english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
De Cerrícolas (1) hoeven zich niet te bewijze
Omar Gómez - 30.04.2004 17:34

Volgens een aantal scherpzinnige en prominente venezolaanse intellectuelen bevindt de Burgermaatschappij (zo noemt de oppositie tegen president Chávez zichzelf, - de rest van de bevolking vinden ze toch maar opvulling) in Venezuela zich op dit moment in een ernstige crisis: ze heeft de politieke macht verloren in december 1998, en zou nu ook de ideologische en sociale macht aan het verliezen zijn.

caricuao
caricuao

catia
catia

Volgens een aantal scherpzinnige en prominente venezolaanse intellectuelen bevindt de Burgermaatschappij (zo noemt de oppositie tegen president Chávez zichzelf, - de rest van de bevolking vinden ze toch maar opvulling) in Venezuela zich op dit moment in een ernstige crisis: ze heeft de politieke macht verloren in december 1998, en zou nu ook de ideologische en sociale macht aan het verliezen zijn. In Venezuela zou met andere woorden een nieuwe manier van denken opgedoken zijn met de opkomst van die vreemde wezens die volledig buiten de venezolaanse Burgermaatschappij staan en die door sommigen de "cerrícolas" of "heuvelbewoners" genoemd worden. Deze nieuwe actoren in de venezolaanse politiek zouden bovendien de val van de nationale heersende klasse veroorzaakt hebben. Een mesties als president, indianen als voorzitter van de CNE (Consejo Nacional Electoral of Nationale Verkiezingsraad) en als vicepresident van de Asamblea Nacional, en zelfs zwarte ministers, zoals die van onderwijs, brengen (in de visie van voornoemde intellectuelen) aanzienlijke schade toe aan het prestige van Venezuela, waarvan de heersende klasse zich tot nu toe bijna volmaakt raszuiver had weten te houden, en dat zelfs sappige Missen met perfecte lichamen exporteerde. Het enige goede in Venezuela dat zwart was, was de petroleum, zo redeneren zij.

Voor alle duidelijkheid: de cerrícolas zijn de onderdrukten die in vergetelheid en in officiële en sociale vogelvrijheid leven, en worden zo genoemd omdat ze in de heuvels (in het Spaans: cerros) wonen die in de grootste steden van het land de bevolkingslagen herbergen die in de meest erbarmelijke omstandigheden moeten leven. Dat moeten we erbij zeggen om geen verwarring te stichten met de machtigen of met de middenklasses. Wanneer deze laatsten op hoger gelegen plaatsen wonen, spreken we niet zomaar van "heuvels" maar van "glooiingen" of "hoogtes", en als het er echt vingerdik moet opliggen, wordt er in het tropische, latijnsamerikaanse Venezuela de appendix "Country Club" aan toegevoegd, kwestie van duidelijk te maken wie juist die hogere regionen bewoont.

De crisis die de Burgermaatschappij doormaakt, is vooral zichtbaar in drie aspecten die het gevolg zijn van het feit dat de cerrícolas aan de macht gekomen zijn, en die steeds opnieuw door de woordvoerders van de oppositie aangehaald worden, weemoedig als ze zijn naar de goeie ouwe tijden van de IVe Republiek "toen daar allemaal nog geen sprake van was".

Ten eerste zou het land in twee verdeeld zijn, wat vroeger niet het geval was.

Ten tweede zou er aanzienlijk meer geweld gepleegd worden dan vroeger.

Ten derde zou het noodzakelijk geworden zijn om het concept van de Democratie te herzien.

Laat ons elk van deze aspecten die door de Burgermaatschappij dagelijks in discussies bovengehaald worden, eens analyseren.

Ten eerste is het waar dat Venezuela in twee verdeeld is. Het is echter niet waar dat dit het gevolg zou zijn van de Bolivariaanse Revolutie. Al sinds geruime tijd is Venezuela verdeeld in zij die uitbuiten en zij die uitgebuit worden, in zij die domineren en zij die gedomineerd worden, in zij die leiden en zij die geleid worden. De breuk die vandaag zichtbaar is, is fundamenteel de reflectie van deze breuk in de maatschappij: tussen zij die uitgebuit worden en zij die uitbuiten. Het ergste daarbij is dat de mogelijkheden tot verzoening van de klassen nihil zijn zolang deze uitbuiting blijft bestaan.

Ten tweede, met betrekking tot het thema van het geweld: sinds de Bolivariaanse Revolutie aan de macht kwam in december 1998 verzetten de oude heersende klassen, die zichzelf nu tot Burgermaatschappij hebben uitgeroepen, zich tegen de veranderingen die plaatsvonden. Tegelijk begon de Revolutie het ware gelaat te tonen van de maatschappij waarin de venezolanen leven. De bestaande reële armoede werd aan de kaak gesteld, en de Burgermaatschappij leerde dat er armen bestonden, arme medemensen, venezolanen die niet eens toegang hadden tot de meest elemantaire levensvoorzieningen. Maar in armoede leven, daar kiest niemand voor, dat wordt opgelegd door een maatschappij die de werkende klassen uitsluit. Dit immens universum van arme venezolanen, die van hun deel van de rijkdom beroofd werden, was het slachtoffer van een systeem dat hen uitperste om te werken in ruil voor aalmoezen. Dit is het geweld dat door de Bolivariaanse Revolutie aan het licht gebracht werd. En wanneer vandaag de dag de venezolanen op straat komen om te protesteren tegen het geweld, worden ze niet onderdrukt, vermoord of ontvoerd zoals bij andere regeringen. Om die redenen is het duidelijk geworden dat er geweld heerst in Venezuela: als natuurlijk gevolg van een systeem van uitbuiting. De Bolivariaanse Revolutie heeft dat niet uitgevonden of ontdekt, alleen maar aan het licht gebracht.

En ten derde: met de intrede van de cerrícolas in de wereld van de politiek is ook een nieuw politiek discours aan het licht gekomen dat gaandeweg aan kracht wint binnenin de reactionaire krachten van het land. De redenering achter dat discours is heel simpel: "de Democratie is, en moet zijn, de regering van de meerderheid. Maar indien de meerderheid niet voorbereid is, niet ontwikkeld is, bestaat uit onwetenden en mensen die zich laten meeslepen door hun emoties, of die in de val van een populist getrapt zijn, dan moet de verlichte minderheid de beslissingen nemen in verband met de toekomst van het land". Met andere woorden: zolang de marginalen, de tandenlozen, de zwarten, kortom: de cerrícolas, het eens zijn met de "Burgermaatschappij", dan zijn ze welkom in de Democratie. Maar mocht het gebeuren dat hun belangen verschillend zijn, dan moeten die verschillen opgelost worden op een niveau waarop zij niet aan de Democratie deelnemen. Dat is te vergelijken met het concept van de Democratie bij de Oude Grieken, waarbij alle burgers, zonder uitzondering, deelnamen aan de Democratie - maar de slaven, bijvoorbeeld, waren geen burgers!

Nu het duidelijk is wie de cerrícolas zijn en waarom de Burgermaatschappij in crisis is, is het gemakkelijk te begrijpen wie zichzelf zal moeten bewijzen. De cerrícolas hebben een geruïneerd land gekregen, maar met de kracht en de inzet van diegenen die altijd al gewerkt hebben om in hun noden te voorzien, kunnen ze verder vooruit. De Burgermaatschappij daarentegen zal zichzelf wel moeten bewijzen, en heeft heel wat goed te maken, van het bedrog bij de verzameling van handtekeningen voor een mogelijk presidentieel referendum, tot het herstellen van de schade die ze aan Venezuela hebben aangericht door het jarenlang te bestelen, leeg te plunderen en uit te verkopen.

(1) zij die in de heuvels wonen


vertaald door Bart van Audenhove

- E-Mail: identidadbolivariana@hotmail.com Website: http://www.identidadbolivariana.org/
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme globalisering media vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis

aanvullingen
boodschap 
04.05.2004 02:04

Zeer slechte vertaling denk ik, maar de boodschap komt na enige studie wel over.

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.