english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Welke strategie om de oorlog te stoppen?
Erik De Bruyn - 26.02.2003 18:25

www.vonk.org nam de afgelopen maanden het voortouw in het protest tegen de Amerikaanse wapentransporten via België. ‘Shipspotting’ heeft nu zijn eerste doel bereikt: de medeplichtigheid van België in de oorlog zichtbaar maken. Nu komt het erop aan de tweede en de derde stap te zetten: shipstopping en… warstopping. Maar hoe?


De website www.vonk.org is er de afgelopen weken mee gestopt om nog verder van dag tot dag elke militaire scheepsbeweging via Antwerpen te publiceren. Onze eerste doelstelling is immers bereikt: het thema werd overgenomen door de brede anti-oorlogsbeweging. In Antwerpen en Sint-Niklaas protesteerden reeds duizenden mensen tegen de transporten, het Forum voor Vredesactie blokkeerde een militaire trein, Greenpeace hield schepen tegen. Tienduizenden marcheerden door de straten van Brussel met als een van de eisen: Belgische regering, breng je daden in overeenstemming met je woorden en stop de transporten van oorlogsmaterieel!

En komend weekend, op 1 en 2 maart, blokkeert de anti-oorlogsbeweging de spoorlijn te Melsele waarlangs negentig procent van deze transporten plaatsgrijpen.

Een vloedgolf van schepen

Het is niet dat het ons aan informatie ontbreekt. Integendeel, de trafieken namen de afgelopen weken nog toe. Naast de schepen die reeds op de korrel werden genomen door het Forum en door Greenpeace doen we hier nog even een greep uit onze waarnemingen:

Zondag 16 februari: de ‘Tanabata’ meert opnieuw af aan kaai 414 (Churchilldok) en laadt militair materieel

Woensdag 19 februari: de ‘Sgt. Willian R. Button’ laadt rollend materieel aan kaai 1307 (Waaslandhaven)

Dinsdag 25 februari: de ‘Sgt. Matej Kocak’ (bekend van de eerste actie aan de Eemshaven in Nederland enkele maanden geleden) ligt aan kaai 1239 (Waaslandhaven)

Ondanks de protesten nemen de transporten dus alleen maar toe. Hoe komt dit? De analyse van Hans Lammerant van het Forum voor Vredesactie stemt tot nadenken: “Sinds onder impuls van de Oostenrijkse vakbonden de doorvoer van oorlogsmaterieel via dat land onmogelijk werd, zijn de Italiaanse havens moeilijker te bereiken. Nog méér materieel dan voordien vindt nu zijn weg via Antwerpen en Rotterdam.”

Daar komt nu nog bij dat ook de Italiaanse havenvakbonden weigeren om nog verder oorlogsmaterieel te verschepen en dat ook in Groot-Brittannië het vakbondsprotest toeneemt (zie artikels elders op deze website).

De conservatieve redenering dat “als wij het niet doen, iemand anders het wel zal doen” gaat dus minder dan ooit op: de anderen doen het niet meer, wij blijven het helaas nog wél doen.

Een cascade van verantwoordelijkheden

Ligt dit aan de oorlogszuchtigheid van de Belgische bevolking? Allerminst. In de opiniepeilingen scoort België even anti-oorlogsgezind als de rest van Europa. Ligt het dan aan de regering? Zeker wél. Reeds tijdens ons eerste onderhoud met Annemie Neyts op 8 januari en met Louis Michel op 10 januari trachtten zij de concrete logistieke steun van België aan de oorlogsvoorbereidingen te verzuipen in een indrukwekkend palmares van diplomatieke démarches. Die zijn de afgelopen maand nog toegenomen. België was gedurende enkele dagen wereldberoemd door haar protest tegen NAVO-steun aan Turkije. Positief natuurlijk, maar het weerspiegelt eerder een eigen Europese imperialistische agenda dan een daadwerkelijke vredeswil, zo bleek even later uit ontboezemingen van Guy Verhofstadt en Louis Michel over een “eigen Europese defensie”.

Het contrast tussen diplomatiek weerwerk enerzijds en de militarisering van de Antwerpse haven en de Oostendse luchthaven anderzijds werd er alleen maar scherper door.

Ligt het aan de Belgische vakbondsleiding? Ja. Zeker en vast. De leiders van ABVV en ACV trachten in deze kwestie angstvallig de kleur van het behang aan te nemen en wachten zwetend af tot de bui overwaait. De ‘lijn De Vits’ en het ‘herenakkoord’ impliceren immers een verregaande ‘normalisering’ van de vakbonden, een conformering aan het kapitalistische bestel. Het ‘herenakkoord’ komt er in feite op neer dat de vakbonden geen actie meer ondernemen uit solidariteit met iets wat zich buiten de bedrijfspoorten afspeelt. Maar de ‘lijn De Vits’ gaat zelfs verder dan dat: stervensbegeleiding en medebeheer nemen de plaats in van collectieve actie. De golf van afdankingen en bedrijfssluitingen wordt daardoor niet gepareerd door een syndicaal antwoord. De malaise is diep.

Wanhoopsdaden

Deze malaise treft ook de anti-oorlogsbeweging. Acties zoals het blokkeren van een trein, een spoorlijn of een schip hebben onmiskenbaar een impact op de media en – laat daar geen twijfel over bestaan – wij steunen deze acties. Maar laten we toch ook meteen de beperktheid van deze ‘directe acties’ onder ogen zien. Toen Vonk enkele weken geleden het initiatief nam om een protestactie te organiseren aan de Oostendse luchthaven kregen we vanuit een bepaalde hoek de kritiek dat we er geen ‘directe actie’ van maakten: een vliegtuig bestormen of een startbaan bezetten…

Dat is compleet naast de kwestie. Zo’n kritiek mag dan radicaal klinken, ze gaat voorbij aan het feit dat je met symboliek alléén de oorlogsmachine niet kan stoppen. De enige kracht die dat kan – hoe ‘ouderwets’ het ook altijd weer moge klinken in de oren van trendgevoelige mensen – is de georganiseerde arbeidersbeweging, en in de eerste plaats de vakbonden. De treinbestuurders, het openbare haven- en luchthavenpersoneel, de sleepbootbemanningen, dokwerkers en zelfs de havenpolitie en de brandweer hebben de sleutel in handen. Zij kunnen de helse machine stoppen. Maar zij kunnen dit niet zonder hun vakbonden. Wij kunnen nu wel individueel een verklaring van ‘politiek gewetensbezwaarde’ ondertekenen als werknemer en zullen dit binnenkort misschien ook doen, maar dit alles is een doekje voor het bloeden. De transporten écht stoppen kan alleen door collectieve actie, georganiseerd door de vakbonden.

We moeten er dus zorg voor dragen dat wat vandaag nog waardevolle acties zijn – de bezetting van de sporen bijvoorbeeld – morgen niet het karakter aanneemt van wanhoopsacties, te vergelijken met de ‘gijzeling’ van de Arcelor-directie door woedende Luikse staalarbeiders. Begrijpelijk, maar weinig effectief.

(...)
-------------

[Meer via onderstaande link]

- E-Mail: info@vonk.org Website: http://www.vonk.org/CallReadOnly.asp?artikelID=947&status=1
 

Lees meer over: militarisme vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis

aanvullingen
 
johan - 27.02.2003 08:21

Als het verzet wordt opgegeven en de oorlog als onvermijdelijk wordt ervaren: Bagdad verloren (!)
De wapentransporten zijn niet te stoppen, dat is eerder gezien met atoomtransporten door Duitsland.
Organiseer je veel mensen voor deze actie's, krijg je evenveel tegenstand van politie en ME, niemand wil dat er ongelukken gebeuren.
Je hebt ook weinig publiek meer te winnen, althans niet in NL (je moet buiten de politiek rekenen, zij zijn tijdverspilling)
Het idee bestaat om in europa een massale staking te houden zodra de oorlog uitbreekt, dit is op het ESF besproken met een aantal vakbonden

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.