| |
FNV = milieuonvriendelijk Ravage - 18.10.2004 20:53
Feest bij de milieuactivisten van de stichting ENCI-stop. Het Limburgse bedrijf ENCI maakt eerdaags officieel bekend te zullen stoppen met de mergelwinning in Maastricht. Het bedrijf gaat niet helemaal dicht, maar beperkt zich in de toekomst tot het vermalen en verpakken van cement voor met name de Nederlandse markt. Enkel FNV Bondgenoten kan nog roet in het eten gooien. Het besluit van het moederbedrijf Heidelberg Cement Group betekent ook dat verdere strijd over de verlening van een nieuwe vergunning voor mergelwinning in de komende 25 jaar in Maastricht overbodig is. De provincie verklaarde zich vorige maand bereid die vergunning te verlenen met het oog op het behoud van de werkgelegenheid. Dat principebesluit zorgde voor nieuwe, felle reacties van de Stichting ENCI-stop die al jaren vecht tegen een verdere afgraving van de Sint Pietersberg. De cementfabriek wint reeds gedurende 75 jaar mergel uit de St Pietersberg. Inmiddels is de St. Pietersberg een erkend, beschermd en uniek natuurmonument. Ten einde de mergel droog te kunnen winnen onttrekt zij jaarlijks een miljoen kubieke meter zuiver grondwater aan de bodem. Dit water wordt rechtstreeks geloosd in de Maas. Het is aangetoond dat deze grootschalige wateronttrekking leidt tot verdroging van het Jekerdal en haar omgeving. (1) De sluiting van ENCI is goed voor mens en milieu, zou je denken. Maar niet voor de FNV. FNV Bondgenoten dreigt inmiddels met stakingen als de werknemers van de cementfabriek in Maastricht niet de garantie krijgen dat ze nog vijf jaar kunnen blijven werken. De FNV komt met zijn eis na overleg met de ondernemingsraad. De opstelling van de FNV wekt overigens weinig verbazing. De vakbond staat algemeen bekend om haar conservatieve rechtse koers. Zo belegt de FNV in de vervuilende olie-industrie (o.a. TotalFinalElf), kernenergie (o.a. Exelon), wapenindustrie (o.a. BAe, Raytheon, Lockheed Martin), chemie-, farmacie- en biotechnologiebedrijven (o.a. Dow Chemical), mediaconcerns (o.a. Walt Disney) en vuile kleren (o.a. Gap). De FNV beleggingsportefeuille bedraagt maar liefst circa 715 miljoen euro. (2) In wezen is het natuurlijk een lachertje dat de laatste weken zovele zichzelf links beschouwende mensen zich achter het karretje van de FNV promotiekaravaan hebben geschaard. Maar niet getreurd, je kan het goed maken door de FNV te bellen of protestmails te sturen met de mededeling dat ze het voornemen van de directie van ENCI dienen te respecteren en afzien van de voorgenomen acties. In het belang van het milieu. Bel FNV Bondgenoten: 0900 9690 of laat veelverdiener Lodewijk de Waal via z'n weblog weten wat je van de opsteling van de FNV vindt: http://www.fnv.nl/weblog/renderer.do/clearState/true/menuId/47263/returnPage/39349/ Bronnen: 1. website ENCI-stop: http://www.enci-stop.nl 2. Actieblad Ravage 3. De Limburger Website: http://www.antenna.nl/ravage |
Lees meer over: media natuur, dier en mens | aanvullingen | | Steun de ENCI-werknemers | Henk S. - 19.10.2004 09:50
Bovenstaande gaat uit van een incorrecte argumentatie. De ENCI wordt gesloten omdat de productie naar België wordt verplaatst. Moetn we tevreden zijn nu er in plaats van in Nederland nu in België milieu wordt vernield? En dat terwijl er waarschijnlijk 400 banen aangaan? Ik vind dat we de ENCI werknemers moeten steunen, de milieubeweging zou zich moeten uitspreken voor een goed sociaal plan voor die mensen in plaats van op de FNV te gaan zeiken. Website: http://www.FNV.nl | Stop Enci overal | Jantje Beton - 19.10.2004 11:59
Ook in Belgie is het verzet tegen dit soort bedrijven groeiende. Dat de ENCI sluit is hoog tijd. Als ze naar belgie of waar dan ook verhuisen verplaatsen ze niet alleen de productie van beton, maar ook het verzet tegen beton. We hebben niet nog meer beton nodig, we moeten het afbreken.
| Onnodig? | Zien - 20.10.2004 11:46
Een opvallende reactie kwam van de actiegroep ENCI-stop. Deze heeft jarenlang gestreden tegen de milieuschade die de mergelwinning zou veroorzaken. De actiegroep is echter aangeslagen door het ,,onnodige'' banenverlies. Bron: NRC, 20-10-2004 Website: http://www.nrc.nl/economie/artikel/1098251658561.html | |
aanvullingen | |