| |
Kerk en anarchisme henkus - 05.01.2002 14:08
kerk en anarchisme http://rivertext.com/weil.html Simone Weil had net als etty hillesum in de gaten dat de bijbel een slavenbijbel is in tegenstelling tot andere heilige boeken. De christus is er voor de onderdrukten, de schreeeuw van de onderdrukten en slaven klinkt in de hele bijbel door. Ook zondaars zijn slaven, slaven van de zonde. Vertrouwelijke gesprekken zijn tussen twee of drie, niet tussen tien of twintig. Christus heeft daarom niet voor niets gezegd: waar twee of drie samen zijn, ben ik bij hen. - Simone Weil Ik geef u alle macht over de koninkrijken van deze wereld - Lukas 4:6. Daaruit blijkt dat het sociale het domein is van de duivel. Het vlees roept "ik" de duivel roept: "wij," net als de dictators "ik" roepen in collectieve betekenis. De duivel maakt een valse nabootsing van het goddelijke. Niet het sociale maar het collectieve is van de duivel. De kerk behoort als maatschappelijk factor aan de duivel omdat ze een conserverend en waarheid bemiddelend orgaan is. Ze is een gevaar voor diegenen die snel door collectieve invloeden worden geïnfecteerd. - Simone Weil. Het beeld van de kerk als mystiek lichaam van Jezus is zeer verleidelijk. Maar het gewicht dat hieraan wordt toegekend is een gevaarlijk teken van modern verval. Daarom zijn ook buitenstaanders nodig, mensen die zich niet te snel laten dopen of bij de kerk voegen. Juist de pracht buiten de kerk, heeft mij tot God geroepen maar buiten de kerk gehouden. - Simone Weil Roeping: onverschilligheid tegenover elke ideologie. Ook het water is onverschillig ten opzichte van de voorwerpen die erin vallen. Het wikt en weegt niet welk voorwerp erin mag vallen. Het zijn de voorwerpen zelf die zinken of ronddobberen. Heb elkaar lief, Jezus´ toelichting ging over de half dooie langs de weg, een anonieme en universele liefde. Enige uitzondering is op de universele liefde is de vriendschap. Ook de onvruchtbare vijgenboom had van nature geen kracht. Toch werd hij niet verontschuldigd maar vervloekt door Jezus. Het gebed is een daad van aandacht, de sleutel van het christelijk verstaan. Alle studie, ook op school, doet beroep op aandacht. De aandacht voor de naaste heeft dezelfde grond. Alle studie zou gericht moeten zijn op aandacht voor God. De boer en arbeider staan ook dichtbij God vanwege hun lijden en armoede en sociale onbeduidendheid. Het grote raadsel van het menselijk bestaan is niet het lijden maar het ongeluk. Behalve degenen die door Christus bewoond worden, haten de mensen de geslagene. Mensen die geslagen zijn door het ongeluk bevinden zich aan de voeten van het kruis op de bijna grootst mogelijke afstand van God. De zonde is geen grotere afstand maar een andere blikrichting. Schoonheid komt voort uit gehoorzaamheid. Jezus noemt de lelien in het veld als voorbeeld. Zij gehoorzamen aan de drang van de natuur. Als wij ze mooier vinden dan welk ander kleed dan ook, zoals van Salomon, komt dat doordat hun gehoorzaamheid. Wiens ziel gericht blijft op God, terwijl ze door het ongeluk is doorboord, bevindt zich in het centrum van het heelal. Dit centrum is God. De ziel bevindt zich op het snijpunt van schepper en schepping, op het snijpunt van de balken van het kruis. God is aanwezig in de eredienst, schoonheid en de naaste. Christus zei: ik had honger en jij gaf me een snickers. Dus, hoe kun je naastenliefde betuigen als Christus niet in je zit? Wie mensen die ver beneden hen staan in macht als gelijke behandelt, geeft hen de waardigheid terug waarvan het lot hen beroofde. God heeft zich verloochend ter wille van ons om ons de gelegenheid te geven ons te verloochenen. God is klaarblijkelijk afwezig in het verborgene op aarde. Degenen die zeggen dat God over het hele machtsgebied heest, bedrijven afgoderij. De mens die door het ongeluk tot een trage passieve materie is geworden en door de edelmoedigheid van een naaste weer (voor even) een echt mens is geworden, ontvangt een ziel die uit liefde is geboren. Naastenliefde is bijna dopen. Naastenliefde kan alleen als je je in de ander verplaatst. Op dat moment ben je ook water en geest. De naaste opmerkingen is gevolg van aandacht. deze aandacht heeft een scheppende kracht maar op het moment zelf verloochening. Je vergroot je macht niet maar maakt het de ander mogelijk onafhankelijk van jou te bestaan. Je moet je in de ander verplaatsen en delen in de toestand van de trage materie waarin de ander verkeert. Met een aalmoes koop je de ongelukkige. De sympathie van de zwakkere voor de sterkere is natuurlijk want de zwakkere krijgt een denkbeeldige kracht. Andersom is daarom tegennatuurlijk. De sympathie van de zwakkere voor de sterkere is alleen zuiver als hij zich uitsluitend richt op de sympathie van de ander voor hem. De scheppende aandacht bestaat uit aandacht voor iets dat er niet is. Er is geen menselijkheid in het naamloze, bewegingsloze vlees langs de weg. Zien van het onzichtbare, het ongeluk, de arme of naaste langs de weg komt voor uit liefde, uit God. De onzichtbare merkt op dat moment dat ´ie een stem heeft als de naaste voor hem opkomt. Christus is aanwezig in de hongerige die een aalmoes krijgt maar ook in degene die door de rechtvaardige wordt gestraft. Hij stierf zelf als misdadiger maar spaarde de overspelige vrouw. Hij schafte het stenigen echter niet af. Overal is het Christus die de eerste steen gooit. Een rechtvaardige straf veronderstelt net als een aalmoes, God´s aanwezigheid. De steen die doodt en het brood dat voedt hebben hetzelfde vermogen, beiden lijken een sacrament. Leven en dood zijn als gave gelijk. Liefde voor schoonheid van de wereld is een aanvulling op de naastenliefde. Franciscus van Assisi is een goed voorbeeld. Zijn gedicht is volmaakte poëzie en zijn daden. Op eenzame plekken verbleef hij en stichtte hij kloostergemeenschappen. Zwerven en armoede waren zijn poëzie. Het voorwerp van de wetenschap is de wijsheid in de wereld, de tegenwoordigheid van Christus door de materie heen. Iedereen voelt het kwade in zich en zou er het liefst afstand van doen. Buiten ons zien we het kwaad in het lijden en de zonde. Maar in onszelf maken we dat onderscheid niet. Het sociale is een nepimitatie van het geloof. Jezus kwam niet om vrede maar het zwaard te brengen. Godsdienst bestaat uit niets anders dan aandacht. Vriendschap heeft een weerschijn van Goddelijke liefde. Website: http://anaisnin.cjb.net |
aanvullingen | | vertalen | henk - 05.01.2002 14:16
als iemand dit evt. tegen een kleine vergoeding kan vertalen naar het engels hoor ik het graag, henk E-Mail: henk-64@hetnet.nl | zucht... | M02 - 07.01.2002 00:21
Dit is geen nieuws Henk... Hoort dus niet bij Indymedia thuis, maar gewoon op je eigen website!
| |
aanvullingen | |