english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Een cadeautje van de minister
Louis van Overbeek - 16.09.2007 18:35

In Nederland worden niet alleen pers en media ingezet voor propagandadoeleinden van de overheid, maar ook het onderwijs. Zo stuurde het Ministerie van Buitenlandse Zaken een ‘lespakket’ over de missie in Afghanistan naar alle middelbare scholen. Pure propaganda, waarbij ook nog eens een ‘onafhankelijk’ journalist betrokken blijkt.



Een cadeautje van de minister

Louis van Overbeek

Hoe erg een situatie ook is: het blijkt altijd nog erger te kunnen. Kort nadat wij onlangs moesten constateren dat vooraanstaande journalisten in Nederland als gevolg van de belangenverstrengeling waaraan zij zich bezondigen geen onafhankelijke berichtgeving maar overheidspropaganda verspreiden (zie het artikel ‘Een journalistiek Gomorra’ in het Katholiek Nieuwsblad van 31 augustus), bleek dat de overheid voor propagandadoeleinden niet alleen bij pers en media, maar ook bij het onderwijs terecht kan.

Beïnvloeden
Bekend werd namelijk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken alle scholen voor voortgezet onderwijs bij het begin van het nieuwe schooljaar een cadeautje heeft gestuurd, dat de geadresseerden in dank hebben aanvaard: een gratis luxe lespakket over de Nederlandse deelname aan de oorlog in Afghanistan, waarin alle argumenten vóór de missie fraai vormgegeven worden opgesomd. Doel van Buitenlandse Zaken, dat in dezen samenwerkt met Defensie, is uiteraard het creëren van een breed draagvlak voor de omstreden missie onder de Nederlandse bevolking, waarvan de schoolpopulatie geen onbelangrijk onderdeel vormt. Daaruit kan men misschien nog wel wat toekomstig personeel recruteren. De missie moet, als het aan de regering ligt, immers worden verlengd. Bovendien kan men via de leerlingen wellicht ook hun ouders beïnvloeden.

Dat ook scholen akkoord gaan met het aanbieden van propaganda onder het mom van lesmateriaal – de bestuursraad van het Christelijk Onderwijs sprak zelfs lovende woorden over het initiatief van het ministerie – lijkt minder begrijpelijk. Totdat men zich realiseert dat dit natuurlijk dezelfde scholen zijn die lijdzaam hebben toegezien hoe het onderwijs waarvoor zij verantwoordelijk zijn decennialang door een hele reeks opeenvolgende regeringen langzaam maar zeker systematisch tot op de grond werd afgebroken. En dat zij zelfs vaak zelf, bevangen door de waan van de dag en polderminnend als een stoomgemaal, enthousiast aan die sloop hebben meegewerkt.

Schnabbelaars
Een van de belangrijkste doelen van het onderwijs was ooit het opvoeden van leerlingen tot zelfstandig denkende en kritische burgers. Vanuit die doelstelling zou het meer voor de hand liggen onze middelbare scholieren bij geschiedenis of maatschappijleer eens aan de hand van onverdachte bronnen te laten reflecteren op de Nederlandse rol bij de genocide in Srebrenica of hen te leren kritische vragen te formuleren over onze betrokkenheid bij de inval in Irak dan hen te confronteren met een eenzijdig propagandaverhaal. Dat stelt hen slechts in staat de argumenten van de regering vóór de omstreden, nog onvoltooide, missie na te papegaaien. Maar van dat leerdoel zal als gevolg van alle onderwijsvernieuwingen wel niet veel meer over zijn dan een paar vrome woorden ergens in een beleidsstuk diep in een la.

Opmerkelijk is overigens dat ook bij deze vorm van verspreiding van overheidspropaganda weer een journalist een belangrijke rol speelt. Als aanvulling op het ‘lesmateriaal’ trekt dit najaar namelijk een theatervoorstelling langs de scholen om de regeringsboodschap nog eens extra te doen beklijven. De maker en presentator daarvan is de onverbeterlijke voormalige NOS-nieuwslezer Gijs Wanders, die zich uit die functie moest terugtrekken nadat bekend was geworden dat hij voor tonnen had bijgeklust bij overheidsinstantie UWV en zich daarmee de minst onafhankelijke want graailustigste journalist van gans het uit schnabbelaars bestaande Journaal-team had betoond. Nu biedt hij op deze wijze weer zijn diensten aan de overheid aan, die daar opnieuw graag gebruik van maakt. Zowel bij de overheid als in de journalistiek is men de schaamte duidelijk ver voorbij.


Dit artikel is eerder verschenen in het Katholiek Nieuwsblad van 14 september 2007.
 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.