english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Antwerpen Amerikaanse of Europese haven?
Pierre Dorremans - 14.01.2003 11:28

Het is nu duidelijk waarom de Verenigde Staten een voorliefde hebben voor Antwerpen als het erom gaat militaire goederen vanuit of naar Europa te verschepen. De Antwerpse havenautoriteiten - en met hen de Belgische regering – gaan plat op hun buik om de Amerikanen terwille te zijn.


De normale gang van zaken is dat goederen worden in- of uitgeklaard door de douane van het land waar zij vertrekken, en nogmaals daar waar zij aankomen. Indien goederen vanuit België reizen naar de Verenigde Staten dan betekent dit in principe eerst een controle door de Belgische douane, en vervolgens door de Amerikaanse.

België wil echter toestaan - en dat in tegenstelling tot andere Europese landen! – dat goederen in de Antwerpse haven worden uitgeklaard door Amerikaanse douaniers, waaronder ook militairen. De officiële redenen van dit Amerikaanse verzoek waarop België zo gretig wil ingaan zijn de verscherpte veiligheidsmaatregelen sinds 11 september 2001.

Dit zou onder andere betekenen dat de goederen die vanuit Antwerpen arriveren in een Amerikaanse haven niet meer ingeklaard moeten worden door Amerikaanse douaniers, wat een aanzienlijke tijdsbesparing zou opleveren ten opzichte van goederen vanuit andere Europese havens. Daarom beschuldigt de Europese Commissie België nu van concurrentievervalsing.

Net zoals op de vragen van de anti-oorlogsactivisten over het militaire gebruik van onze havens, antwoordde de Belgische regering onvolledig op een Europees verzoek om informatie. Maar in tegenstelling tot de anti-oorlogsbeweging kan de Europese Commissie ook boetes opleggen, en is zij ook van plan dit te doen.

Er is nog een ander aspect verbonden aan heel de constructie: de Belgische autoriteiten kunnen nooit weten waar al deze goederen in werkelijkheid heengaan. Naar de Verenigde Staten, of elders? Dat laat de Belgische autoriteiten toe om eeuwig en één dag hun Pontius Pilatus houding met betrekking tot de transporten vol te houden.

Het is duidelijk waarom het Amerikaanse leger opteert voor Antwerpen in plaats van Rotterdam als het over militair transport gaat: de Belgische autoriteiten gaan plat op hun buik voor elk verzoek vanuit Washington. De Antwerpse havenschepen Leo Delwaide werd bijna lyrisch toen hem enkele maanden geleden meer uitleg werd gevraagd: “Sinds de haven in Wereldoorlog 2 ongeschonden in handen viel van de geallieerden, geniet Antwerpen het voorrecht gebruikt te worden bij elke grote militaire operatie van de Verenigde Staten.” (gemeenteraadszitting van 13 november 2002)

De Belgische diplomatie mag dan hoog opgeven over haar démarches om een oorlog tegen Irak te vermijden, achter haar rug staat de Antwerpse haven wagenwijd open en wordt zij overspoeld door Amerikaanse militairen en douaniers.

Het dossier toont nog maar eens aan hoezeer België een lakei is van de Amerikaanse belangen. Vlaamsnationalisten die schreeuwen om Vlaamse onafhankelijkheid zien de Vlaamse eigenheid bedreigd door de Walen of door de Marokkaanse kruidenier op de hoek. De échte kolonisatie gebeurt echter vanuit Washington, en de échte onveiligheid vloeit voort uit het transport van munitie op basis van verarmd uranium doorheen onze woonkernen.



Website: http://www.vonk.org
 

Lees meer over: militarisme vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis

aanvullingen
Link naar het Shipspotting-dossier 
Eva - 14.01.2003 11:49



Website: http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp?artikelID=425
 
Belgie - USA 
14.01.2003 15:33

Heeft de amerikaanse reegring de Belgische regering ook niet onder druk egzetom haar genocidewet te veranderen. Dit omdat de amerikanen bang zijn voor deze wet?

Het ergste was dat de belsgische reegring onmiddelijk een commissie in het leven heeft geroepen die moet bekijken hoe de amerikanen ter wille te kunnen zijn.

BUSH IS HET PROBLEEM!
Neen tegen een nieuwe genocide!

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.