english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
NS twee maanden verder
Treinposse - 25.10.2001 00:54

De rust leek teruggekeerd bij de spoorwegen toen de NS-directie en minister Netelenbos eind augustus 2000 een aangepast contract overeenkwamen. Onderwater bleef het flink borrelen.

Utrecht, 23 oktober 2001 - De rust leek teruggekeerd bij de spoorwegen toen de NS-directie en minister Netelenbos eind augustus 2000 een aangepast contract overeenkwamen. Onderwater bleef het flink borrelen. Eind oktober blijkt er voor de crisis bij de spoorwegen een aantal oplossingen voorhanden. Het is wederom de vraag: wil de NS-directie?

De problemen met de implementatie van de nieuwe bijsturingsorganisatie vangen de meeste herfstwind. Het uit elkaar rukken van de ´oude´ verkeersleidingsorganisatie in verschillende onderdelen bij verschillende bedrijfsonderdelen veroorzaakt een grote hoeveelheid (mis)communicatie. Waar voorheen de bijstuurders van materieel, personeel en dienstregeling in fysiek dezelfde ruimte op spreekafstand zaten, worden er nu allerlei oneigenlijke barrières opgeworpen. Zo komen de bijstuurders van materieel en personeel in verschillende lagen (Transport en Knooppuntsturing) onder NS-reizigers (NSR) te vallen en is de verkeersleiding in fysiek dezelfde, gescheiden lagen ingedeeld (Netwerkverkeersleiding en Treindienstleiding).

Om dit alles nog wat gecompliceerder te maken is binnen NSR voor de Machinisten en Hoofdconducteurs een call centre ingericht via welke zij, behalve de directe veiligheid, hun communicatie worden geacht te doen. Zie hier een mêlee van lijnen en gedeelde verantwoordelijkheden die leidden tot de chaos van woensdag 17 oktober jongstleden en Koninginnedag 2000 in Amsterdam. Voor de uitvoerders in de bijsturing is absoluut niet meer duidelijk of een trein met welk personeel en welk materieel moet rijden. De op 10 juni ingevoerde procesvereenvoudiging voor rijdend personeel blijkt zo ingewikkeld, dat deze ook nog een flinke duit in het zakje doet. Een kruitvat dat niet door beperkte, kort door de bocht maatregelen kan worden opgelost. Het snel ingeslikte idee van minister Netelenbos afgelopen juli om de verkeersleiding weer bij de NS te voegen, lijkt de basis van de oplossing. Ook al omdat de beide organisaties elkaar beconcurreren om het beperkte aantal ervaren bijstuurders in hun organisatie binnen te loodsen.

Binnen de NS-organisatie rammelt het als het boemeltje naar Purmerend. Losgelaten uit hun ivoren toren (werkbezoeken) worden de directieleden rechtstreeks geconfronteerd met de vele problemen die de financiële koers van de laatste vijf jaar heeft meegebracht. En uit een onderzoek, de zogenaamde nulmeting, blijkt dat de betrokkenheid van het personeel zeer groot is, maar er nauwelijks nog vertrouwen in de organisatie bestaat. Een enquête bij het interne NS-intranet leverde op dat slechts 37 procent van de respondenten denkt dat de punctualiteit van 80 procent dit jaar gehaald wordt. En zo zijn er veel meer onderwerpen. Zelfs ´wonderdokter´ C. Peeters, die dacht de boel wel even op de rails te krijgen, is na het opzeggen van het vertrouwen door de ondernemingsraad (OR) uitgerangeerd. Hij is met stille trom, en waarschijnlijk een miljoen gulden op zak, vertrokken.

Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. Zo is er eigenlijk zonder problemen en in slechts twee onderhandelingsrondes een principe-CAO tot stand gekomen. Een loonsverhoging van 5,9 procent is binnen de sector vrij hoog. Er zit wel een adder onder het gras, namelijk dat er vrijwillig kan worden gekozen voor werktijdverlenging. Voor de werknemers van NS-internationaal wordt het nog even spannend: na de bekendmaking van het verlies van 17 miljoen gulden, wil de directie voor hen aangepaste arbeidsvoorwaarden.

Het echte positieve komt uit Zutphen waar op 5 oktober 2001 de gezamenlijke personeelscollectieven hun alternatief productiemodel presenteerden. Het model moet afrekenen met het ´rondje rond de kerk´ en zorgen voor meer variatie en daardoor veiligheid voor het rijdend personeel. Pieter van Vollenhoven schreef in zijn rapport over sociale veiligheid dat de conducteur een soort herkenbare wijkagent moet worden, die constant op hetzelfde traject heen en weer rijdt. Daarmee houdt hij geen rekening met het onveiligheidsgevoel dat bij het rijdend personeel ontstaat. De collectieven zijn voor bemensing van alle stations door medewerkers, die naast de sociale veiligheid ook andere taken kunnen vervullen. Dat levert ook voor de reizigers veel voordelen op. Met het introduceren van aflosmomenten bij de trein komt het niet of nauwelijks meer voor dat een trein zonder personeel staat en levert de efficiëntere opzet van het model genoeg personeel op om de opgeheven treinen van de zaterdag en zondag weer te laten rijden. Voor iedereen zit hier een positief effect aan. Het is te hopen dat de NS-directie dit op zijn merites weet te beoordelen en samen met de collectieven en de OR dit nieuwe productiemodel op de rails zet.

- E-Mail: treinposse@dewaarheid.nu Website: http://www.DeWaarheid.nu/
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.