| |
Een golf van creatief verzet - Barry - 01.04.2003 23:43
In de aanloop naar de oorlog werden kleine blokkades, burgerinspecties en protestacties gehouden en een landelijke demonstratie trok meer dan 80.000 deelnemers. De eerste avond na de aanvallen werden in tientallen gemeenten protestbijeenkomsten gehouden en op 22 maart kwamen wederom vele tienduizenden naar Amsterdam. Momenteel is het echter vooral de stilte die opvalt, het geluid van verzet lijkt even verstomd. Wie onze methodes tegen het licht houdt, kan niet anders dan concluderen dat ons verzet tegen de oorlog een creatieve impuls nodig heeft. De traditionele actiemethodes, zoals demonstreren met spandoeken, borden en het uitroepen van slogans, zijn nog altijd de meest gangbare. Nieuwe methodes worden voorzichtig afgetast, maar van een doorbraak is nog geen sprake. Er worden websites gemaakt zoals er vroeger stencilblaadjes waren, aankondigingen per e-mail worden verspreidt met een snelheid die de oproepen via de illegale radiostations uit de jaren ’70 bijna evenaren, maar wezenlijke veranderingen in actiemethoden zijn in Nederland amper te bekennen. In Barcelona wordt avond aan avond geprotesteerd door duizenden burgers die uit de ramen hangen, hun balkons op stappen en de straat op gaan om hun afkeuring te laten blijken door te rammen op potten en pannen, in San Fransisco legden grote groepen fietsers het verkeer plat door een protesttocht door de stad te houden en in o.a. Australië vormden tientallen naakte actievoerders een enorm groot peace-teken. Het is maar een kleine greep uit de tientallen voorbeelden van creatief verzet. Acties met een hoog creatief en mediagenieke gehalte zoals we die in Nederland tot nu toe maar weinig hebben gezien. Uiteraard zijn er grote verschillen tussen de Nederlandse situatie en die in Spanje, de VS, het VK en Australië. De meeste Nederlanders hebben niet de indruk dat Bagdad ook namens hen gebombardeerd wordt, wat het makkelijk maakt om de oorlog als ver-van-mijn-bed-show af te houden. Bovendien is het politieke landschap in Nederland zo vervlakt dat zelfs de voormalige sociaal-democraten van de PvdA welwillender tegenover de illegale Brits-Amerikaanse aanvalsoorlog staan dan de Belgische en Britse liberalen. Deze verschillen kunnen echter geen verklaring zijn voor het weinig creatieve karakter van de acties in Nederland. In veel landen hebben de afgelopen jaren grootschalige protesten plaatsgevonden tegen de neo-liberale globalisering en het geweld – in welke vorm dan ook – dat daarmee gepaard gaat. In Amsterdam, Genua, Florence, Brussel en andere steden waar rond de millenniumwisseling op grote schaal geprotesteerd werd, viel op dat de demonstraties wezenlijk verschilden van demonstraties uit de late jaren tachtig en vroege jaren negentig. Onder het motto ‘anders globaliseren’ werden nieuwe coalities gesmeed door de meest uiteenlopende groepen die zich verenigden achter basisprincipes als menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Het creatieve gehalte nam toe, het sectarische karakter nam af en de pluriformiteit groeide. Hetzelfde zie je nu wereldwijd gebeuren in de vredesbeweging – ook in Nederland. Toch is er een element dat in Nederland maar moeilijk van de grond komt: kleinschalig creatief verzet. Terwijl in de VS, het VK, Canada, Frankrijk, Italië en Spanje het aantal ‘media jammers’ gestaag groeit en zij steeds vaker van zich doen spreken, lijkt de doorbraak in Nederland nog op zich te laten wachten. Natuurlijk zijn er wordt er wel eens een billboard aangepast af een snorkel om een standbeeld gehangen, maar een structurele verbreding van de actiemethodes blijft achterwege. Op dit moment is het in Nederland zeer moeilijk om grote groepen mensen op de been te brengen. Na de demonstratie van 22 maart lijkt de machteloosheid en moedeloosheid het te winnen van de woede en bezorgdheid. Wie nu nog een grote demonstratie probeert de organiseren, zal gegarandeerd teleurgesteld worden. Het Platform tegen de ‘nieuwe oorlog’ zwijgt en weet duidelijk niet wat het met de situatie aan moet. Toch is de weerzin tegen de oorlog onverminderd groot en is er een grote groep mensen die niet stil willen blijven zitten. Een perfect moment dus om te proberen een golf van creatief verzet van de grond te krijgen. Met een goede creatieve actie kunnen kleine groepjes en zelfs enkelingen vele malen meer aandacht trekken dan een veelvoud aan ‘traditionele demonstranten’. Door gebruik te maken van de lust van de media voor sensatie, kan het tegengeluid de aandacht krijgen die het verdient. En hoe creatiever en mediagenieker het verzet, des te aantrekkelijker het wordt om je aan te sluiten. Het wordt tijd om op een vrijdagavond met een paar honderd skaters en fietsers achter een geluidswagen door de binnenstad van Amsterdam te rijden. Vervang op de invalswegen van de gemeente waar je woont de plaatsnaam door ‘Bagdad’ en bel de lokale krant en omroep om ze te tippen en de bedoeling uit te leggen. Maak gebruik van de billboards om op een laagdrempelige, maar publieksvriendelijke manier de weerzin tegen de oorlog te verwoorden. Schrijf ‘stop de oorlog’ op alle bankbiljetten die je in je handen krijgt. Bel de lokale krant of omroep en ga met je punkband onaangekondigd in de plaatselijke McDonalds spelen in protest tegen het veroveringskapitalisme. Wacht niet op het Platform, wacht niet op een ander, maar help mee een golf van creatief verzet te veroorzaken. Dit is het moment om te laten zien hoe creatief, intelligent en gedreven de nieuwe Nederlandse vredesbeweging is. E-Mail: barry@battl.nl Website: http://battl.nl |
Lees meer over: wereldcrisis | aanvullingen | | protesteer tegen clusterbommen bij ABN | campagne tegen clusterbommen - 02.04.2003 12:59
Vanaf dinsdag 25 maart 2003 is gemeld door Al Jazeera, the Guardian en bangladeshweb dat er clusterbommen zijn gebruikt door de geallieerden in Irak. Human Rights Watch pleit al heel lang voor een moratorium op deze wapens, omdat ze indiscriminatief burgers en militairen treffen. en vooral ook omdat ze nog jaren na een conflict afgaan als ze aangeraakt worden. ( vaak ook door kinderen.) De clusterbommen zijn gebruikt op 25 maart in Basra en Kapala. de westerse media hebben hier een week lang geen aandacht aan besteed. het is ook nog steeds niet officieel gemeld door het VS en UK leger. Maar wel door veel journalisten ,en het blijkt ook uit televisiebeelden. Gister was op het NOS journaal te zien hoe deze bommen burgerslachtoffers vermoordden, ook kinderen. vandaag werd het gebruik van deze burgerbommen voor het eerst in de volkskrant gemeld. Zoals we al dikwijls gemeld hebben investeert ABN AMRO nog steeds in clusterbommen. Ook voor deze oorlog is er volop actie tegen hen gevoerd door ons middels het uitdelen van flyers aan klanten en middels het vormen van picketlines bij hun vestigingen. ABN AMRO heeft echter nog steeds een contract met Insys Group (tot 2006) het bedrijf dat clusterbommen onderhoudt voor de britse luchtmacht. In Leiden is de afgelopen week dagelijks actie gevoerd bij de vestigingen van ABN AMRO in het centrum van de stad. 3x per dag hebben we met stoepkrijt op de stoep geschreven: CLUSTERBOMMEN VALLEN OP IRAK! BOYCOT ABN AMRO! ook hebben we flyers uitgedeeld waarin informatie over clusterbommen staat. Het personeel is inmiddels behoorlijk geirriteerd en ze komen al met de brandslang aanlopen als we beginnen met krijten. Het zou heel tof zijn als de acties tegen ABN AMRO in elke stad plaats vinden bij elke vestiging. ook in Rotterdam bij ABN AMRO bij het station wordt gestoepkrijt en geflyerd. als het overal gebeurt trekken ze zich misschien wel terug uit Insys Group. De medewerkers van de vestigingen sturen namelijk altijd een fax naar het hoofdkantoor als er zo'n actie is. Dus: al woon je in een dorp of een stad: maak bij elke ABN AMRO vestiging duidelijk dat je deze malafide investering tegenwerkt. Bestel onze flyers en voer actie bij elke ABN AMRO bank. Verzet helpt! Meer weten en flyers bestellen: campagne tegen clusterbommen postbus 719 2300 AS Leiden | |
aanvullingen | |