| |
Schinveld, 6 Ha. bos voor niets 'gekapt'..... Chinook - 17.03.2006 17:00
Begin Januari werd in Schinveld ondanks jarenlange protesten door een sluwe overheidsactie 6 Ha. bos ten behoeve van de AWACS vliegbasis gekapt. Voor niets dus.... hoewel de tegenstanders dit van meet af aan zo 'voelden', is dit met rationele argumenten die de voorstanders van de kap óók zullen kunnen begrijpen te onderbouwen............... Wist je dat * militairen gek zijn op 'electronische snufjes' * de 'force commander' in SHAPE er héél erg handig in is om deze voorkeur voor modernisering van het inwendige gedeelte van de vliegtuigen, bij de landen die deelnemen en betalen aan het AWACS programma 'erdoor'te krijgen. * hem dit tot nu toe steeds gelukt is, niettegenstaande het feit dat het aantal deelnemende landen danwel de bereidheid van die landen om financieel bij te springen daalt. * de medio 2002 voor het eerst 'serieus' besproken hermotorisering van de AWACS vloot door de partnerlanden als 'gezeur' van uitsluitend Nederland wordt ervaren. * die 'lui' met die 'paar bomen' óók al zo lastig deden...... * de kosten voor de hermotorisering geschat worden op 800 miljoen USD, zodat er érg weinig financiële ruimte voor 'gadgets' overblijft. * de keus als militair dan snel gemaakt is..... * de AWACS vliegtuigen (NE-3A) zijn geleverd tussen 1982 en 1985 en dus tóch alweer meer dan 20 jaar oud zijn. * een zeer optimistische studie, de’sustainability study’, besloot dat de NE-3A Boeings zonder problemen onderhoudbaar blijven tot na 2025..... * meer en meer bedrijven, die de oorspronkelijke onderdelen van de NE-3A produceerden, hun productie stoppen, waardoor de prijzen de pan uitrijzen. * ook het NAVO-AWACS programma hieraan niet ontkomt. * de huidige kennis van zaken leert dat in 2012 en 2022 de kostprijs van de AWACS Boeings qua onderhoud respectievelijk 33 % en 50 % van het totale Operating & Support budget zal uitmaken (waar dat nu omstreeks 20% ligt). * deze gegevens leiden tot de volgende twee mogelijkheden: 1)de levensvatbaarheid van het AWACS programma zal niet langer verdedigbaar blijken. Vervanging door andere (modernere) methoden zoals bijvoorbeeld AGS (Alliance Ground Surveillance)dient zich nu al aan. Zelfs als ervoor gekozen zal worden om het AWACS programma in eerste instantie te bundelen binnen één commando en één operationele locatie dan is de kans groot dat deze locatie níet de vliegbasis in Teveren - Geilenkirchen zal zijn. Er werd jarenlang op kousevoeten door de 'porceleinkast' van de NAVO en de Regionale economie gemanouvreerd, bang om mensen en groeperingen op de tenen te trappen en belangen te schaden. Desondanks werden er 6 Ha. bos gekapt om een organisatie te plezieren die als dat zo uitkomt onbekommerd 'de stekker eruit zal trekken' waarmee de gevreesde ineenstorting van de economie, werkgelegenheid en de huizenmarkt alsnóg een feit zal zijn. Stank voor dank dus.... 2)de 'truukendoos' gaat volledig open, men weet de deelnemende landen steeds meer geld te ontfutselen om de drang naar 'bigger better best' speelgoed te kunnen financieren. Het overgrote deel van het budget zal ook verder opgeslurpt worden door de modernisering van de inwendige techniek. Omdat de nu al bejaarde 'kisten' bovendien NIET zijn uitgerust met een betrouwbaar "aircraft fatigue measurement system" worden de ouderdomsperikelen eens te meer onvoorspelbaar! Het zal dan ook geen kwestie van ‘bomen die in de weg staan’- maar simpelweg van tijd en verkeerde prioriteiten blijven stellen - zijn, wannéér u een AWACS Boeing of een stuk daarvan op uw dak krijgt.... |
Lees meer over: Schinveld militarisme natuur, dier en mens | aanvullingen | uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina | Weinig draagvlak voor stillere Awacs-motoren | http://www.l1.nl/ - 17.03.2006 20:43
Er is weinig kans op dat de AWACS-vliegtuigen in Geilenkirchen stillere motoren krijgen. Dat zei secretaris-generaal Jaap de Hoop Scheffer van de NAVO tijdens een bezoek aan de vliegbasis, net over de grens bij Schinveld. De NAVO-baas zei er wel begrip voor te hebben dat de mensen in de omgeving klagen over de huidige lawaaiige motoren. Maar volgens De Hoop Scheffer bestaat er bij de andere NAVO-leden te weinig draagvlak voor de kostenpost van ongeveer 1 miljard euro. Dat bedoel ik dus............ Chinook | |
aanvullingen | |