| |
Ahaus: transport in lente? Laatste nieuws dirk, lptk - 26.01.2004 19:01
Afgelopen zndag was er een aktievergadering over de kmende lernafval-transporten naar Agaus. Hier achtergrond en het laatste nieuws over akties Geen transporten naar Ahaus! Afgelopen zondag (25-1) was in Muenster een overleg over de komende Castor transporten naar Ahaus en de acties daartegen. Er waren ongeveer 30 mensen uit voornamelijk de regio Muenster (Ahaus, Gronau, Osnabrueck, Hamm, etc) maar ook van daarbuiten: oa. Berlijn, Gorleben en Nederland. Het transport betreft 18 Castor MTR-2 containers: deze containers zijn (veel) kleiner dan de containers die terugkomen van de opwerkingsfabrieken en naar bijv. Gorleben gaan. Er kunnen er twee en misschien wel drie op een dieplader. De Castoren staan op het nucleaire onderzoekscomplex in Rossendorf (vroegere Oost-Duitsland) waar ze 13 jaar(!) geleden al geladen zijn. Het afval is brandstof uit de onderzoeksreactor daar en hoewel de containers daar dus al 13 jaar ‘opgeslagen’ liggen wil men ze nu vervoeren naar Ahaus. Dat is 650 km en gaat door 6 deelstaten. Uitgewerkte brandstof van researchreactoren is over het algemeen gevaarlijker en radioactiever dan uit ‘gewone’ kerncentrales. Door de aanwezigheid van meer splijtbaar uranium-235, blijven er meer splijtingsproducten oa. plutonium in het afval achter. De belangrijkste specifieke argumenten om tegen dit transport te zijn: - de twee hallen (waar ze nu staan en die in Ahaus) zijn vergelijkbaar. Rossendorf is verplicht het afval na 40 jaar weer terug te nemen (Ahaus is slechts tussenopslag) : Het is dus alleen maar het heen en weer transporteren van gevaarlijk radioactief afval. En elk transport betekent additioneel gevaar. - In de ‘konsensus-afspraak’ (de afspraak tussen energie-maatschappijen en regering over de ‘ausstieg’ op termijn uit kernenergie) staat dat afval opgeslagen moet worden op de plek waar het geproduceerd wordt. Daarom ook worden er opslagfaciliteiten gebouwd bij de kerncentrales. Maar afval van onderzoeksreactoren wordt er niet expliciet in genoemd. Zelfs de Groenen vinden daarom dat het geen inbreuk op de ‘konsensusafspraak’ is. Dit transport zal de eerste zijn die dat ‘standort-lagern’ opblaast, en als deze makkelijk verloopt zullen er meer volgen (er zijn 8 onderzoeksreactoren in Duitsland). - Milieugroepen in Rossendorf (en zelfs de Groenen van de deelstaat Saksen, daar) zeggen heel duidelijk: het afval moet hier blijven; het is een erfenis van de DDR en wij moeten dat oplossen: geen export van het probleem. Het is voor het eerst dat die stellingname van een lokale groep zo duidelijk is. - In 1999 werd een transport van deze Castoren naar Ahaus geweigerd omdat er geen certificaat was dat de MTR-2 containers 40 jaar veilig zijn (zonder zo’n verklaring mag het niet in Ahaus opgeslagen worden). Die veiligheids-verklaring was er maar voor 15 jaar... . Nu echter, nadat de containers nog een keer afgespoeld en geverfd zijn, is die verklaring er opeens wel. Kortom, behalve de algemene argumenten tegen kernenergie en dus tegen afval-transporten als onderdeel en achilleshiel van de kernenergie-keten, zijn er ook veel specifieke argumenten. Genoeg reden om ons actief tegen de transporten te verzetten. Hoe en Wanneer? Het is nog onduidelijk of het transport helemaal over de weg zal gaan of dat het (behalve de eerste 7 kilometer, want Rossendorf heeft geen spooraansluiting) met de trein zal gaan. In 1989 werd uit veiligheids-overwegingen het transporten van hoog-radioaktief afval over de weg opgegeven. Er zijn serieuze aanwijzingen dat men dat nu weer wil gaan doen. De manier van vervoer is bekend zodra de vergunning is afgegeven. Op 25 of 26 februari is er nog een uitspraak van de regionale rechtbank in Muenster over de opslag in Ahaus, die de weg vrij zal maken voor de vergunningsaanvraag (en afgifte) voor dit transport. Daarna kan het vrij snel plaats vinden, behalve dat de politie laat weten ongeveer 3 maanden voorbereidingstijd nodig te hebben. Onduidelijk is echter wanneer die 3 maanden ingaan (of ingegaan zijn). Het transport zou in principe dus vanaf ongeveer half maart plaats kunnen vinden, maar waarschijnlijk wordt het, zeker als het besef bij de autoriteiten ontstaat dat het niet probleemloos zal verlopen, wel wat later. Wat zijn de actieplannen? Er waren al wat plannen bekend: - Op donderdag 5 februari is er een raadsvergadering in Ahaus waar het besproken zal worden. Opgeroepen wordt om vanaf 17.30 voor het gemeentehuis te demonstreren - 15 februari is er de 111de (!) ‘sonntagsspaziergang’ in Ahaus. Deze keer vindt die niet plaats bij de hal zelf, maar in de dorpskern. Er wordt breed opgeroepen om daar heen te gaan. Verzamelen om 14uur bij het station - Op 1 en 2 mei (of waarschijnlijk al vanaf 29 april) is er een actiekamp in Ahaus. 1 mei is er het traditionele feest van de plaatselijke antikernenergiegroep, de BI, dat dit jaar wat groter zal worden dan anders. Op 2 mei zijn er dan acties in Gronau tegen de Urenco uraniumverrijkingsfabriek aldaar. Nieuw is de actie op 6 maart: de “Autobahn-Aktionstag” op de verwachte transportroute Dresden-Ahaus. Dit is analoog aan de zeer succesvolle ‘Schienen-aktionstage’ die in het verleden plaats vonden. Acties zullen plaats vinden op de snelweg zelf, maar vooral ook op de viaducten en op- en afritten. Geprobeerd wordt ook een namaak ‘afvaltransport’ de route af te laten leggen, om zo de medeweggebruikers op het transport te wijzen. En verdere plannen worden ontwikkeld! Kortom maak je gereed om naar Ahaus te gaan dit voorjaar. In 1998 toen het vorige (en tot nu toe laatste) transport daar naar toe plaats vond (ja, dat is alweer zo lang geleden!) waren er veel mensen actief uit Nederland aanwezig. Hopelijk wordt dat nu weer zo, het is tenslotte maar een paar kilometer over de grens: 43 minuten met de trein vanaf Enschede. Als je mee wilt helpen, laat dat dan weten. Landelijk Platform tegen Kernenergie (LPTK) P/a Ketelhuisplein 43 1054 RD Amsterdam email: akbstrategie@hetnet.nl of (soms) via 06-230 930 50 E-Mail: akbstrategie@hetnet.nl |
Lees meer over: natuur, dier en mens | aanvullingen | | |