| |
Digitale treiteringen moeten hard worden aang M . de Vries - 02.05.2006 02:41
Meer dan 78 procent van de Nederlanders vindt dat digitaal pesten hard aangepakt moet worden. Dat blijkt uit een nationale enquête, afgenomen onder 2346 respondenten. Het onderzoek werd uitgevoerd door de redactie van de website http://www.nieuwszicht.com Digitaal pesten Bij digitaal pesten worden slachtoffers via het internet of mobiele telefoons uitgescholden en in sommige gevallen bedreigd. Ook worden er kwetsende verzoeken gedaan of verhalen tezamen met persoonlijke gegevens, tegen de wil van het slachtoffer in, verspreid op het internet. In extreme gevallen, ook wel 'happy slapping' genoemd, worden opnames gemaakt waarbij een slachtoffer fysiek mishandeld wordt. De opnames worden vervolgens ter vermaak op grote websites aangeboden en doorgestuurd per mobiele telefoon. Daders en slachtoffers 21,9 procent van de ondervraagden zegt slachtoffer te zijn geweest van digitale pesterijen. 18,5 procent zegt zelf wel eens iemand gepest te hebben. Opvallend is dat, net als bij de traditionele vorm van pesten, de daders meestal zelf ook slachtoffer zijn geweest. Met 84,8 procent vinden vooral vrouwen dat de daders gestraft dienen te worden. Meer dan een kwart van de vrouwen is ook zelf slachtoffer geweest van digitale treiteringen. Bij de mannen ligt dit percentage met 19 procent lager. Echter is niet het geslacht, maar de leeftijd een bepalende factor bij het daderprofiel. 22,6 procent van de jongeren van 13 tot en met 17 jaar geeft toe wel eens iemand digitaal gepest te hebben. Zij zijn ook vaker slachtoffer van dergelijke praktijken. Een kwart van de jongeren is zelf slachtoffer geworden. Naarmate de respondenten ouder worden neemt het digitaal pesten af. Personen van 30 tot 65 jaar zien met 91,7 procent ook geen maatschappelijk probleem in digitaal pesten. Maatschappelijk probleem 20,6 procent van de ondervraagden ziet digitaal pesten als een groot maatschappelijk probleem. 43,7 procent is het hier niet mee eens. De overigen zijn neutraal van mening. Opvallend is dat 62,3 procent van de slachtoffers zich aansluit bij de tegenstanders en geen probleem erkennen. Bij mensen die zelf niet gepest zijn is dit percentage met 38,5 procent veel lager. SIRE De Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een actie gestart tegen digitaal pesten. De campagne genaamd “Stop digitaal pesten” is vooral gericht op jongeren en moet ervoor zorgen dat ouders en verzorgers het gedrag van de kinderen op het internet beter controleren. Ondanks dat SIRE haar multimediale actie breed uitmeet is slechts 55,8 procent van de ondervraagden bekend met haar spotjes. Hiervan denkt ruim 70 procent dat de campagne geen effect zal hebben. Ondanks dat "Stop digitaal pesten" niet bij iedereen bekend is, weet meer dan 89 procent wél wat digitaal pesten inhoudt, vooral hoger opgeleiden zijn zich bewust van het bestaan hiervan. Lager opgeleiden zijn zich minder bewust van het fenomeen ondanks het feit dat ze zelf vaker met pestgedrag in aanraking komen. Nieuwszicht http://www.nieuwszicht.com is een niet commerciële website gericht op actualiteiten en discussie. De website is op 4 oktober 2005 opgestart om jongeren en jonge volwassenen meer bij het nieuws te betrekken. De redactie bestaat voornamelijk uit HBO en WO studenten journalistiek, docenten en freelance journalisten die vrijwillig meewerken. Onderzoeksresultaten Het complete overzicht van alle onderzoeksresultaten en percentages kunt u vinden op http://www.nieuwszicht.com/kerncijfers.pdf Website: http://www.nieuwszicht.com |
Lees meer over: media vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | |