english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
AEL: van conservatief naar ultra-conservatief
Danny Bonte - 05.05.2003 16:36

De Nederlandse AEL is met de nieuwe kandidaat-voorzitter Mohammed Cheppih op levensbeschouwelijk vlak geevolueerd van conservatief naar ultra-conservatief. De uitlatingen van de kandidaat-voorzitter hebben in de pers al heel wat stof doen opwaaien.

De 26-jarige Mohammed Cheppih wordt in mei waarschijnlijk verkozen tot voorzitter van de Arabisch-Europese Liga (AEL) Nederland. Het interim-bestuur van de moslimbeweging presenteerde hem twee weken geleden als kandidaat. Cheppih was en is nauw betrokken bij de Moslim Wereld Liga, een organisatie die de islam over de wereld promoot en gefinancierd wordt vanuit Saudi-Arabië. De aspirant voorzitter ziet de AEL als een manier om moslims in Nederland te organiseren en een stem te geven. Mohammed Cheppih werd geboren in Marokko. Zijn vader is oprichter van de islamitische basisschool in Eindhoven. Cheppih zegde bij zijn voordracht dat hij er trots op zou zijn dat hij als fundamentalist wordt gezien. "Wat is een fundamentalist? Als dat betekent dat ik me hou aan de fundamenten van de islam, dan vind ik dat prima. (Bron ANP van 10.04.2003 en Eindhovens Dagblad van 11.04.2003)

Oud zeer
Het voorlopige bestuur (Jamil Jawad, Naïma Elmaslouhi, Nabil Marmouch en Abderrahim Achamrouk) liet begin maart in het "Concept- programma AEL Nederland 2003- 2005" al zien dat ze op levensbeschouwelijk vlak niet echt vooruitstrevend kon genoemd worden. "Handel, eigendom en gebruik van drugs wordt, afgezien van bepaalde medische gevallen, ingeperkt en uiteindelijk verboden. Koffieshops worden gesloten. (...) Op jongeren gerichte alcoholproducten en bijbehorende reclame worden verboden. Supermarkten mogen geen alcoholproducten verkopen. Op alcoholproducten komen verplicht gezondheidswaarschuwingen te staan. De bordeelwet wordt ingetrokken. Prostitutie wordt ingeperkt (...) en uiteindelijk verboden. Klanten worden beboet. Pooiers en mensenhandelaren ontvangen maximale gevangenisstraf. Prostituees worden actief benaderd door de hulpverlening en zij die zich willen ontworstelen aan "het leven" worden opgevangen. De zedenpolitie wordt versterkt." (zie  http://www.ael.nl/standp.htm) Als antwoord hierop heb ik op 5 maart op Indymedia een artikel gepubliceerd met als titel "AEL en het prostitutieverbod" ( http://belgium.indymedia.org/news/2003/03/51354.php)


Het licht
In NRC Handelsblad van 12 april 2003 verschijnt een interview met Mohammed Cheppih onder de titel "Men wil alleen horen dat de islam fout is". Het is meteen raak. Een citaat:

"-Wat voor een samenleving streeft u na met de AEL?"
"Een samenleving waarin ieder individu, ongeacht religie of afkomst, kan leven met behoud van eigen normen en waarden, met de eigen identiteit."

"-Stel dat de kiezers hier ooit en masse op de AEL stemmen en u komt aan de macht. Krijgen we dan een islamitische staat?"
"Dan krijgen we een islamitische democratie: sjoeracratie (overlegdemocratie, red.). Ja, met de sharia erbij. Als de meerderheid dat wil, kunnen ook lijfstraffen worden toegepast. Absoluut. Voordat je de lijfstraffen gaat toepassen, moet je een ideale islamitische staat creëren waarin alle problemen zoals armoede zijn opgelost. Dat is dus feitelijk haast onmogelijk."

"-Is er in uw samenleving ook ruimte voor homo's?"
"Zeker. Ze moeten zelf weten of ze homoseksueel willen zijn of niet, wel op een voorwaarde dat ze niet gek gaan doen met die gayparades en zo. Ze moeten zich normaal gedragen en niet in het openbaar hun seksualiteit beleven, dat geldt trouwens ook voor de hetero's."

Na de straffe uitspraken in het NRC volgt op 26 april een zo mogelijk nog duidelijker vraaggespreek met het Parool. Enkele uitspraken:

"-Hoe ziet Nederland eruit onder minister president Cheppih?"
"Stel de AEL regeert, dan zullen we er als eerste naar streven op allerlei manieren rechtvaardigheid te laten zegevieren, en niet zogenaamde rechtvaardigheid. Dat willen we bereiken via de democratische wetgeving die ons is toegestaan."

"-U wilt de Sharia, de islamitische wet, invoeren."
"Wat is Sharia? Sharia is onderdeel van een islamitische levenswijze. Letterlijk betekent Sharia levensweg, levenswijze. Het is een uitgebalanceerd stelsel van regels met zowel rechten als plichten. Maar Sharia in het beeld van een plain Hollander is lijfstraffen, en dat is alles."

"-Lijfstraffen zijn toch een onderdeel van de Sharia?"
"Ja, maar wat is daar mis mee? Stel, iemand zit in een vliegtuig en belt met zijn mobiele telefoon. Hij krijgt daarvoor twintig zweepslagen. Als dat in een samenleving voor die situatie een goede straf is waarom niet? Lijfstraffen betekenen niet zozeer dat iemand bont en blauw wordt geslagen. Het gaat niet om de marteling of de pijniging. Het gaat erom dat iemand vernederd wordt. Dat gebeurt in Nederland trouwens ook: meteen als je bij het politiebureau aankomt, word je mentaal vernederd. "

"-Een hand afhakken?"
"Dat is de extreme straf voor diefstal. Maar die kan bijna nooit uitgevoerd worden, omdat aan ontzettend veel voorwaarden voldaan moet worden wanneer je de Sharia wilt invoeren. Het systeem gaat uit van gelijkheid en het ontbreken van armoede. Dan heeft iemand geen nood om te stelen. Maar als hij het dan toch doet, met voorbedachten rade en het gestolen goed zat achter slot en grendel..."

"-Dan zegt u: hak die hand maar af."
"Onder die omstandigheden wel. En weet u waarom? Ook in de islamitische staten waar een Sharia geldt waar ik het overigens niet mee eens ben, omdat daar niet aan alle voorwaarden van de ideale islamitische staat wordt voldaan maar ook in die staten zie je dat criminaliteit en diefstal bijna niet voorkomen. Hier worden dagelijks banken overvallen. In het Midden-Oosten één keer in de drie, vier jaar. Begrijpt u? Je kunt daar veilig over straat lopen, verkrachtingen komen amper voor. Dus de lijfstraffen kunnen wel degelijk een voorbeeldfunctie hebben."

"-Bent u voorstander van het invoeren van lijfstraffen in Nederland?"
"Dat is geen relevante vraag. Zoals ik al zei: ik ben daar alleen voorstander van binnen de ideale islamitische samenleving. Lijf straffen passen niet in het Nederlandse stelsel. Maar de doodstraf mag van mij best een strafmiddel zijn in een staat als Nederland. Als daardoor minder moorden zijn."

"-Wil premier Cheppih homoseksualiteit bestraffen?"
"-Ik heb nooit over homoseksualiteit gesproken binnen de Nederlandse context. Alleen binnen de islamitische context: wie echt gelooft wat Allah zegt, kan geen homo zijn."

"-Toch bestaan ze, homo's."
"Ja, en op voorwaarde dat ze zich normaal gedragen, heb ik geen probleem met ze. Maar daar hoort de Gay Parade bijvoorbeeld niet bij. Daar zeggen homo's heel duidelijk: wij zijn anders, wij zijn niet normaal."

"-Dat mag in Nederland. Dat is een verworvenheid."
"Ik zeg ook niet dat het niet mag, maar je moet consequent zijn. Als jij tegen mij zegt: ik ben homo en zo wil ik gerespecteerd worden, geef mij dan ook geen aanleiding om geen respect voor je te hebben. Zodra je meedoet aan de Gay Parade en je seksleven als het ware uitbuit om een bepaalde positie te verwerven, dan vind ik dat gewoon belachelijk."

"-Homoseksualiteit is prima, als je het maar niet in het openbaar toont?"
"Je moet vragen: wat is mijn standpunt in het tonen van seks in het openbaar. Daar ben ik tegen."

"-U bent tegen zoenen op straat."
"Dat is een suf voorbeeld. Je zou moeten beginnen bij een televisieprogramma als Neuken doe je zo. Je moet afstappen van die overdreven seksuele lust die heerst bij heel veel televisiemakers. Je wilt generaties opvoeden. Waarom moet een kind worden opgevoed met Playboy en Penthouse in huis, en één en al bloot? Kan dat niet anders?"

"-Maar wat is het probleem van het tonen van affectie op straat?"
"Ik vind het niet nodig. Ik heb liever een wat beschaafder straatbeeld, wat beschermer."

"-Waar bent u bang voor?"
"Ik ben nergens bang voor. Ik wil alleen niet dat mijn zoon of mijn dochter van vier jaar op straat ziet hoe mensen seks bedrijven."

"-We hebben het over zoenen."
"Dat is het begin. Het is een onderdeel van uiteindelijk gemeenschap bedrijven. Het één leidt tot het ander. Já, ik begrijp dat u het niet met me eens bent. Maar we moeten juist in debat komen. Ik gun u uw mening en u moet mij mijn mening gunnen. En zolang die niet tegen de wet in gaat, heb ik recht op die mening."

"-Uiteraard, maar begrijpt u ook dat mensen het gevoel bekruipt dat de standpunten van de AEL indruisen tegen de westerse verworvenheden?"
"Onzin. Dat vind ik zo plat. Ik lees en hoor altijd dat de islam vrouwen onderdrukt, maar in de jaren vijftig werd nog in Europa vergaderd of vrouwen mens zijn of dier, en de vrouw mocht volgens de Britse 1908 nog verkocht worden."

Gerrit Komrij
Dichter en polemicus Gerrit Komrij publiceert in het NRC Handelsblad van 17 april een column met als titel "Gouden woorden". "Je hebt er geluk mee, beste Cheppih, dat één op de twee autochtone Nederlanders en domoor is en de ander een schijtlaars. Daarom besteden ze nog eens aandacht aan je. Daarom durven ze je niet in je gezicht uit te lachen. Braaf hebben de Hollanders in hun krantjes gezet dat je als koranuitlegger en prediker-van-de-heilige-oorlog bent benoemd tot voorzitter van de Arabisch-Europese Liga, afdeling Nederland. 't Zou eigenlijk geen nieuws moeten zijn. Wat stelt het voor? Dat je de hopman zult worden van een stelletje hangjongeren, rijp voor de eerste praatjesmaker die op ze afstapt. Cheppih laat het hier niet bij en dient klacht tegen Gerrit Komrij. Het Brabants Dagblad van 24.04.2003: "Cheppih verklaart zich 'meer dan beledigd' te voelen -door de column. "Het is laster en hij beschuldigt mij van een misdrijf." Cheppih wil Komrij's column voorleggen aan de Raad voor de Journalistiek. Volgens Cheppih en de AEL-NL is in Nederland een hetze tegen moslims gaande." ( http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/1,2622,3955-Zoekeninhetarchief-Zoeken!Innieuws!__1564282_,00.html?ArchiefID=1564282)


Oude wijn in nieuwe zakken
Heeft AEL Nederland aan Mohammed Cheppih wel een goede kandidaat-voorzitter? De pers, vrijzinnige verenigingen, holebi's... spreken zich duidelijk tegen hem uit. Nochtans had de AEL moeten weten met wie ze in zee ging. Het Parool van 27.06.2001; "Voorzitter Mohammed Cheppih van de moslimliga wil wel graag de discussie over de islam en seksuele geaardheid voeren: "Het woord homomoslim bestaat niet. Er staat nu eenmaal in het heilige boek dat je als moslim geen homo kunt zijn. Het draait erom dat die gevoelens niet geuit worden. Een moslim die zo nodig in het openbaar moet laten zien dat hij van mannen houdt, moet uit de islam stappen. Zo is dat nu eenmaal." Cheppih krijgt als enige applaus. Docent homostudies Gert Hekma betreurt zijn opstelling: "Het gaat erom dat we in een witte heteroseksuele maatschappij wonen, waarin wij allebei een minderheid zijn. De discussie moet gaan over de veiligheid van minderheden. (...) Als een moskee in de fik wordt gestoken of een homo in elkaar geslagen, moet de politiek daar iets aan doen." "Wat u ook zegt, op homoseksualiteit staat de doodstraf volgens de koran. Wie echt gelooft wat allah zegt, kan dus geen homo zijn," hield Cheppih vol." (www.parool.nl/993620549389.html)

- E-Mail: d.bonte@pi.be
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
AEL en conservatisme 
Koops - 05.05.2003 17:38

Goed artikel, de AEL doet inderdaad qua conservatisme niet onder voor Paul Wolfowitz, Leo Strauss of welke Amerikaanse neo-conservatistisch iemand dan ook. AEL is heeft extreem-rechts. Onbegrijpelijk dat links met AEL heult!
Weer wat geleerd 
John Veldhuis - 05.05.2003 17:38

Die Cheppih.

Hij bedoelt eigenlijk: wie een echte moslim is (tenminste, volgens zijn stramien dan), kan geen echte Nederlander zijn.

Ik wist trouwens niet dat Allah zelf de Koran geschreven heeft...

De mensen van AEL lijken al net zo intolerant en ik zou haast zeggen fascistoïde te worden als sommige clubjes van andere godsdiensten hier te lande, zoals die christenhonden die geen vrouw in de partij willen, of zoals die likudniks die vinden dat Palestijnen niet bestaan, en als ze toch bestaan zijn het Untermenschen.

Georganiseerde religie maakt meer kapot dan je lief is.
Houdt eens op met dat rotwoord 
Sus - 05.05.2003 19:58

Weet je dat ik het gebruik van het woord "Christenhonden" erg beu wordt? Ik ben ook tegen fundamentalisme maar ga toch niet zo lopen schelden.




hoezo links 
Gerrit - 05.05.2003 23:19

Links heult helemaal niet met die AEL zoals hierboven gesteld wordt. Alleen die sekte Internationale Socialisten (IS) doet dat.
nuance, nuance 
05.05.2003 23:50

behoed je er in ieder geval van om een opmerking van een of enkelen, te generaliseren over een hele organisatie en alle mensen die het zegt te vertegenwoordigen...
reactie  
Kevin - 06.05.2003 14:13

Beste Gerrit, het zomaar 'sekte' toevoegen aan een organisatie is meer een teken van je eigen sektarische houding dan een inhoudelijke bijdrage. Als je kritiek hebt op hoe een linkse organisatie omgaat met de AEL en waarom moet je dat vooral zeggen in plaats van sektarisch geklets.

Voor de IS is het beginpunt het feit dat racisme met name Marokkanen in een hoekdrukt en criminaliseert. Als jongeren zich organiseren om daartegen terug te vechten, verdient dat steun. Dat betekent echter niet kritiekloos.
Mensen die onderdrukt worden komen in verzet, met hun eigen ideeen, identiteitj, culturele bagage enz. Sektarisme is pas je niets aan te trekken van die onderdrukte groepen. De gediscrimineerde groep waar het hier om gaat is enorm groot. Aansluiten bij hun strijd is verre van 'sektarisme'. Natuurlijk bedoelt Gerrit iets anders met 'sekte': iedereen die niet volgens zijn principes aktief is en niet meedoet met zijn navelstaren.
De AEL is meer dan Cheppih. Binnen de AEL zijn er ook verschillende stromingen. Vooral een die voor burgerrechten wil vechten (tegen racisme, oorlog enz) maar ook een meer conservatieve stroming. Die conservatieve stroming heeft nu met Cheppih een gezicht gekregen.
Maar de AEL ontwikkelt zich niet in een vacuum. De houding van links beinvloedt ook mede de richting die de AEL zal gaan bewandelen. Alleen sektariers als Gerrit denken dat de ideeen en praktijken van andere mensen eeuwig vaststaan en fout zijn, behalve die van henzelf. De soort ongenuanceerde kritiek op de AEL bevestigt alleen het beeld bij de jonge Marokkanen dat ze door iedereen in een hoek getrapt worden.
Alleen als je voor ze opkomt en zij aan zij met ze vecht tegen onrecht, kan je kritiek opbouwend zijn. En die kritiek heeft de IS op de conservatieve opvattingen van de AEL. Het is sektariers als Gerrit echter niet opgevallen. De reden is simpel. Ze zijn nauwelijks betrokken bij de strijd van immigranten maar zijn vooral bezig met aanvallen op de AEL.
Het is een goed teken dat de IS wordt aangevallen om 'heulen met de AEL'. Waar het in Nederland aan ontbreekt is namelijk in deze fase niet kritiek maar samenwerking met immigranten groepen. Niemand zegt dat je dan je kritiek voor je zelf moet houden.
Het dubbele karakter van de AEL 
06.05.2003 15:36

Voor gelijke rechten en conservatieve waarden

De Arabisch-Europese Liga bepleit terecht dat jonge allochtonen het heft in eigen handen moeten nemen. Het werd ook tijd dat de strijd tegen racisme en islamofobie wat meer smoel kreeg. Maar het is buitengewoon teleurstellend dat die terechte strijd samen gaat met een roep om het herstel van conservatieve waarden, in plaats van een strijd voor bevrijding.



Website: http://www.grenzeloos.org/artikel/viewartikel.php/id/523.html
 
conservatieve waarden 
07.05.2003 13:34

. De bordeelwet wordt ingetrokken. Prostitutie wordt ingeperkt (...) en uiteindelijk verboden. Klanten worden beboet. Pooiers en mensenhandelaren ontvangen maximale gevangenisstraf. Prostituees worden actief benaderd door de hulpverlening en zij die zich willen ontworstelen aan "het leven" worden opgevangen. De zedenpolitie wordt versterkt."

prima zaak toch. Zovaak wordt er over de "moslim-cultuur" gesproken alsof de vrouw binnen die cultuur meer onderdrukt wordt dan in het zgn. vrije westen. Prostitutie is voor een groot gedeelte afhankelijk van vrouwenhandel en het is zo ongeveer de sublimatie van vrouwenonderdrukking. De amsterdamse economie drijft voor een bepaald percentage op prostitutie en drugs. De westerse cultuur is dus vrouwonderdrukkend. Weg met de prostitutie is eigenlijk veel progressiever dan de westerse cultuur van het gedogen van vrouwenhandel en andere vormen van slavernij.


 
06.03.2004 22:10

weg met prostitutie ?

zullen de linkse patijen blij mee zijn die het legaal hebben gemaakt


anti prostitutie is toch iets wat alleen de rechtse partijen aanhangen


aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.