english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Abou Jahjah is volledig geïntegreerd.
Chris Bellekom - 30.01.2003 11:54

Dyan Abou Jahjah (1971)weet als de beste wat zijn rechten zijn en hoe hij de autochtone bevolking met hun eigen wapenen om de oren moet slaan. De vrijheid van meningsuiting als fakkel in de ene hand en het recht op vrijheid van geloof als zwaard in de andere hand.

Dyan Abou Jahjah (1971) bewandelt de wegen die in de vrije rechtsstaat voor hem open liggen met het gemak van een ervaren jurist. Hij weet als de beste wat zijn rechten zijn en hoe hij de autochtone bevolking met hun eigen wapenen om de oren moet slaan. De vrijheid van meningsuiting als fakkel in de ene hand en het recht op vrijheid van geloof als zwaard in de andere hand. Abou Jahjah is niet het voorbeeld van een allochtoon die niet wil integreren. Nee, hij is het voorbeeld van een a-sociale allochtoon. Iemand die zich geen mogelijkheid gelegen laat je erop te wijzen dat je zijn afkomst, zijn cultuur en zijn normen en waarden moet respecteren, maar die ondertussen jouw normen en waarden, jouw cultuur en jouw afkomst niet waardeert. Tenminste, zo lijkt hij over te willen komen, maar met het schrijven van dit artikel wordt een poging gewaagd te beweren dat Dyan Abou Jahjah (1971) meer geïntegreerd is dan menigeen denkt, inclusief Abou Jahjah zelf.

Abou Jahjah’s naam kwam voor het eerst naar voren toen hij werkte als vakbonds-coördinator voor de migrantenbeweging in België, maar vanaf het moment dat hij de AEL (Arabisch Europese Liga) oprichtte is de Antwerpenaar van Libanese origine een publiek omstreden figuur. In de tijd dat hij nog van zich liet horen bij pro-Palestijnse demonstraties, werd er ook al met een scheef oog naar hem gekeken wegens een aantal weinig diplomatieke uitlatingen die hem binnen die organisatie de kop hebben gekost. Ook binnen diverse andere moslimgemeenschappen klinken er geluiden dat Jahjah de islamitische gemeenschap geen dienst doet door de verschillen tussen allochtonen en autochtonen op de spits de drijven.

Jahjah wijst integratie van de hand. Hij haalt liever het Amerikaanse model aan waarin verschillende culturen naast elkaar bestaan zonder dat zij elkaar raken of overlappen. Een China-Town, Little-Italy en binnenkort Klein-Cassablanca moeten, gemeten naar de maatstaven waar Jahjah mee meet, tot de mogelijkheden behoren. Grappig eigenlijk dat Jahjah een Amerikaans model nodig heeft voor zijn illustratie, daar waar er nogal wat anti-Amerikaanse sentimenten uit zijn mond op te tekenen vallen. Het behoud van een eigen cultuur is in zijn ogen niet mogelijk als migranten zich gaan gedragen als westerlingen. Maar daarin gaat hij voorbij aan de vraag wat wel en wat geen vrije keuze is van mensen zelf. Zodra mensen zich clusteren en zich dus onvrijwillig moeten voegen naar het ‘Jahjahiaanse’ model, is er ook geen ontsnappingsmogelijkheid meer aan het ‘Klein-Cassablanca’ syndroom. Er is dan voor de allochtoon geen mogelijkheid meer zich omhoog te worstelen uit de eigen cultuur waarin hij dan volledig ondergedompeld is. Menigmaal was dit juist de reden voor het emigreren uit het land van herkomst. Volgens Abou Jahjah zou dit model kunnen bestaan zonder dat dit echter betekent dat die gesepareerde bevolkingsgroepen buiten de wet komen te staan. "…Wij willen niet assimileren of ergens in het midden blijven hangen. Wij wensen onze identiteit en onze cultuur te behouden, maar wel als gezagsgetrouw en waardig burger in het land waar we leven," staat te lezen in de beginsel-verklaring van de AEL.
Nederlands leren bijvoorbeeld is volgens hem niet nodig, "…want het staat niet in de wet. Je moet je eigen taal niet verloochenen, of het nu Turks of West-Vlaams is. Maar het vrijwillig leren van de plaatselijke taal is een positief punt. Zo kan je beter functioneren." Een beter argument om het leren van de plaatselijke taal voor nieuwkomers, bij de wet, verplicht te stellen hadden we nog niet gehoord. Wat dat betreft draagt Abou Jahjah dus zijn steentje bij aan de discussie over de integratie van allochtonen in de westerse samenleving.
Wat betreft het feit dat nogal wat migranten zich achtergesteld voelen, verkondigt Jahjah daarover dat het tot nog toe gevoerde integratie-beleid op een complete mislukking is uitgelopen. Hiermee bevindt de AEL zich qua opvatting op één lijn met het Vlaams-Blok van Filip Dewinter. Ware het niet dat beiden het vanuit een compleet ander perspectief bekijken. Daar waar Filip Dewinter de schuld voor het grootste gedeelte bij de allochtone bevolking zoekt, doet Jahjah dat door precies het omgekeerde te doen, namenlijk te zeggen dat alle schuld ligt bij de autochtone bevolking.

Maar de mediagenieke kwaliteit van Jahjah doet hem in de publieke opinie zeker geen kwaad. Wat het Bos-effect bij de PVDA teweeg heeft gebracht, zou ook wel eens kunnen gaan gelden voor Jahjah, mocht hij zich politiek willen laten gelden. Het moge duidelijk zijn dat, als Jahjah aan het stereotiepe beeld van woordvoerder van de islamitische gemeenschap had voldaan, wat ouder, baard, keppeltje, hij naar alle waarschijnlijkheid niet zo’n grote invloed gehad op de jongeren in Antwerpen gehad had als nu het geval is.
Hij is zeker vlot van tongriem gesneden en beheerst het gesproken Nederlands bijna foutloos, waarmee hij zichzelf in feite tegenspreekt, door het indirecte bewijs te leveren dat je de taal wel zal moeten leren om maatschappelijk te kunnen functioneren, of het nou specifiek in de wet omschreven staat of niet. Mede hierdoor is Jahjah het toonbeeld van een betrokken burger. Weliswaar een burger die slechts zijn eigenbelang dient, maar toch…

Qua inhoud spreidt Jahjah zonder gêne een grote mate van populisme ten toon. Voor iemand die niet wil dat er over één specifieke bevolkingsgroep gegeneraliseerd wordt, is hij nogal snel met het generaliseren van de autochtone bevolkingsgroep. Tevens maakt hij met zijn ongenuanceerde uitspraken over het falen van de door de overheid geïnnitieerde integratiemodellen een heleboel onderbuikgevoelens los bij de jonge, gefrustreerde tweede- en derde-generatie migranten.
Zal hij zich laten gelden als spreekbuis voor een allochtoon deel van de Nederlandse bevolking die het niet meer pikt of slaat de, voor het overgrote deel uit gematigde moslims bestaande, migrantengemeenschap geen acht op hem, met zijn overdreven uitvergrotingen van de werkelijkheid? Staat integratie de culturele identiteit van de Moslimgemeenschap in de weg of kan men een goed burger en een goed moslim tegelijk zijn? Op deze vragen geeft Jahjah in zijn artikelen en speeches slechts een eenzijdig beeld, of moet hij het antwoord helemaal schuldig blijven.

Een van de redenen waarom het voor een grote groep mensen zo aantrekkelijk is om de schuld bij de autochtone bevolking te leggen, is dat het behoud van eigen cultuur en identiteit geen enkele inspanning kost na het betreden van een vreemde leefomgeving. Terwijl integreren en meedoen in die nieuwe maatschappij waarvan je hebt gekozen er in deel te nemen een constant en soms moeizaam proces is. Integreren is geen simpele opgave en integratie is geen simpel onderwerp. Het behouden van de eigen identiteit met de daarbijbehorende cultuur, taal en groepsvorming is dan ook de weg van de minste weerstand. Sociologisch heeft Jahjah dus heel goed door hoe het werkt. Ook hierin geeft Jahjah blijk een goed geïnformeerde, geïntegreerde en betrokken burger te zijn, die zich heel erg bewust is van zijn wettelijke rechten, maar zich niet veel gelegen laat aan zijn sociale plichten.

“…Maar juist omdat Jahjah op het eerste gezicht radicaal lijkt te zijn maar dat helemaal niet is, kan de ideologie van de AEL ook in Nederland aanslaan.”, vermeldt Seyfi Özgüzel, lijsttrekker van Duurzaam Nederland en socioloog van Turkse komaf in een artikel in de Groene Amsterdammer. Op het eerste gezicht lijkt de AEL een radicale beweging, maar als je je verdiept in de uitspraken van Jahjah zit er zeker wel een kleine kern van waarheid in. Met name in wijken waar sprake is van een concentratie van allochtonen, wordt het pijnlijk duidelijk dat het met de economische en sociale ontwikkeling van deze bevolkingsgroepen nog lang niet goed zit. Deze ongelijkheden lijken ook niet af te willen nemen. Wonen in panden die rijp zijn voor de sloop, extreem hoge werkloosheid, criminaliteit en geen uitzicht op verbetering van die situatie. Dat zorgt ervoor dat het dan ook niet echt bevreemdend is dat het Belgische vuurtje over dreigt te slaan naar Nederland. Het feit dat de ogenschijnlijk radicale AEL juist in dat soort wijken voet aan de grond gaat krijgen moet voor Nederland een waarschuwing zijn. Als er nu geen maatregelen genomen worden op het gebied van taalachterstanden, werkloosheid, onderwijs en het opvoeden van de autochtone bevolking, dan zou de AEL bij de komende verkiezingen landelijk wel eens 5 tot 10 zetels kunnen halen. Abou Jahjah zou daarmee in Nederland een grote vinger in de politieke pap krijgen.
Afsluitend is het laatstgenoemde feit, deelname aan de politieke besluitvorming van een land, wel het mooiste voorbeeld van een geslaagd integratieproces dat er te noemen is…

Chris Bellekom

 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
2 maal op TV gezien vorige week 
30.01.2003 13:26

Wat ben ik blij dat de marrokaanse bevolking eindelijk iemand heeft die voor hun spreken kan. Dit is geen uncle Tom! Dit is een goed gebekte integere democraat die zich niet de mond laat snoeren door racistische lieden.
Wat er ook over hem en zijn beweging te zeggen valt het is een emanciperende beweging dus verdient hij linkse steun.

++++++++ 
Paul - 30.01.2003 15:19

Het artikel van Bellekom is een van de beste analyses die ik tot nu toe over het fenomeen JahJah gelezen heb. Hoe paradoxaal het ook mag klinken, maar je kan het optreden van Jahjah inderdaad als een van de beste pleidooien voor integratie beschouwen, en een van de scherpste verwijten dat de integratie nooit is gelukt. Wellicht is dit laatste niet de fout van de autochtone bevolking, wel de fout van het beleid, die zelfs het spreken over de nood aan integratie altijd hebben vermeden uit schrik van in een rechts verdomhoekje te geraken. Een aantal gebruikers van deze site zouden dit artikel moeten lezen, herlezen, en daarna nog eens grondig bekijken.
De bange blanke man. 
Animation Factory - 30.01.2003 21:03


Dit artikel van Chris zou mooi staan in de bibliotheek van een koloniaal schijver. Het portret dat je van Jahjah schetst is de reactie van de bange blanke man die in paniek slaat als het bewustzijnsniveau van de gekoloniseerde met sprongen vooruitgaat. Alleen de bange blanke man zal uw artikel ernstig nemen. Voor de allochtoon die de discriminatie op de arbeidsmarkt, - in het onderwijs en in de gezondheidszorg aan den lijve ondervindt en voor de jongeren die dagelijks brutaal politieoptreden moeten ondergaan leef jij op de maan. Jahjah spreekt als iemand die zijn recht opeist en niet bedelt om aanvaard te worden. Daarom is het dat hij aanslaat bij de jongeren en niet omdat hun onderbuikgevoelens (als jongeren in opstand komen na de zoveelste racistische moord zijn dat geen onderbuikgevoelens) geagiteerd raken bij het zien van de Libanees. Net omdat Jahjah dat bewustzijn zo klaar vertolkt wordt hij zo virrulent verkettert door de gevestigde orde.

Nog dit: Jajah legt de schuld niet bij de autochtonen maar bij het beleid van de overheid, en een keppeltje zou hem inderdaad niet veel verder geholpen hebben bij arabische jongeren want dat is het hoofddeksel op de kruin gedragen door joodse mannen.
Je leeft echt wel op maan.
Indien je al eens van je ververwijderd hemellichaam op de aarde zou willen neerdalen zou je bv. merken dat de wat oudere alochtoon met baard en mutsje ook veel invloed op de jongeren heeft.

Voor mij mag je rustig in hoger sferen vertoeven maar schrijf dan liever een hermetisch gedicht in de plaats van je om wereldse zaken te bekommeren.

Website: http://animationfactory.org
 
wir haben es nicht gewußt 
jetze - 31.01.2003 20:41

Het interessante artikel van Chris Bellekom voorkomt wel dat wij later niet meer kunnen zeggen:

Wir haben es nicht gewußt.

jetze
sociale verplichtingen ?  
Ranzo - 01.02.2003 12:36

Prima dat er zeer kritisch gekeken wordt naar de AEL en Abu Jajah, want deze club pretendeert nogal wat wijsheid in pacht te hebben, en ze beweren ook een burgerrechtenorganisatie te zijn. Terwijl dan toch weer blijkt dat het hun vooral om de rechten van jonge arabische moslim mannen te doen is. Dat lijkt me nogal een magere definitie van "burger".

Maar als Chris zegt dat integratie een sociale verplichting is, dan is dat discutabel zolang je niet omschrijft wat die verplichting dan inhoudt.
Bedoel je dat in een multiculturele samenleving iedereen op kosten van de staat les zou moeten krijgen in de 5 meest gesproken talen?
Als er sprake moet zijn van sociale verplichting tot integratie moet dat voor iedereen of niemand gelden.
Dan zou de overheid dus ook moeten stimuleren dat autochtonen en allochtonen elkaars culturele achtergrond leren kennen.
Kortom: als je iets verplicht wilt gesteld zien, omschrijf dan wie verantwoordelijk is voor het voorwaardenscheppende gedeelte, wie er tot iets verplicht moet worden en wie niet. wat bedoel je met integratie en hoever gaat de verplichting?
verklaar je nader.

Het einddoel der AEL? 
simon s. - 02.02.2003 19:24

wie vast wil warmlopen/droogzwemmen voor het Nederland wat onze moslim-broeders der AEL voorstaan, men klikke:

Website: http://www.Al-islaam.com
 
meer over AEL op indymedia.nl 
02.02.2003 20:51

meer over AEL op indymedia.nl in chronologische volgorde

Abou Jahjah is volledig geïntegreerd.
 http://indymedia.nl/nl/2003/01/8905.shtml

Het voorstel van de AEL en de SAP (België)
 http://www.indymedia.nl/nl/2003/01/8940.shtml

steun aan arabische nationalisten?
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/12/8242.shtml

Antwerpse burgerpatrouilles volgen migranten
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/12/8109.shtml

Herdenking in Amsterdam van racistische moord
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/12/7829.shtml

Dyab Abou Jahjah, verklaring SAP-België
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/12/7939.shtml

Racistische moord, razzia's en arrestatie migrantleider in Antwerpen
 http://indymedia.nl/nl/2002/11/7715.shtml

Palestina-demo Antwerpen gaat door zaterdag
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/06/4392.shtml

Racistische moord in Brussel (een getuigenis)
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/3791.shtml

Arab European League on Fortuyn
 http://www.indymedia.nl/nl/2002/05/3764.shtml
voor simon s. 
- 03.02.2003 05:36

Ik dacht niet dat die Al-islaam.com aan de AEL is gelieerd, is het wel?

Zie ook  http://www.arabeuropean.org/ (ligt momenteel evenwel plat)
agitator 
jetze - 03.02.2003 20:22

Nee, maar verder dan agitator komt Dyan Abou Jahja nu ook weer niet.
De geschiedenis heeft wel meer van dit soort mensen voortgebracht, met desastreuze gevolgen voor "andersdenkenden".

jetze.
Jelle AIVD? 
04.02.2003 00:40

"Nee, maar verder dan agitator komt Dyan Abou Jahja nu ook weer niet. "

Oh jawel! Hij geeft de arabische ebvoking in Belgie een stem. Die insinuatie over "dit soort mensen in het verleden" is helemaal te ziek voor woorden.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat bepaalde blanke lieden willen dat "die arabieren" hun plaats houden in het racistisch europa...
Sinds waneer is politieke machtsvorming van een onderdrukte groep reden om van alles en nog wat te insinueren? Wie worden daar bang van anders dan mensen die belang hebben de huidige situatie in stand te houden?


arabische bevolking? 
04.02.2003 15:37

Hij geeft de Arabische bevolking een stem en duwt iedereen die islamiet is maar meteen in een arabisch keurslijf. Er al eens bij stil gestaan hoeveel echte arabieren er maar in Europa leven? De meeste allochtonen hebben een andere achtergrond. Draai of keer hoe je het wil, de AEL blijft een nationalistische vereniging, die meent zich het imago van spreekbuis van de moslimgemeenschap te moeten aanmatigen.
 
- 04.02.2003 15:41

Ja zoals het gemiddelde blanke linkse clubje ook wil spreken voor... vul maar in, het volk, de arbeiders, etc. Daar lopen we toch ook niet tegen te hoop?
AEL is de stem van de onderdrukten 
04.02.2003 16:38

"Draai of keer hoe je het wil, de AEL blijft een nationalistische vereniging, die meent zich het imago van spreekbuis van de moslimgemeenschap te moeten aanmatigen."

Neen dat zijn ze ook. Alleen al in amsetrdam zegt 30% van de marrokaanse jongeren op hen te gaan stemmen.

Ze zijn dus een factor en een emanciperende factor.

Waarom denk je dat de machthebbers zo bang voor ze zijn?


AEL 
04.02.2003 16:42

Heeft gewoon duidelijke anti-racistische, anti-zionistische standpunten. Dus worden ze populair bij die mensen die hun ideeen ok vinden.

zo simpel is het.


Dat ze eigenlijk een soort moslim CDA zijn doet niets af aan het feit dat voor het eerst een arabische zelf-hulp oganisatie op is gestaan. De reacties van de Belgische staat en de nederlandse AIVD e.d., CDA fascisten etc geven aan dat ze een begoelige snaar hebben geraakt.

CDA fascisten? 
Kan 't effe wat minder - 04.02.2003 17:33

Vul de naam van een joodse of moslimorganisatie in ipv. die van 't christelijke CDA en Indymedia wordt weer aangeklaagd. Niets zo funest voor welke discussie dan ook als al je tegenstanders maar voor fascist uitmaken.
Iknoem het CDA fascistisch in deze 
04.02.2003 19:00

Omdat ze bij voorbaat al een verbod eisen...

Linkse bewegingen dan ook fascistisch 
Lastpak - 04.03.2003 13:51

Linkse groepen eisen immers ook een verbod op het Vlaams Blok, de NVU, de CD etcetera.
Dus zijn dat ook fascisten, tenminste als je deze kromme logica volgt.
nonsense 
05.03.2003 13:49

De door jouw genoemde clubs zijn ondemocratish en racistisch en dat is verboden. De AEL is anti-racistisch. De motivatie van de CDA is een religieus - fascistische haat tegen moslims, mischien ook populistisch omdat het tegenwoordig bon-ton is om d`moslims met alle mogelijke laster en leugens te belasteren en ze in de terroristenhoek te duwen.

hm... 
suzanne - 21.03.2003 11:27

Interessant. Chris, zou ik delen van je artikel kunnen gebruiken voor een stuk dat ik aan het schrijven ben over AEL/Abu JahJah voor de jongerenwebsite SPUNK (www.spunk.nl)Bedoeling is, om reacties 'van beide kanten' te laten horen.
Mail me hier anders even over!

dank je wel \

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.