english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Schinveld, 6 Ha. bos voor niets 'gekapt'.....
Chinook - 17.03.2006 17:00

Begin Januari werd in Schinveld ondanks jarenlange protesten door een sluwe overheidsactie 6 Ha. bos ten behoeve van de AWACS vliegbasis gekapt.
Voor niets dus.... hoewel de tegenstanders dit van meet af aan
zo 'voelden', is dit met rationele argumenten die de voorstanders van de kap óók zullen kunnen begrijpen te onderbouwen...............


Wist je dat

* militairen gek zijn op 'electronische snufjes'
* de 'force commander' in SHAPE er héél erg handig in is om deze voorkeur voor modernisering van het inwendige gedeelte van de vliegtuigen, bij de landen die deelnemen en betalen aan het AWACS programma 'erdoor'te krijgen.
* hem dit tot nu toe steeds gelukt is, niettegenstaande het feit dat het aantal deelnemende landen danwel de bereidheid van die landen om financieel bij te springen daalt.
* de medio 2002 voor het eerst 'serieus' besproken hermotorisering van de AWACS vloot door de partnerlanden als 'gezeur' van uitsluitend Nederland wordt ervaren.
* die 'lui' met die 'paar bomen' óók al zo lastig deden......
* de kosten voor de hermotorisering geschat worden op 800 miljoen USD, zodat er érg weinig financiële ruimte voor 'gadgets' overblijft.
* de keus als militair dan snel gemaakt is.....
* de AWACS vliegtuigen (NE-3A) zijn geleverd tussen 1982 en 1985 en dus tóch alweer meer dan 20 jaar oud zijn.
* een zeer optimistische studie, de’sustainability study’, besloot dat de NE-3A Boeings zonder problemen onderhoudbaar blijven tot na 2025.....
* meer en meer bedrijven, die de oorspronkelijke onderdelen van de NE-3A produceerden, hun productie stoppen, waardoor de prijzen de pan uitrijzen.
* ook het NAVO-AWACS programma hieraan niet ontkomt.
* de huidige kennis van zaken leert dat in 2012 en 2022 de kostprijs van de AWACS Boeings qua onderhoud respectievelijk 33 % en 50 % van het totale Operating & Support budget zal uitmaken (waar dat nu omstreeks 20% ligt).
* deze gegevens leiden tot de volgende twee mogelijkheden:

1)de levensvatbaarheid van het AWACS programma zal niet langer verdedigbaar blijken. Vervanging door andere (modernere) methoden zoals bijvoorbeeld AGS (Alliance Ground Surveillance)dient zich nu al aan.
Zelfs als ervoor gekozen zal worden om het AWACS programma in eerste instantie te bundelen binnen één commando en één operationele locatie dan is de kans groot dat deze locatie níet de vliegbasis in Teveren - Geilenkirchen zal zijn.
Er werd jarenlang op kousevoeten door de 'porceleinkast' van de NAVO en de Regionale economie gemanouvreerd, bang om mensen en groeperingen op de tenen te trappen en belangen te schaden.
Desondanks werden er 6 Ha. bos gekapt om een organisatie te plezieren die als dat zo uitkomt onbekommerd 'de stekker eruit zal trekken' waarmee de gevreesde ineenstorting van de economie, werkgelegenheid en de huizenmarkt alsnóg een feit zal zijn.
Stank voor dank dus....

2)de 'truukendoos' gaat volledig open, men weet de deelnemende landen steeds meer geld te ontfutselen om de drang naar 'bigger better best' speelgoed te kunnen financieren.
Het overgrote deel van het budget zal ook verder opgeslurpt worden door de modernisering van de inwendige techniek.
Omdat de nu al bejaarde 'kisten' bovendien NIET zijn uitgerust met een betrouwbaar "aircraft fatigue measurement system" worden de ouderdomsperikelen eens te meer onvoorspelbaar!
Het zal dan ook geen kwestie van ‘bomen die in de weg staan’- maar simpelweg van tijd en verkeerde prioriteiten blijven stellen - zijn, wannéér u een AWACS Boeing of een stuk daarvan op uw dak krijgt....

 

Lees meer over: Schinveld militarisme natuur, dier en mens

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
Weinig draagvlak voor stillere Awacs-motoren  
http://www.l1.nl/ - 17.03.2006 20:43

Er is weinig kans op dat de AWACS-vliegtuigen in Geilenkirchen stillere motoren krijgen.

Dat zei secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer van de NAVO tijdens een bezoek aan de vliegbasis, net over de grens bij Schinveld. De NAVO-baas zei er wel begrip voor te hebben dat de mensen in de omgeving klagen over de huidige lawaaiige motoren. Maar volgens De Hoop Scheffer bestaat er bij de andere NAVO-leden te weinig draagvlak voor de kostenpost van ongeveer 1 miljard euro.

Dat bedoel ik dus............

Chinook
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.