english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
"illegalen" ontsnapt uit bijlmerbajes
news-watch - 15.07.2002 20:51

Twee vluchtelingelingen zijn zondagnacht ontsnapt uit de Bijlmerbajes. Zij wisten over de hekken te klimmen en zwommen door het water naar het nabijgelegen sportpark. De twee, uit Iran en Algerije, zijn door de politie niet teruggevonden.

Dit heeft AT5, de Amsterdamse nieuwszender gemeld. De politie wist de twee niet terug te vinden. Zij zouden binnenkort uitgezet worden, maar zijn nu onvindbaar en terug de illegaliteit in waar zij verder onderdrukt worden door het Europese apartheidsregime.
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
apartheidsregime ? 
Ca$h - 16.07.2002 01:06

Heb ik iets gemist of zaten die twee in de Bijlmerbajes? Daar moet je voor veroordeeld zijn hoor.

En dan weer dat gestrooi met termen die echt misplaatst zijn. Misschien moet een tijdschrift daar maar eens een item aan wijden.
nee ca$h 
Joachim - 16.07.2002 02:33

In nederland hoef je niet veroordeeld te zijn om in de bekenste landelijke gevangenis opgesloten te worden. Zo hoef je ook geen crimineel te zijn om illigaal te worden.
Apartheidsregime is niet eens zo'n gekke benaming!

Website: http://www.askvsv.dds.nl/acties/grensbajes.htm
 
bijlmer heeft vluchtelingenafweer afdeling 
vluchtsupport - 16.07.2002 02:36

Cash, de Bijlmer bajes heeft een afdeling gekregen waar vluchtelingen worden opgesloten die Nederland niet in mogen omdat ze volgens de alwetenden van de IND ' niet kansrijk' zijn in de asielprocedure. Bijlmerbewakers wilden in eerste instantie zelfs niet eens deze mensen bewaken omdat ze niks misdaan hadden en alleen hierheen gevlucht waren.

En ook al zitten 'vreemdelingen' in vreemdelingenbajessen (nu al ruim 1500 cellen) na bijv. een broek gestolen te hebben, dan worden ze vaak zo lang vastgehouden dat de termijn van een redelijke straf (die een legaal iemand krijgt) ver wordt overschreden.

Je zou ook je zelf eens kunnen informeren over deze wantoestanden in NL i.p.v. gelijk mensen uit te schelden die blij zijn dat er twee vluchtelingen ontsnapt zijn. Lees bijv het boekje Grensgevangenen van het autonoom centrum www.freewhere.nl


bijlmer heeft vluchtelingenafweer afdeling 
vluchtsupport - 16.07.2002 02:38

Cash, de Bijlmer bajes heeft een afdeling gekregen waar vluchtelingen worden opgesloten die Nederland niet in mogen omdat ze volgens de alwetenden van de IND ' niet kansrijk' zijn in de asielprocedure. Bijlmerbewakers wilden in eerste instantie zelfs niet eens deze mensen bewaken omdat ze niks misdaan hadden en alleen hierheen gevlucht waren.

En ook al zitten 'vreemdelingen' in vreemdelingenbajessen (nu al ruim 1500 cellen) na bijv. een broek gestolen te hebben, dan worden ze vaak zo lang vastgehouden dat de termijn van een redelijke straf (die een legaal iemand krijgt) ver wordt overschreden.

Je zou ook je zelf eens kunnen informeren over deze wantoestanden in NL i.p.v. gelijk mensen uit te schelden die blij zijn dat er twee vluchtelingen ontsnapt zijn. Lees bijv het boekje Grensgevangenen van het autonoom centrum www.freewhere.nl


Newswatch 
TPM - 18.07.2002 01:53

Newswatch (whatever that may be) meldt iets over "het Europese apartheidsregime".
Hoezo? Is het hier in West Europa net zo erg als in Zuid Afrika, jaren 70?
Zullen we nou eindelijk eens nuances toepassen?
Of blijven we hier borrelpraat-kreten toepassen?
Apartheid in Europa...
Belachelijk.
borrelhapjes  
irene - 18.07.2002 17:40

teveel zijn er al in stilte vermoord, aan de haaien gevoerd,
mishandeld of met geweld uitgezet naar landen waar het niet veilig is.
Er wordt nauwelijks de moeite genomen om dingen uit te zoeken.
Men neemt soms niet eens de moeite om simpele informatie uit te wisselen die voor een vluchteling van levensbelang kan zijn. Of blijft de marechausee soms even grof wanneer ze weten dat iemand hartpatient is en te lang zonder medicijnen? misschien wel... maar misschien ook niet.

Als het woord borrelpraat ergens op zijn plaats is, dan is het wel de praat van mensen die zonder ooit ook maar iets gezien en gehoord te hebben van illegalen, hun oordeel klaar hebben: dit zijn mensen die willen profiteren van ONZE rijkdom.
Maar, derderangsburgers klagen niet over vertraagde NS-treinen. Zij mogen allang blij zijn wanneer ze uberhaupt bestaansrecht krijgen.
De ellende van de illegalen die het zich konden veroorloven om hier te komen wordt niet gezien. Ze bestaan domweg niet, een zelfmoord betekent niets meer dan een calculatie: weer 1 minder.
dit is niet overdreven, de manier waarop er nu over illegalen wordt gepraat zou 10 jaar geleden nog behoorlijk weerstand opgeroepen hebben, nu lijken veel mensen het de normaalste zaak van de wereld te vinden.
En vervolgens spreekt men er in de toekomst weer schande van.
Valt er niks te leren van de geschiedenis.

Ik ben het er wel mee eens dat je uit moet kijken met het maken van vergelijkingen. Wat is apartheid? Laten we er in iedergeval vanuit gaan dat blanken door de apartheid niet werden lastig gevallen door die "bruine, criminele, werkschuwe afrikaanse bevolking", en dat wij nu ook zo min mogelijk geconfronteerd willen worden met die .... (laat maar invullen door de politicus bij jouw op de televisie)

Maar nogmaals, vergelijkingen zijn nooit betrouwbaar wanneer ze uit een recent verleden komen, daar heb je gelijk in.









Vergelijking 
TPM - 20.07.2002 01:40

Het ging me alleen maar om de vergelijking tussen het apartheidsregime in ZA en West Europa.
Zo'n vergelijking klopt niet; is buiten proporties en onzindelijk.
Dat wil dus niet zeggen dat ik het eens ben met de manier waarop illegalen in Nederland worden behandeld.
een nieuwe term 
20.07.2002 02:19

hebben we bij deze dan een nieuwe term ontwikkeld? Als we nu eens op een rijtje neerzetten wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen het Zafrikaans apartheidsregime uit het verleden en het huidige europese apartheidsregime, dan kunnen we tot opzienbarende conclusies komen en geven we tegelijkertijd een ruimere betekenis aan het begrip apartheid.

De grootste vergelijking is dan wel dat er mensen zijn die uitgesloten zijn, en mensen die wel mogen profiteren van staatsvoorzieningen. dat is apartheid genoeg voor mij.

trouwens zijn er genoeg zwarten in zuidafrika die vinden dat het apartheidsregime nog steeds werkt, want zij zijn arm en uitgesloten en de rijken zijn nog altijd vooral wit.

het begrip van apartheidsregime is in die zin ALTIJD ruimer geweest dan het begrip apartheid in de kale betekenis zoals we die kenden van Zuid-Afrika.

dus, met andere woorden, apartheid = bovenaf geregisseerde sociale uitsluiting. (sociaal=politiek, economisch, enz.)
Zucht... 
TPM - 20.07.2002 23:40

Het kwartje valt niet...
Misschien heb ik mij onduidelijk uitgedrukt.

Ik probeer het nog eens (in korte zinnetjes).

1) Ik verfoei het apartheidsregime dat in Zuid Afrika heeft bestaan.
2) Apartheid in West-Europa bestaat niet. Dus enige vergelijking tussen het Apartheidsregime en "ons soort landen" is onzindelijk en belachelijk.

Is het nu duidelijk?
Of zal ik nog een paar extra nuances in de strijd gooien?



kwartje valt niet? 
Simon - 21.07.2002 12:02

Misschien valt het kwartje bij jou niet TPM, heb je daar al aan gedacht? Bovenstaande reacties van mensen geven weer wat naar hun mening apartheid is: uitsluiting van bepaalde groepen mensen, die vaak een niet-blanke huidskleur hebben, vanwege hun afkomst/nationaliteit. Dat gebeurt overal in Europa, dus als dat je definitie van apartheid is dan bestaat apartheid in Europa wel degelijk. Er hoeven niet overal bordjes met "slegs vir blanken" te hangen om groepen mensen effectief uit te sluiten op basis van huidskleur en/of nationaliteit. Ik denk dat vluchtelingen en illegalen een totaal ander beeld hebben van het effect van Europese wetgeving en behandeling van mensen dan mensen op wie deze wetten niet van toepassing zijn.
Doe nou niet zo belerend alsof je het tegen een kleuterklas hebt. Je kan het misschien niet met anderen eens zijn, maar daarom hoef je nog niet te doen alsof jouw mening de enige juiste is en de rest achterlijk.
Toontje 
TPM - 24.07.2002 01:36

Beste Simon,

Met je antwoord op mijn stellingname ben ik het niet eens.

Maar jouw signaal over mijn "toontje" neem ik serieus.
Point taken!
Was niet zo bedoeld.

Okee?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.