| |
pers. versl.Vrouwendag vieringen Leiden Krijtje en David - 10.03.2008 16:21
Op 3 plekken in Leiden is vrouwendag gevierd. In dit persoonlijk verslag van Krijtjes vrouwendag met een aanvulling van David krijg je een indruk hoe vrouwendag in 2 panden in Leiden is gevierd: in het Volkshuis en in de Linkse Kerk. Naema Tahir in het Volkshuis Vrouwendagviering Linkse Kerk en dat op 8 maart!! vandaag....8 maart rouwendag 2008 8 maart vind ik heel speciaal. Als strijddag, als ijkpunt om met vrouwen te bespreken wat ons te doen staat, en om lol te hebben met elkaar. Zaterdag was dat gevoel er voor mij wel bij het wakker worden. Ook al was het een dubbel gevoel. Mijn beste vriend is namelijk een man, en toch wilde ik deze vrouwendag heel duidelijk zonder mannen vieren. 8 maart is de enige feestdag die ik waardevol vind, dus het voelt raar om dat niet met mensen te vieren die belangrijk voor me zijn. Maar toch….ik vind dat vrouwen te veel met elkaar te doen hebben op deze dag om er mannen in toe te kunnen laten. Daarom koos ik na veel twijfelen voor de vrouwendag in mijn stad die uitsluitend voor vrouwen was. Maar 8 maart begint zodra je wakker wordt, lang voor het tijd is om de vrouwenruimte in te gaan. Ik stap naar buiten. Hee leuk: er is geplakt voor vrouwendag. Ik doe nog een paar stappen: shit, de vrouwvijandige sekte gereformeerde gemeente staat met een marktkraam in mijn stad. Even stoepkrijten:” vrouwenhaters, rot op.” Die grevo’s bellen de smeris voor een stoepkrijtleus. Zielepoten. Maar voor de smeris er is ben ik al lang weer thuis. Spulletjes inpakken voor mijn anti sgp kraampje in het volkshuis. Posters, brochures tegen de anti abortus beweging, de petitie om de vrouw uit Boxtel te steunen die vervolgd wordt vanwege een late abortus, de petitie van Ines “ maagdenvlies, de mythe ontkracht”.O ja, de oproep om mee te doen met de bazen in eigen buik tegen de propaganda van “ de schreeuw om leven” in Rotterdam. Ik ben ruim op tijd om een goed plekje te veroveren voor mijn spullen. Langzaam stroomt de zaal vol. Een film over Leidse vrouwen. Dan komt de schrijfster Naema Tahir, die met veel humor en losjes maar beslist over moslima’s praat. Ze houdt niet zomaar zelf een praatje, maar lokt discussie uit. Hoewel je wel aan haar kunt merken dat ze het liefst bij dit onderwerp wil blijven, en dat ze ook vooral uit is op discussie met moslima’s reageren we vanuit de zaal vooral om het wat breder te trekken. Ook de vrouwen met hoofddoek op die er zijn reageren niet erg op haar visie op moslima’s. Na de eerste tendentieuze vraag vanuit het publiek “ waarom passen die moslima’s zich niet aan aan de nederlandse cultuur die toch zo goed en vrij is” voel ik me meteen geroepen mijn mond open te doen. “ Ik ben ex christen. Moslim vrouwen zijn niet de enigen die moeilijk aan werk komen doordat ze een hoofddoek dragen. Toen ik bij de christenfundies opgroeide moest ik ook een hoedje op mijn hoofd naar de kerk, waarmee je voor gek liep op straat, en als ik me conform de eis van mijn ouders niet in had laten enten tegen polio en shit dan had ik ook niet kunnen werken in een verzorgend beroep, wat ik toen wilde. De fundamentalistische takken van alle wereldgodsdiensten zijn vrouwvijandig, dus vrouwen moeten gezamenlijk vechten tegen die invloeden.” Tot mijn verbazing krijg ik aplaus, en komen er meer reakties in die trant. Naema Tahir probeert naar boven te krijgen waarom vrouwen hun hoofd bedekken om religieuze redenen en hoe vrouwen zich daarbij voelen. Ze zoekt contact met het jongste moslimmeisje die voorin de zaal zit. “ Jij wilt later schrijfster worden. Wat vind jij: ga je later wel of niet een hoofddoek dragen?” “ Als het in de Koran staat ga ik het wel doen, en anders niet. Maar niet voordat ik dertig ben,” zegt het meisje. De discussie is levendig. Zonder dat we meteen knokken om de interuptie microfoon willen toch best veel vrouwen wat zeggen, en we reageren ook op elkaar. Naema Tahir besluit de discussie met de opmerking:” Mannen hebben door de eeuwen heen misbruik gemaakt van het beeld van God/Allah naar vrouwen toe. Het lijkt me beter als wij vrouwen afstand nemen van God als man. Waarom mag God niet een van ons zijn? Ik ken een vrouw die zich ontsluierde nadat ze in Palestina ontdekt had dat God een vrouw is.” Ze krijgt daverend applaus. Als ze weg is komen een tiental vrouwen met een hoofddoek pas binnen. Er is heerlijk eten, er zijn heel veel vrouwen. Het is feest. Er is een hartstikke leuk optreden van cowboyvrouwen die een dansworkshop geven, en daarna deejay Esta die de voetjes van de vloer krijgt. Het was een gave vrouwendag 2008, vond ik.Misschien minder strijdbaar dan ik zou willen, maar wel een echte vrouwendag. Nu komt David nog even, die naar vrouwendag in de Linkse Kerk ging: Ook elders in Leiden werd vrouwendag gevierd. In de Marinus van der Lubbe-zaal, in Vrijplaats Koppenhinksteeg, werd de foto-tentoonstelling "Ver van Huis" van de Utrechtse fotografe Mona van den Berg geopend. Op haar foto's staan vrouwen zonder verblijfsvergunning in Nederland centraal. De tentoonstelling is gedurende de rest van de maand nog te zien in de Van der Lubbe-zaal. Voor openingstijden; zie www.eurodusnie.nl. Hilde Jansen, raadslid van de PvdA in Leiden, hield een inleiding bij de fototentoonstelling, waarbij zij inging op de positie van vrouwen zonder verblijfsvergunning in Leiden. Vervolgens sprak Harry Westerink van de organisatie De Fabel van de Illegaal over hetzelfde onderwerp en interviewde een Marokkaanse vrouw die 'illegaal' in Nederland verblijft en zodoende grote problemen ondervindt als zij een beroep wil doen op medische of sociale voorzieningen. E-Mail: anti-sgp@gmx.net Website: http://www.sgpNEE.nl |
Lees meer over: feminisme vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | |