wel een adder onder het gras, namelijk dat er vrijwillig kan worden gekozen voor werktijdverlenging. Voor de werknemers van NS-internationaal wordt het nog even spannend: na de bekendmaking van het verlies van 17 miljoen gulden, wil de directie voor hen aangepaste arbeidsvoorwaarden. Het echte positieve komt uit Zutphen waar op 5 oktober 2001 de gezamenlijke personeelscollectieven hun alternatief productiemodel presenteerden. Het model moet afrekenen met het ´rondje rond de kerk´ en zorgen voor meer variatie en daardoor veiligheid voor het rijdend personeel. Pieter van Vollenhoven schreef in zijn rapport over sociale veiligheid dat de conducteur een soort herkenbare wijkagent moet worden, die constant op hetzelfde traject heen en weer rijdt. Daarmee houdt hij geen rekening met het onveiligheidsgevoel dat bij het rijdend personeel ontstaat. De collectieven zijn voor bemensing van alle stations door medewerkers, die naast de sociale veiligheid ook andere taken kunnen vervullen. Dat levert ook voor de reizigers veel voordelen op. Met het introduceren van aflosmomenten bij de trein komt het niet of nauwelijks meer voor dat een trein zonder personeel staat en levert de efficiëntere opzet van het model genoeg personeel op om de opgeheven treinen van de zaterdag en zondag weer te laten rijden. Voor iedereen zit hier een positief effect aan. Het is te hopen dat de NS-directie dit op zijn merites weet te beoordelen en samen met de collectieven en de OR dit nieuwe productiemodel op de rails zet. E-Mail: treinposse@dewaarheid.nu Website: http://www.DeWaarheid.nu/ |
aanvullingen | | |