Opiniemakers zijn strategen Joachim Raes - 10.08.2006 14:36
Wat komt er eerst? De oorlog of de berichtgeving? Als men de propaganda over het conflict in het Midden Oosten bekijkt, wordt dit een kwestie over 'de kip of het ei'. Objectieve journalistiek verschijnt normaal gezien in ons bewustzijn, nadat de feiten zijn geschied. Dit is niet helemaal zo helder, als deze 'berichtgeving' propaganda blijkt te zijn. mediamanipulatie: militair-strategische propaganda (de foto's zijn van Hajj) Libanon Het hele conflict in het Midden-Oosten is militair-strategisch te verklaren. Het is waar dat de emoties over dit conflict hoog oplopen. Toch is het zo, dat de wereld der opiniemakers verdeeld zijn in twee kampen. Anti-Israël (niet antisemiet!) en tegen het disproportionele geweld dat de staat gebruikt tegen de burgers van heel Libanon, aan de andere kant de mensen van joodse afkomst die het offensief verdedigen, daarbij het recht der zelfverdediging erbij halen en de andere opiniemakers subtiel van antisemitisme beschuldigen. Ik ben een Europeaan, mijn aandeel in het conflict is dat ik de krant erover lees. Ik word gebombardeerd met ethiek. Toch is deze ethiek, komende van woordvoerders, opiniemakers, krijgsheren en legerleiders niets meer dan een schaamlapje, een vijgenblad voor de naaktheid van de wreedheid. Onlangs gaf Syrië te kennen dat zijn leger bereid is Libanon te verdedigen. Hezbollah heeft die soldaten ontvoerd in de hoop en verwachting dat de boel te gortig zou worden en de oorlog zou escaleren, met name dat alle Arabieren zich 'geroepen' zouden voelen. Het conflict moet en zal zich verplaatsen. Dat is exact wat Scipio Africanus heeft gedaan om in de tweede Punische Oorlog Hannibal op de knieën te dwingen. Opiniemakers van joodse afkomst transformeren pacifisten tot antisemieten, waardoor het morele aspect aan zelfverdediging wordt gelegitimeerd. Amerika draait de geldkraan niet dicht. Oorlogsfotografen hebben de weg naar manipulatie gevonden. Ja, het is waar dat de emoties hoog oplopen. Denk maar niet dat het om ethiek gaat. De opinies, manipulaties in de media zijn al even militair-strategisch als het conflict zelf. De morele verontwaardiging van beide kanten en opiniemakers en babbelaars is geen intellectuele, zoete wind. Het is olie op het vuur dat de kanonnen en de raketlanceerders al hebben gespuwd. Propaganda. De dode, bestofte kinderlijkjes, met toegevoegde fopspeen die vanonder het puin worden gehaald zijn daar de stille getuigen van. E-Mail: joachim-raes789@hotmail.com |