english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ahaus: transport in lente? Laatste nieuws
dirk, lptk - 26.01.2004 19:01

Afgelopen zndag was er een aktievergadering over de kmende lernafval-transporten naar Agaus. Hier achtergrond en het laatste nieuws over akties

Geen transporten naar Ahaus!

Afgelopen zondag (25-1) was in Muenster een overleg over de komende Castor transporten naar Ahaus en de acties daartegen. Er waren ongeveer 30 mensen uit voornamelijk de regio Muenster (Ahaus, Gronau, Osnabrueck, Hamm, etc) maar ook van daarbuiten: oa. Berlijn, Gorleben en Nederland.

Het transport betreft 18 Castor MTR-2 containers: deze containers zijn (veel) kleiner dan de containers die terugkomen van de opwerkingsfabrieken en naar bijv. Gorleben gaan. Er kunnen er twee en misschien wel drie op een dieplader. De Castoren staan op het nucleaire onderzoekscomplex in Rossendorf (vroegere Oost-Duitsland) waar ze 13 jaar(!) geleden al geladen zijn.

Het afval is brandstof uit de onderzoeksreactor daar en hoewel de containers daar dus al 13 jaar ‘opgeslagen’ liggen wil men ze nu vervoeren naar Ahaus. Dat is 650 km en gaat door 6 deelstaten. Uitgewerkte brandstof van researchreactoren is over het algemeen gevaarlijker en radioactiever dan uit ‘gewone’ kerncentrales. Door de aanwezigheid van meer splijtbaar uranium-235, blijven er meer splijtingsproducten oa. plutonium in het afval achter.

De belangrijkste specifieke argumenten om tegen dit transport te zijn:
- de twee hallen (waar ze nu staan en die in Ahaus) zijn vergelijkbaar. Rossendorf is verplicht het afval na 40 jaar weer terug te nemen (Ahaus is slechts tussenopslag) : Het is dus alleen maar het heen en weer transporteren van gevaarlijk radioactief afval. En elk transport betekent additioneel gevaar.
- In de ‘konsensus-afspraak’ (de afspraak tussen energie-maatschappijen en regering over de ‘ausstieg’ op termijn uit kernenergie) staat dat afval opgeslagen moet worden op de plek waar het geproduceerd wordt. Daarom ook worden er opslagfaciliteiten gebouwd bij de kerncentrales. Maar afval van onderzoeksreactoren wordt er niet expliciet in genoemd. Zelfs de Groenen vinden daarom dat het geen inbreuk op de ‘konsensusafspraak’ is. Dit transport zal de eerste zijn die dat ‘standort-lagern’ opblaast, en als deze makkelijk verloopt zullen er meer volgen (er zijn 8 onderzoeksreactoren in Duitsland).
- Milieugroepen in Rossendorf (en zelfs de Groenen van de deelstaat Saksen, daar) zeggen heel duidelijk: het afval moet hier blijven; het is een erfenis van de DDR en wij moeten dat oplossen: geen export van het probleem. Het is voor het eerst dat die stellingname van een lokale groep zo duidelijk is.
- In 1999 werd een transport van deze Castoren naar Ahaus geweigerd omdat er geen certificaat was dat de MTR-2 containers 40 jaar veilig zijn (zonder zo’n verklaring mag het niet in Ahaus opgeslagen worden). Die veiligheids-verklaring was er maar voor 15 jaar... . Nu echter, nadat de containers nog een keer afgespoeld en geverfd zijn, is die verklaring er opeens wel.

Kortom, behalve de algemene argumenten tegen kernenergie en dus tegen afval-transporten als onderdeel en achilleshiel van de kernenergie-keten, zijn er ook veel specifieke argumenten. Genoeg reden om ons actief tegen de transporten te verzetten.

Hoe en Wanneer?
Het is nog onduidelijk of het transport helemaal over de weg zal gaan of dat het (behalve de eerste 7 kilometer, want Rossendorf heeft geen spooraansluiting) met de trein zal gaan. In 1989 werd uit veiligheids-overwegingen het transporten van hoog-radioaktief afval over de weg opgegeven. Er zijn serieuze aanwijzingen dat men dat nu weer wil gaan doen. De manier van vervoer is bekend zodra de vergunning is afgegeven.
Op 25 of 26 februari is er nog een uitspraak van de regionale rechtbank in Muenster over de opslag in Ahaus, die de weg vrij zal maken voor de vergunningsaanvraag (en afgifte) voor dit transport. Daarna kan het vrij snel plaats vinden, behalve dat de politie laat weten ongeveer 3 maanden voorbereidingstijd nodig te hebben. Onduidelijk is echter wanneer die 3 maanden ingaan (of ingegaan zijn). Het transport zou in principe dus vanaf ongeveer half maart plaats kunnen vinden, maar waarschijnlijk wordt het, zeker als het besef bij de autoriteiten ontstaat dat het niet probleemloos zal verlopen, wel wat later.

Wat zijn de actieplannen?
Er waren al wat plannen bekend:
- Op donderdag 5 februari is er een raadsvergadering in Ahaus waar het besproken zal worden. Opgeroepen wordt om vanaf 17.30 voor het gemeentehuis te demonstreren
- 15 februari is er de 111de (!) ‘sonntagsspaziergang’ in Ahaus. Deze keer vindt die niet plaats bij de hal zelf, maar in de dorpskern. Er wordt breed opgeroepen om daar heen te gaan. Verzamelen om 14uur bij het station
- Op 1 en 2 mei (of waarschijnlijk al vanaf 29 april) is er een actiekamp in Ahaus. 1 mei is er het traditionele feest van de plaatselijke antikernenergiegroep, de BI, dat dit jaar wat groter zal worden dan anders. Op 2 mei zijn er dan acties in Gronau tegen de Urenco uraniumverrijkingsfabriek aldaar.

Nieuw is de actie op 6 maart: de “Autobahn-Aktionstag” op de verwachte transportroute Dresden-Ahaus. Dit is analoog aan de zeer succesvolle ‘Schienen-aktionstage’ die in het verleden plaats vonden. Acties zullen plaats vinden op de snelweg zelf, maar vooral ook op de viaducten en op- en afritten. Geprobeerd wordt ook een namaak ‘afvaltransport’ de route af te laten leggen, om zo de medeweggebruikers op het transport te wijzen. En verdere plannen worden ontwikkeld!

Kortom maak je gereed om naar Ahaus te gaan dit voorjaar. In 1998 toen het vorige (en tot nu toe laatste) transport daar naar toe plaats vond (ja, dat is alweer zo lang geleden!) waren er veel mensen actief uit Nederland aanwezig. Hopelijk wordt dat nu weer zo, het is tenslotte maar een paar kilometer over de grens: 43 minuten met de trein vanaf Enschede. Als je mee wilt helpen, laat dat dan weten.

Landelijk Platform tegen Kernenergie (LPTK)
P/a Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
email:  akbstrategie@hetnet.nl
of (soms) via 06-230 930 50




- E-Mail: akbstrategie@hetnet.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.