english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Aktie tegen het IND Wessam nog spoorloos in..
M:Zwarenkant - 16.05.2005 18:59

Het verhaal gaat verder waar sommige al zijn gestopt en vooral de
Nederlandse staat ik stel ook de minister verantwoordelijk voor wat er zich nu in Libie afspeelt..
Ik heb tot op heden heel zelden kontakt met hem.Het IND heeft een heel vies spelletje gespeeld.Maar dekamervragen zijn al beantwoord rara hoe kan dat..Maak het maar openbaar en kijken of u heeft gezegd bij vraag 2 van de kamer vraag wat u heeft geantwoord over Libie en homosexualiteit.
Wie heeft er nu op zijn geweten dat er iemand is terug gestuurd met voorbedachte raden de dood in te jagen..
Mijn partner nota bene..

Artikel

Het sprookje van de tolerante Nederlandse samenleving en de humane asielwetgeving

Zoals de meeste lezers ongetwijfeld bekend zal zijn is het internationale imago van Nederland als een tolerante en gastvrije samenleving ernstig geschonden door het groeiende anti-moslimklimaat, dat meer en meer gestalte heeft gekregen na de WTC-aanslagen van 11 september 2001.
Hiervan was in het byzonder sprake na de moord op van Gogh met als direct gevolg meer dan 194 terroristische aanslagen op Kerken, moskeen en islamitische scholen.
Opvallend is echter, dat zowel in het buitenland als in grote delen van de Nederlandse samenleving nog steeds de mythe opgeld doet, dat er in Nederland sprake zou zijn van een strenge, doch rechtvaardige en humane asielwetgeving, hetgeen genendele het geval is.

A Controversiele regelingen in de asielwetgeving voor het aantreden van minister Verdonk

Hoewel de maatregelen van de dd 27-5 aangestelde minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie de basis hebben gelegd voor ernstige schendingen van de mensenrechten van grote groepen asielzoekers is het van groot belang er in dit kader op te wijzen, dat reeds voor de komst van Verdonk de Nederlandse asielwetgeving werd gekarakteriseerd door een aantal ernstige schendingen van het Internationaal Recht.

1 Versnelde asielprocedures:

In 1994 werd de AC procedure ingevoerd, een versnelde procedure, waarbij de IND ambtenaren [Immigratie en Naturalisatie Dienst] de bevoegdheid kregen binnen 48 werkuren [in de praktijk meestal drie dagen] middels twee gesprekken met de asielzoeker te beslissen of een asielaanvraag werd verworpen of toegevoegd aan de reguliere asielprocedure waarbij sprake was van een uitgebreid onderzoek, dat kon varieren van een aantal weken tot langer dan een jaar.
Hoewel de AC procedure oorspronkelijk slechts bedoeld was om duidelijk ongegronde aanvragen af te wijzen, wordt deze sinds 2002 gebruikt bij de afhandeling van zo'n 60 procent van alle aanvragen, waarbij eveneens sprake is van aanvragen van mensen, die zijn gevlucht uit onveilige landen of gebieden.
Gezien tegen het licht van de zeer snel genomen beslissingen en het feit, dat de rechtmatigheid van de beslissingsgronden niet te controleren zijn door het verbod op de aanwezigheid van een advocaat tijdens de gesprekken [raadpleging van een advocaat voor, na en tijdens de gesprekken is wel toegestaan] is het gevaar groot dat mensen teruggestuurd worden naar onveilige landen en gebieden, hetgeen streng verboden is volgens het Internationaal Recht.

2 De behandeling van kinderen

Eveneens zorgwekkend is in dit verband de behandeling van niet door volwassenen begeleide minderjarige asielzoekers, in het byzonder kinderen onder de twaalf jaar.
Volgens de VN-Conventie van de Rechten van het Kind, die Nederland in 1995 heeft geratifieerd, heeft ieder kind recht op speciale zorg en bescherming, in het byzonder van Staten en hun instellingen.
Ondanks deze intermationale verplichtingen verklaarde de Raad van State in februari 2002, dat de Conventie niet van toepassing was op kinderen van ouders, die op grond van de Nederlandse Vreemdelingenwet geen verblijf in Nederland werd toegestaan.
Deze evidente schending van de internationale humanitaire normen inzake de rechten van het Kind brengt met zich mee, dat 30 procent van de niet-begeleide minderjarige asielzoekers belandt in een AC-procedure ondanks hun internationaalrechtelijk-beschermde status als kind.
Niet alleen is het in dezen evident, dat alle kinderen onvoorwaardelijk toegang dienen te krijgen tot de reguliere asielprocedure vanwege hun kwetsbare positie als onbegeleid kind in een vreemd land, daarenboven hebben zij recht op speciale bescherming zoals de aanwezigheid van een advocaat bij iedere ondervraging door de IND en een goede medische en persoonlijke begeleiding.
Hoewel er inderdaad sprake is van juridische begeleiding door de landelijke jeugdbeschermingsinstelling voor minderjarige vluchtelingen NIDOS is een en ander slechts van toepassing op kinderen, die ernstig getraumatiseerd zijn.
Evident is, dat hierdoor slechts de rechten van een beperkte groep kinderen beschermd worden.

3 Schending van de elementaire levensbehoeften van asielzoekers

Een andere ernstige schending van de rechten van asielzoekers vloeit voort uit het feit, dat zowel asielzoekers, die in beroep zijn gegaan tegen hun eerste afwijzing in de AC-procedure als zij, die zijn toegelaten tot de reguliere asielprocedure op basis van een nieuwe [tweede]aanvraag, geen aanspraak kunnen maken op de meest elementaire basisvoorzieningen zoals onderdak en sociaal-medische voorzieningen, tenzij zij te ziek zijn om te reizen naar hun land van herkomst of ouder[s] zijn van een kind onder de leeftijd van een jaar.
Nog afgezien van de aperte inhumaniteit is een en ander in strijd met het Internationale Convenant betreffende Economische, Sociale en Culturele Rechten, waarin wordt benadrukt ''het recht van iedereen op een adequate levensstandaard voor zichzelf en zijn gezin, inclusief voldoende voedsel, kleding en onderdak'' , ongeacht de status van de desbetreffende groep.

Ondanks echter een groot aantal protesten van zowel Nederlandse als internationale religieuze en mensenrechtenorganisaties zoals o.a. de Nederlandse Raad van Kerken, Vluchtelingenwerk, Amnesty International en de internationale mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch heeft de Nederlandse regering zich niet bereid verklaard bovenstaande maatregelen te herzien of aan te passen, met alle humanitaire consequenties van dien.

B Het terugkeer-beleid van minister Verdonk als ernstige schending van het Internationaal Recht

Op 27 mei 2003 werd mevrouw R. Verdonk [VVD] aangesteld als minister van Integratie en Vreemdelingenzaken.
De consequenties hiervan waren een ernstige verslechtering van de reeds bestaande asielregelgeving, hetgeen heeft geleid tot een verontrustende ondergraving van de mensenrechten en de veiligheid van een aanzienlijke groep asielzoekers.
Gebaseerd op de in november 2003 door haar uitgebrachte notitie ''Terugkeerbeleid'' besloot zij in januari 2004 tot de uitzetting van 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers in een periode van drie jaar met een uitzondering voor 2300 asielzoekers, die om humanitaire redenen alsnog een verblijfsvergunning kregen toegewezen.
Op 9 februari 2004 kreeg zij van een meerderheid in de Tweede Kamer steun voor haar maatregelen.

Hoewel de Nederlandse regering herhaaldelijk het veilige en humane karakter van de door minister Verdonk genomen maatregelen heeft benadrukt, blijkt uit onderstaande het tegendeel.

1 Nederlandse bureaucratie en de onveilige terugkeer-situatie:

In de eerste plaats hebben de maatregelen betrekking op een aanzienlijke groep asielzoekers, die vanwege de veelal trage en bureaucratische afhandeling van hun asielprocedure reeds jarenlang in Nederland wonen.
Het is evident, dat het bestaan van deze mensen, die middels werk, gezin en in Nederland geboren schoolgaande kinderen een sterke binding hebben met de Nederlandse samenleving door deze maatregelen geheel wordt ontwricht, hetgeen met name vanuit humanitair oogpunt onacceptabel is.
Ernstiger is echter het feit, dat een aanzienlijk aantal asielzoekers reeds zijn uitgezet of dreigen te worden uitgezet naar onveilige landen of gebieden, waarbij sprake is van een mogelijke bedreiging van de veiligheid en de mensenrechten van de uitgezette asielzoekers, hetgeen internationaalrechtelijk verboden is, nog afgezien van de aperte inhumaniteit in dezen.
Dit heeft in het byzonder betrekking op Somaliers en Afghanen, aangezien het in grote delen van beide landen sprake is van een onveilige situatie, grotendeels veroorzaakt door burgeroorlogen, twisten tussen krijgsheren en het ontbreken van een sterk en adequaat centraal gezag.
De onveilige situatie van bovengenoemde landen is bevestigd in diverse rapporten van zowel de ex-VN-Hoge Commissaris van de Vluchtelingen, de Nederlandse ex-premier Lubbers als de Secretaris Generaal van de VN, Kofi Annan.
Er is echter eveneens sprake van een groot veiligheidsrisico voor andere groepen asielzoekers zoals Liberianen en Tsjetsjenen vanwege de zorgwekkende mensenrechtensituatie in hun land, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door de aldaar aanwezige oorlogssituatie.
Niet alleen echter vindt de uitzetting van Liberianen en Ttsjetsjenen nog steeds doorgang ondanks de apert onveilige situatie, tevens snijdt de oplossing van minister Verdonk om Tsjetjenen uit te zetten naar Rusland in plaats van naar het onveilige Tsjetjenie, geen enkel hout.
In de eerste plaats is de mensenrechtensituatie in Rusland eveneens zeer zorgwekkend, in de tweede plaats is er zowel van de kant van de officiele Russische politiek als van de kant van het publiek sprake van sterke anti-Tsjetseense sentimenten, hetgeen eveneens een expliciete bedreiging is voor de veiligheid van de naar Rusland teruggestuurde Tsjetjenen.

2 De Nederlandse verplichting tot het handhaven van het verbod op refoulement

Met het terugzenden van asielzoekers naar onveilige gebieden is er van de kant van de Nederlandse overheid niet alleen sprake van een inhumaan beleid, daarenboven schendt zij in ernstige mate het verbod op refoulement, hetgeen impliceert het stricte verbod tot het terugzenden van mensen naar landen of streken waar hun veiligheid wordt bedreigd.
Dit verbod op refoulement is internationaalrechtelijk vastgelegd in artikel 3 van de Europese Conventie voor de Bescherming van Mensenrechten en Fundamentele Vrijheden, artikel 33 van het VN-Verdrag betreffende de Status van Vluchtelingen en in de VN Conventie tegen Marteling.

a Betreffende Somalie

Op 11 februari jongstleden maakte de ministerraad via een persbericht bekend, dat de uitzetting van Somalische asielzoekers, die niet afkomstig zijn uit Somaliland, Puntland en Zuid-Mudug tot 1 juli 2005 zou worden opgeschort.
Aanleiding hiervoor vormde de dd 17-12 2004 door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State genomen beslissing, dat Somaliers, die niet afkomstig zijn uit het Noorden van Somalie niet uitgezet konden worden.
Deze door de Raad van State genomen beslissing stond evenmin op zichzelf, maar was voortgekomen uit de dd 31-8 genomen interim measure van het Europees Hof, dat Nederland verboden had een Somalier uit te zetten, die een klacht bij het Hof had ingediend.

Hoewel deze tijdelijk-genomen maatregel door de ministerraad is gebaseerd op bovenstaande juridische uitspraken, waaraan zij overigens gehouden is, is uit VN-rapportages gebleken, dat er eveneens sprake is van een onveilige situatie in de gebieden naar welke de uitzetting niet is opgeschort [Somaliland, Puntland en Zuid-Mudug]
Op grond van het bovengenoemde verbod op refoulement heeft de regering dan ook evenzeer de verplichting tot de stopzetting van de uitzettingen naar Somaliland en Puntland.


b Afghanistan en Liberia:

Verbijsterend is eveneens de argumentatie van minister Verdonk ter verklaring van het feit dat zij ondanks haar erkenning van de onveilige stuatie in grote delen van Afghanistan en Liberia, toch haar uitzettingsbeleid tav deze groepen voortzet, aangezien zulks eveneens gedaan wordt door andere Europese landen.
Kennelijk huldigt zij het fundamenteel-verkeerde standpunt, dat ernstige schendingen van het Internationaal Recht zijn toegestaan wanneer zij eveneens door andere landen worden gepleegd, hetgeen in strijd is met het internationaalrechtelijke grondprincipe, dat de ene gepleegde illegale daad niet mag worden beantwoord of nagevolgd door een andere illegale daad.

Gezien haar positie als minister van Vreemdelingenzaken, die verantwoordelijk is voor de handhaving van het welzijn en de mensenrechten van asielzoekers in Nederland, is dit door haar geventileerde standpunt in hoge mate veroordelenswaardig.

3 Nederlandse protesten:

Gezien tegen dit licht is het dan ook niet verbazingwekkend, dat deze door minister Verdonk genomen maatregelen leidden tot ernstige Nederlandse protesten, niet alleen van de kant van de Nederlandse vluchtelingen, kerkelijke en mensenrechtenorganisaties alsmede van de kant van de klein-linkse Nederlandse partijen en de progressieve vleugel binnen de PvdA, maar ook van de kant van de meerderheid van het Nederlandse publiek, dat met name verontwaardigd was vanwege de uitzetting van grote groepen asielzoekers, die gedurende een aanzienlijk aantal jaren in Nederland hadden gewoond en gewerkt en zo hun bijdrage geleverd hadden aan de Nederlandse economie.

Ten gevolge van deze maatregelen kwamen eveneens een groot aantal Nederlandse gemeenten in conflict met minister Verdonk, aangezien de uitgeprocedeerde asielzoekers geen aanspraak meer konden maken op basisvoorzieningen zoals onderdak, voedsel en medicijnen, hetgeen niet alleen in strijd is met de bestaande internationale verdragen, maar eveneens de gemeenten in de gecompliceerde positie plaatste hetzij de maatregelen van minister Verdonk te negeren [bestuurlijke ongehoorzaamheid] en te voorzien in alternatieve basale noodvoorzieningen hetzij gehoor te geven aan deze evident inhumane overheidspolitiek.

Een van de voornaamste critici van de maatregelen van minister Verdonk is de voormalige Nederlandse minister van Ontwikkelingshulp, voorzitter van de V.O.N. [Vluchtelingen Organisaties Nederland] en de huidige Speciaal VN-gezant voor Darfur, Jan Pronk, die de maatregelen van Verdonk bestempelde als deportaties.
Hoewel in dezen geen sprake was van een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog, hetgeen de heer Pronk ook duidelijk heeft benadrukt, is er naar mijn mening sprake van een terecht gebruik van de term deportaties, gezien tegen het licht van de massale uitzettingen en de onveilige situatie in een aantal landen van herkomst, hetgeen een ernstig gevaar kan inhouden voor de uitgezette asielzoekers.

Het wekt echter geen verbazing, dat deze door Pronk gebruikte terminologie leidde tot een conflict met minister Verdonk, die eiste dat hij zijn woorden terugnam, waarop hij echter niet inging.

C Morele standaard

Nog afgezien van haar asielbeleid, dat in belangrijke mate in strijd is met het Internationaal Recht heeft mevrouw Verdonk recentelijk de publieke aandacht getrokken met haar controversiele uitspraak, die getuigde van begrip voor de 43 jarige automobiliste, die op 17-1 een 19 jarige Marokkaanse jongen heeft doodgereden, die kort daarvoor haar tas had gestolen.
Hoewel het evident is, dat straatroof als misdrijf strafrechtelijk vervolgd dient te worden, is het uiteraard niet toegestaan in een achtervolgingspoging een ongeoorloofd risico te nemen met het leven van een menselijk wezen door zonder een goed zicht op de verkeerssituatie achteruit te rijden, hetgeen door de advocaat van de vrouw is bevestigd.
Overigens is inmiddels uit een bekentenis van de betreffende automobiliste duidelijk geworden, dat de de 19 jarige Ali El B opzettelijk heeft aangereden.

Hoewel de recente bekentenis niet in verband gebracht kan worden met de uitspraak van de minister, aangezien zij daarvan niet op de hoogte was op het moment van haar uitspraak, is het evident, dat zij echter nog afgezien van het feit, dat een minister zich gedurende een justitieel onderzoek behoort te onthouden van verdere opmerkingen dienaangaande heeft zij met de door haar gemaakte opmerking een impliciet pleidooi gehouden voor eigenrichting, waarvan sprake is bij buitenproportionneel gebruik van geweld zonder zelfverdediging.
Bovendien had het getuigd van verantwoordelijkheidsgevoel, wanneer zij zich vanuit haar andere functie, namelijk als minister van Integratie, had onthouden van enig commentaar aangezien haar opmerking slechts heeft geleid tot een verdere polarisatie van de verhoudingen tussen autochtone en allochtone Nederlanders, die reeds sinds de moord op van Gogh ernstige vormen had aangenomen en opnieuw werd aangewakkerd door de tragische dood van de 19 jarige Marokkaanse jongen.

D Respect voor elementaire mensenrechten:

Gezien tegen het licht van bovenstaande is het dan ook in hoge mate aan te bevelen, wanneer minister Verdonk in haar uitspraken niet alleen getuigt van respect voor het recht op leven van ieder menselijk wezen, ongeacht een al dan niet aanwezig crimineel verleden [artikel 3, Universele Verklaring van de Rechten van de Mens], maar met name haar asielbeleid zou willen aanpassen aan een van de meest cruciale principes van de internationale mensenrechten en vluchtelingenverdragen, dat iedere asielzoeker of vluchteling het fundamentele recht heeft op een veilige woonplaats en dat niemand mag worden uitgezet naar een land of gebied, waar zijn veiligheid en mensenrechten bedreigd worden.


Dit zijn de mailtjes die ik tot nu toe heb gekregen als steun
Bedankt dat deze mensen er ook nog zijn.


Hoewel dit eigenlijk een overbodige vraag is gezien de gebeurtenissen van de afgelopen weken stel ik hem toch, met name om via deze vraag enigszins mijn betrokkenheid en medeleven met je te tonen ivm de recente uitzetting van je vriend Wessam dd 5-5, op Bevrijdingsdag nota bene!
Joke Kaviaar, een zeer goede bekende van mij en een door mij bewonderde dichteres, met name ook vanwege haar door de jaren volgehouden moedige politieke engagement, heeft over de uitzetting van je vriend en de ernstige schendingen van de mensenrechten, in casu de schending van het refoulementsverbod [zoals je weet het verbod op het uitzetten van een vluchteling naar een land of gebied, waar zijn of haar leven gevaar loopt, hetzij hij/zij vervolgingsrisico loopt op grond van zijn ras, afkomst, religieuze of politieke overtuiging of behorend tot een bepaalde sociale categorie], belichaamd in het Nederlandse asielbeleid in het algemeen en de uitzettingsmaatregelen van minister Verdonk in het byzonder.

Helaas zijn ook jij en met name uiteraard je vriend Wessam hiervan het slachtoffer geworden.

Niet alleen heb ik enkele maanden geleden op Indymedia NL kennis genomen van de toen
op handen zijnde uitzetting van je vriend, recentelijk heb ik kennis genomen van de helaas geslaagde uitzetpoging, ondanks het feit, dat de minister ervan op de hoogte is, dat er in Libie een ''straf'' staat op homosexualiteit van 3 tot 5 jaar.
Een straf dus op je eigen invulling van je liefdesgevoelens al naar je eigen aard.

Dat ondanks deze wetenschap er toch besloten is tot uitzetting van je vriend, Maurits, grenst voor mij aan het verbijsterende.

Zeer onder de indruk ben ik ook geweest en nog steeds, van je zeer indringende verslag van de voor jou en je vriend zo dramatische gebeurtenissen van de afgelopen maanden en jaren.
Een van de posters op www.buitenlandsepartner.nl kwam nog het dichtst bij mijn gevoelens hieromtrent, dat er geen woorden voor zijn.

Wij kunnen een en ander wel benoemen in een volzin van juridische en mensenrechtelijke betogen en dat is ook noodzakelijk om de Nederlandse en andere regeringen te blijven wijzen op hun internationale verplichtingen dienaangaande, maar eigenlijk val ik bij het lezen van zoveel aan jou en je vriend aangedaan leed, stil.

Dan hoop ik van harte, dat hij, wat er ook gebeurt, zich in Libie beschermd mag weten door die Ene Kracht van Liefde, die ieder mens op deze wereld omhult ongeacht ras, afkomst, politieke en religieuze overtuiging, geaardheid en eventueel gepleegd strafbaar feit.

Voor mij is die Kracht de Schepper en de Liefhebbende Vader, die geen onderscheid maakt en slechts Liefde is, voor je vriend is dat misschien die toevallige voorbijganger, die hem opneemt in zijn huis en beschermt tegen een mensenrechtenschendende overheid, die gevangenisbewaker die NIET zwicht voor de drang, misbruik te maken van zijn macht en mensenrechten te schenden, die onbekende, die hem kleedt en voedt [is hij niet vrijwel zonder behoorlijke kleren in Tripolis aangekomen. Een schande voor Nederland!] en diegene, die hem een bord eten aanbiedt.

Hou vertrouwen Maurits, ook al kun jij hem nu niet helpen, die mensen zijn er daadwerkelijk.

Het moet zeer moeilijk voor je zijn, hier in Nederland te zitten wachten en weliswaar zeer actief bezig te zijn met zijn vrijlating, maar niets concreets te kunnen doen.
Ook las ik op de website van buitenlandse partner, dat je facilitaire mogelijkheden zocht om naar Egypte te gaan.
Geld wellicht?
Helaas kan ik je daarmee niet helpen, ook al zou ik het graag hebben gedaan.

Wel wil ik je aanraden, betreffende Egupte eveneens op je hoede te zijn.
Hoewel ik niet exact op de hoogte ben van het beleid van de Egyptische regering tav homo's, ben ik wel op de hoogte van het feit, dat in Egypte helaas sprake is van ernstige mensenrechtenschendingen, veelal [in gevangenisssen en politiebureau's] uitmondend in martelingen.

Zo heeft Human Rights Watch recentelijk nog zware kritiek gehad op het zowel door de Amerikaanse regering, de Britse [tja, als ''shoulder to shoulder'' oorlogsbondgenoot van de VS....] de Canadese , de Nederlandse [jawel!], de Zweedse alsmede een aantal Arabische landen en Zuid-Aziatische landen uitgeoefende praktijken, echte of vermeende terreurverdachten aan Egypte uit te leveren ondanks de beruchte met name tav terreurverdachten uitgeoefende martelpraktijken.
Ik hoef jou niet onder het oog te brengen, dat het uitleveren van welk mens ook aan een regering, die een beruchte reputatie heeft op het gebied van martelen, te allen tijde streng verboden is.

Zie voor de desbetreffende link van Human Rights Watch
Titel ''Still at risk''
Link  http://hrw.org/reports/2005/eca0405/

Verder links dienaangaande zijn:

Black Hole
Zie link  http://hrw.org/reports/2005/egypt0505/

En eveneens Egypt, suspects sent back face torture
Zie link  http://hrw.org/english/docs/2005/05/11/egypt10603.htm

Dienaangaande zal het nauwelijks verbazing bij je wekken, dat eveneens de algemene mensenrechtensituatie in Egyppte byzonder slecht te noemen is

Zie o.a. Torture worldwide
Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2005/04/27/china10549.htm#EGYPT

Waarom ik hierop zo uitgebreid inga is om je met name te waarschuwen voor een eventueel bezoek aan Egypte, aangezien er weinig voor nodig schijnt te zijn 'verdacht'' over te komen en er vrijwelk structureel wordt gemarteld op willekeurige politiebureau's, evenzeer ivm lichte vergrijpen.

Hoewel het uiteraard geenszins bedoeld is om je verder te verontrusten, is het evenzeer van groot belang, op de hoogte te zijn van de mensenredchtensituatie in Libie in het algemeen.

Wellicht ten overvloede stuur ik je de volgende links door:


Mensenrechteninformatie tav Libie
[Amnesty International Nederland]
Zie link
 http://www.amnesty.nl/landeninfo/llp_libi.shtml

Schending refoulementsverbod door de Italiaanse autoriteiten door terugzending asielzoekers naar Libie
Zie link
 http://web.amnesty.org/library/Index/ENGEUR300022005?open&of=ENG-LBY

Persbericht Amnesty International:
Betreffende de samenwerking tussen de EU en Libie:
Geen garanties voor veiligheid vluchtelingen

Zie link
 http://web.amnesty.org/library/Index/ENGMDE190442005?open&of=ENG-LBY

Protest Human Rights Watch tegen de keuze van Libie als voorzitter van de VN mensenrechtencommissie
'Zie link
 http://www.hrw.org/press/2003/01/libya0117.htm



Human Rights Watch:
Schending van het refoulementsverbod door Libie:
Uitzetting van Eritrese vluchtelingen:
Brief aan de Libische president Khaddafi
Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2004/07/22/libya9127.htm

Human Rights Watch:

Schending van het refoulementsverbod door Libie
Uitzetting Eritreese vluchtelingen naar Eritrea
Brief aan de Eritrese president Afewerki tagv de mensenrechtensituatie in Eritrea
Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2004/08/03/eritre9178.htm

Verhindering van de Libische autoriteiten van het bezoek van het Human Rights Watch onderzoeksteam aan Libie

Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2004/12/06/libya9783.htm



Maurits, ik hoop niet, dat ik je heb overvoerd, maar het lijkt mij van groot belang, dat jij en eventueel andere belangenbeharigende organisaties over deze informatie beschikken, die uiteraard de zaak rond de uitzetting van je vriend sterker maken.

Oja, ik geef je voor het gemak ook nog maar een lijstje van internationale vluchtelingenverdragen, die door Nederland getekend zijn!

Hierbij de links, zie vluchtelingen en asielzoekers
Zie  http://www.amnesty.nl/overamnesty_verdragen.shtml#top

Ook is onderstaande Amnesty-link tav vluchtelingen zekjer informatoef gezien zinvol

Zie link
 http://www.amnesty.nl/themas_vluchtelingen.shtml

Hetgeen hier echter niet wordt genoemd, maar ook van groot belang is is artikel 3 van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden [kort gezegd, artikel 3 EVRM] waarop de meeste asieladvocaten zich beroepen tot verkrijging van een verblijfssatus A als vluchteling voor hun client.
In dit artikel wordt het refoulementsverbod ruimer geinterpreteerd dan in het VN-Vluchhtelingenverdrag dd 1951, dat vooral sterk persoonsgfebonden is [dus de vervolging van een specifieke vluchteling], terwijl artikel 3, EVRM meer mogelijkheden biedt ter verhindfering van de terugzending van groepen mensen naar onveilige landen [oorlogsgeboeden landen waarin een sterk centraal gezag ontbreekt etc]

Dienaangaande doe ik je eveneens een link toekomen naar een brief, die Human Rights Watch dd 12-2 2004 aan minister Verdonk heeft geschreven tav haar toewn nog voorgenomen uitzettingsmaatregelen

Zie link

 http://hrw.org/english/docs/2004/02/12/nether7360.htm

Eveneens is er een uitgebreider verslag tav het uitzettingsbeleid te vinden in de volgened link

Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2004/02/12/nether7367.htm

Tenslotte is er eveneens een rapport door Human Rights Watch uitebracht tan het gevaar van het massaal toepassen van de AC-procedure met alle risico's van terugzending naar eventueel voor de dsebetreffende gevaarlijke situatie, hetgeen een schending vormt van het refoulementsverbod

Zie link
 http://www.hrw.org/reports/2003/netherlands0403/


De meest recente rapporten en verslagen vermelden Nederlands schaamteloze praktijk tot het terugzenden van echte of vermeende terreurverdachten naar landen als Egypte, die zich schuldig maken aan grootschalige martelmethoden

Zie de volgende links:

Global torture Ban under Treath
Zie  http://hrw.org/english/docs/2005/05/12/eca10661.htm

Zie link
 http://hrw.org/english/docs/2005/05/12/eca10660.htm


Een en ander is wellicht handige informatie ivm het schrijven van hernieuwde protestbrieven of het starten van een nieuwe juridisceh procedure.

Je hebt uiteraard eraanb gedacht in beroep te gan bij het Europees Hof van de Rechten van de Mens.
Dienaangaande is het dan handig, te verwijzen naar bovenstaande informatie

Monitoren:

Heb je er eveneens aan gedacht, dat het mogelijk is, je vriend te laten monitoren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordiging in Libie.

De drogreden waarvan ambassades zich vaak bedienen is, dat een en ander niet opportuun is, omdat hij geen Nederlands staatsburger is.

Een en ander snijdt echter geen hout, aangezien Nederland de internationale verplichting heeft, geen asielzoekers terug te sturen naar gebieden waar zij de kans lopen vervolgd te wordfen.
Dienaangaande is de in Libie geldende gevangenisstraf voor homosexuliteit een internationaalrechtelijk sterk gegeven om een en ander af te dwingen.

Het probleem is echter dan wel, dat hij waarschijnlijk voor de Libische autoriteiten in het vizier komt, met alle risico's voor hemzelf van dien.

Het is in dit verband de meest effectieve weg, een betrokken politicus als Klaas de Vries ]PvdA] te vragen vragen te stellen in verbvand met een eventuele monitoring van Wessan.

Het is bekend, dat minister Verdonk hiervan een tegenstander is, maar gezien de dpoor harazelf gegeven bevestiging betr de gevangenisstraf op homosexualiteit in Libie is haar verzet dienaangaande moeilijk vol te houden.

Maar hetgeen in wezen niet alleen internationaalerchtelijk de meest correcte weg is, maar met name in het belang van jullie relatie, is dat de Nederlandse autoriteiten op grond van het imminent risico op refoulement, hem terughalen en alsnog de verblijfsstatus vluchteling A aan hem toekennen.

Je zou dienaangaande de Nederlandse politiek kunnen benaderen.

Ik ben zeker ook bereid een politicus hierover aan te schrijven, wanneer je mij de exacte gegevens tav Wessam zou willen overleggen zoals

A Welke procedure heeft hij precies gevolgd [de AC procedure of de langlopendere asielprocedure]
B Valt hij nog onder de oude Vreemdelingenwet odf de nieuwe Vreemdelingenwet 2000?
C Wanneer is hij precies in Nederland gekomen
D Zijn jullie reeds in beroep gegaan bij het europese Hof van de Rechten van de Mens?

Laat het even weten.

En tenslotte dit:

Het is belangrijk te weten, dat wanneer alle juridische wegen zijn uitgeput, je nog een beroep kunt doen op minister Verdonk, die als minister de bevoegdheid heeft om gebruik te maken heeft van haar discretionnaire bevoegheid, hetgeen in wezen inhoudt een pardonverlening van Wessam in verband met zijn zeer schrijnende situatie.

Ik ben mij er ook wel van bewust, dat minister Verdonk hiertoe weinig genegen is, maar aangezien zijzelf volgens jouw informatie heeft toegegeven, dat in libie op homosexualiteit een gevnagenisstraf van 3 tot 5 jaar staat, is zij wellicht in een positie te manoevreren, dat zij liever gebruik maakt van die bevoegdheid dan internationaalrechtelijk in een zeer lastig parket te komen.

Tenslotte stuur ik je nog een door de asieladvocaat Collet samengestekde Lijst van asieladvocaten op [www.collet.nu, zie informatie, zie onder 9 Lijst asioeladvocaten], alsmede een door mij gesvchreven artikel tav de humanitaire implicaties betr het Ned asielbeleid.,

Maurits, ik besef, dat ik je enigszins overvoer met informatie, maar soms is het handig, een en ander redelijk up to date bij elkaar te hebben.

Ik hoop van harte, dat ik hiermee een bescheiden steentje kan bijdragen aan een veilige terugkomst van je vriend.

Niet wanhopen Maurits, je hebt gezien, lang niet alleen te staan.

Ik hoop met mijn brief hiervan eveneens te hebben getuigd

Heel veel sterkte en laat het gerust weten, wanneer je het op prijs stelt, dat ik een brief schrijf of anderszins kan helpen

Hou je goed

De strijd gaat door!

Hartelijke groeten en veel sterkte

- E-Mail: Maurits_z@msn.com
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme

aanvullingen
DE KAMER VRAGEN 
Patrick - 16.05.2005 19:37

DIT KWAM IK TEGEN OP DE SITE WWW.GAYKRANT.NL

DIT GAAT WELERG VER IKWENS JE STERKTE MAURITS
IK HOOP DAT JE AKTIE SLAAGD EN LAAT ZE MAAR BOETEN..


Dit zijn de Kamervragen die zijn gesteld, en het antwoord daarop van minister Verdonk, openbaar te lezen op Parlando, onder nr. 993:

993 Vragen van de leden Vos (GroenLinks), De Wit (SP) en Klaas de Vries (PvdA) aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie over de uitzetting van een Libische homoseksuele man. (Ingezonden 31januari 2005)

1 Kent u de asielprocedure van de heer W.E.? 1 Zo ja, klopt het dat hij binnen afzienbare tijd wordt uitgezet naar Libië?

2 Klopt het dat homoseksualiteit in Libië nog steeds bestraft wordt met lijfstraffen? Zo ja, vreest u niet dat de heer W.E. de gerede kans loopt slachtoffer te worden van schending van het EVRM?

3 Klopt het dat de heer W.E. een duurzame relatie heeft opgebouwd met een Nederlander? Zo ja, deelt u de mening dat van uitzetting van de heer W.E. mede om die reden moet worden afgezien om de partners in staat te stellen om verblijf bij een Nederlandse partner te verzoeken, zonder dat de eis van een MVV bij de aanvraag wordt tegengeworpen? Zo neen, waarom niet?

4 Bent u bereid in afwachting van de beantwoording van mijn vragen af te zien van onomkeerbare stappen?



Antwoord Antwoord van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie). (Ontvangen 24 februari 2005)

Gelet op de privacy-aspecten zijn de antwoorden niet gepubliceerd. De antwoorden op deze vragen zijn ter vertrouwelijke inzage gelegd, alléén voor de leden, bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.





Wij zijn getrouwd tot de dood ons scheidt, niet tot justitie of de overheid ons scheidt!
Vervolg verhaal 
Jasper - 16.05.2005 20:24

 http://www.indymedia.nl/nl/2005/05/27415.shtml
Nog even dit Wessam vermist of opgesloten? 
Astrid - 16.05.2005 21:12

 http://www.indymedia.nl/nl/2005/05/27538.shtml

lees de stukken maar..Van wat er allemaal met deze jongeman en zijn partner is gebeurd.Maar ik heb al genoeg gehoord van de partner van Wessam en dit verhaal er nog bij..Tjongejonge

Van de week op tv
GOED LEZEN MENSEN BELANGRIJK!!! 
Willem - 16.05.2005 21:15

HELAAS
Maar nog niet verloren


zijn ook jij en met name uiteraard je vriend Wessam hiervan het slachtoffer geworden.

Niet alleen heb ik enkele maanden geleden op Indymedia NL kennis genomen van de toen
op handen zijnde uitzetting van je vriend, recentelijk heb ik kennis genomen van de helaas geslaagde uitzetpoging, ondanks het feit, dat de minister ervan op de hoogte is, dat er in Libie een ''straf'' staat op homosexualiteit van 3 tot 5 jaar.
Een straf dus op je eigen invulling van je liefdesgevoelens al naar je eigen aard.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.