english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
DWINTK vervangt megareclame met kunst
De Wereld Is Niet Te Koop - 27.11.2004 11:27

“Liever kunst op straat dan commercieel geblaat”

Op zaterdag 27 november heeft De Wereld Is Niet Te Koop een steigerreclame van Apple aan de Amsterdamse Raadhuisstraat bedekt met een schildering van 100 vierkante meter. Motto: “Liever kunst op straat dan commercieel geblaat”. De actie is uitgevoerd door een klimteam als statement tegen de oprukkende commercialisering van onze steden.



Doel:
Dit is enerzijds een boodschap aan de gemeente, reclame-exploitanten en vastgoedeigenaren: wij hebben liever kunst op straat dan commercieel geblaat. Anderzijds is het een boodschap aan het publiek: steigerreclames zijn niet vanzelfsprekend. De publieke ruimte is van iedereen, en hoeft niet gedomineerd te worden door grote merken die we al vaak genoeg tegen het lijf lopen in de winkel of op tv.

Middel
Met deze actie tonen wij dat creativiteit, sociale evenementen en het verbeteren van het straatbeeld geen vrijgevigheid van bedrijven en marketeers nodig hebben. Het kunstwerk is door jongeren gemaakt met weinig meer dan creatieve lust, een paar potten verf en de wil om hun eigen openbare ruimte te definiëren.

Motivatie
- Uiteindelijk wordt alle reclame betaald door de consument. Voor vele producten zijn de marketingkosten hoger dan de productiekosten. Het betalende publiek mag daar grenzen aan stellen, al is het maar symbolisch.
- De agressieve promotie van ‘merken’, ‘lifestyles’ en ‘imago’s’, leidt ertoe dat ons het zicht ontnomen wordt op de schoonheid van het gewone, gratis leven. De schijn van gladde, irreële reclamebeelden dreigt de realiteit steeds verder te vervalsen. Wij verzetten ons tegen het bombardement van commercieel schijngeluk en kiezen voor de volle werkelijkheid.
- Hoe mooi of humoristisch reclame ook kan zijn, de commercie mag niet bepalen wat we zien. De openbare ruimte is niet voor bedrijven om er reclame te maken, maar voor ons allemaal. We roepen daarom iedereen op om al dan niet aanstootgevende reclame te vervangen door eigen creativiteit.

Datum 27 november
De aktie vindt plaats ter gelegenheid van twee gebeurtenissen: elke laatste zaterdag van november is (wereldwijd) Niet-Winkel-Dag, waarbij wordt opgeroepen die dag niets te kopen (voor meer info: www.omslag.nl). Met kunst in plaats van reclame, dragen we hieraan bij.
Daarnaast vindt van 26-28 november in de Amsterdamse Beurs van Berlage het eerste Nederlands Sociaal Forum plaats, een ontmoetingsplek voor andersglobalisten uit heel Nederland. Deze bijeenkomst met een hoog informatie- en netwerk-gehalte, willen we zichtbaar maken voor het publiek.


En verder:
Ook in de toekomst zal De Wereld Is Niet Te Koop actie blijven voeren tegen reclame en andere uitwassen van de commercialisering van onze wereld. Van de overheid verwachten wij dat ze grenzen stelt aan reclame in de openbare ruimte en meer ruimte creëert voor niet-commerciële, kunstzinnige uitingen. Het publiek roepen we op om zijn ongenoegen op niet-vernielzuchtige, creatieve wijze te uitdrukking te brengen. Je kunt je eventueel bij ons aanmelden ( niettekoop@hotmail.com) om met ons samen adbusts te bedenken en uit te voeren.


Website: http://www.anderewereld.nl
 

Lees meer over: globalisering media

aanvullingen
Zie ook: 
M02 - 27.11.2004 12:36

Zaterdag Niet-Winkeldag: Koop niets!
Omslag - Niet-Winkeldagcampagne - 25.11.2004 13:48
 http://indymedia.nl/nl/2004/11/23493.shtml

Niet-Winkeldag: Nu al 35 procent minder!
Omslag - Niet-Winkeldagcampagne - 26.11.2004 12:05 - 1 aanvulling
 http://indymedia.nl/nl/2004/11/23507.shtml

Gratis Eten! Amsterdam op Niet winkel dag
Gratis Eten! Amsterdam - 27.11.2004 11:26
 http://indymedia.nl/nl/2004/11/23528.shtml
Ik wil het graag zien! 
Ik - 27.11.2004 13:33

Kan iemand een foto posten van deze fantastische actie?
Foto's van de actie 
De Wereld Is Niet Te Koop - 27.11.2004 13:47




Met dank aan Thomas Schlijper

Website: http://www.anderewereld.nl
 
Nog een foto 
De Wereld Is Niet Te Koop - 27.11.2004 13:50

Met dank aan Thomas Schlijper
Met dank aan Thomas Schlijper

Start van de actie

Website: http://www.anderewereld.nl
 
photos 
LinkMichel - 27.11.2004 15:15

schlijper.nl archive

Website: http://www.schlijper.nl/archive/2004/11/27.html
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.