english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Paard van Amstel; kraakpand in Am*dam
Toiletjuf - 03.01.2002 19:16

Dit bericht heb ik gevonden op de kraken maillijst. Het is volledig van de hand van de betrokkenen.


Het onderstaande buurtbriefje hebben we vandaag rond laten gaan in de
buurt, dit na aanleiding van een aantal ontwikkelingen rond ons pand. Een
nieuwe eigenaar met grootse plannen voor (natuurlijk) luxe appartementen en
het falende onteigeningsbeleid van de gemeente. Direkte dreiging is er niet
maar het is altijd goed de mensen op de hoogte te blijven houden, voor het
moment dit wel zo is.

Beste buren,

Zoals jullie weten is het ´Paard van Amstel´ (Amstel 134/136 en
paardenstraat 2) sinds juni 1999 gekraakt. Wij, de krakers, pleitten van
begin af aan voor behoud en renovatie van het pand en het creëren van
sociale woningbouw. Immers, het is, door een falend differentiatie beleid,
voor de onderste inkomensslagen in toenemende mate onmogelijk geworden om
een woning in de binnenstad te vinden.Van begin af aan hebben wij
aangegeven het pand vrijwillig te zullen verlaten, mits er sociale
woningbouw voor in de plaats komt.

Dit rijksmonument uit 1643 is na jarenlange verwaarlozing in een uiterst
dubieuze staat achtergelaten door de voormalig eigenaren Wind en Van
Oostenbrugge. De gemeente heeft actief bijgedragen aan de verwaarlozing,
door niet tegen deze wanprestatie van de voormalig eigenaren op te treden.
Door de kraak, die als doel had de verkrotting tegen te gaan, te ontruimen,
sloeg de gemeente de plank nogmaals mis. Een mogelijkheid om aandacht te
vestigen op speculatieve leegstand werd hiermee teniet gedaan. Een mooie
voorbeeld van struisvogelpolitiek. Naar aanleiding van de malversaties en
justitiële perikelen van de eigenaren, alsmede door de druk die de
omstreden ontruiming legde bij de gemeente, besloot deze in maart 2000 om
een onteigeningsprocedure te starten.
Desalniettemin is het pand in april ´01 toch met forse winst doorverkocht.
Zo werd de door de gemeente geschatte waarde van 1,5 miljoen gulden voor
een ruïne, in een speculatief hoogstandje binnen 15 minuten van 2,45 naar
2,8 miljoen gulden opgeschroefd door Imca B.V.. Deze financiële circusact
vond plaats met behulp van twee obscure tussenpersonen.
Pikant is dat de gemeente, mocht de nieuwe eigenaar geen bouwwerkzaamheden
starten, de onteigeningsprocedure voortzet. Dit houdt echter in dat de
gemeente bijna 1,5 miljoen extra zou moeten betalen aan schadeloosstelling,
een niet te verwaarlozen bedrag voor de belastingbetaler... Daarbij komt dat
dit staaltje zelfverrijking heeft de kans op sociale woningbouw danig in
gevaar heeft gebracht. Twee miljoen achthonderd duizend gulden is de prijs
die Noord-as B.V, een dochter onderneming van Imca B.V. van zelf geprezen
megalomaan Erik de Vlieger, neergeteld heeft voor het pand. Imca B.V. is
een berucht netwerk in Nederland, bekend van Shipdok in Noord en ander
havenvastgoed, voetbalstadion Haarlem, luchtvaartbedrijf Metropolis, poging
tot een TV-zender als conkurent voor AT-5, Huizense havenbaron en de
Amsterdamse vastgoedbusiness, waaronder de Czaar Peter buurt en de het
Tabaksblok in de Spuistraat.

Wij eisen dat deze woningen niet meer de inzet zijn van speculatief
gegoochel, maar dat er sociale woningbouw wordt gerealiseerd. In de
afgelopen jaren hebben wij ons met mens en macht ingezet voor behoud en
renovatie voor dit historisch gebouw, hiermee zullen wij doorgaan totdat er
sociale woningbouw wordt gevestigd. Wij nodigen u van harte uit om hieraan
deel te nemen. Tevens kunt u een kijkje nemen op  http://squat.net/paard

Bij verdere ontwikkelingen rond het paard zullen wij u wederom op de hoogte
stellen.

Met strijdbare groet,

Het paard van Aemstel


Website: http://squat.net/paard
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.