Overvecht de Gagel 100% tegen sloopplannen Wessel Koopmans - 02.10.2009 03:24
Vanavond (donderdag 1 oktober) was er in zalencentrum de Vechtse banen een raadsinformatieavond over het Gebiedsplan de Gagel vernieuwt. Dit is het plan van B & W van Utrecht om in Overvecht de Gagel ruim duizend huurwoningen te slopen, en deze te vervangen door koopwoningen, waarvoor ook een groot deel van het park volgebouwd zou moeten worden. Ongeveer tweehonderd buurtbewoners waren komen opdagen, om, niet voor het eerst, aan de gemeenteraad te laten weten dat wij dit sloopplan niet willen. Twintig buurtbewoners hebben hun visie gegeven, en allemaal spraken zij zich uit tegen de sloopplannen, en kregen zij applaus van vrijwel alle aanwezigen. Op 15 oktober zal de Commissie Stad en Ruimte van de gemeenteraad in het gemeentehuis discussieren over de plannen. Hoewel dit agendapunt eerder was aangekondigd om 14:00 uur bleek vanavond dat het om 20:00 uur besproken zal worden. Komt dat zien! Zal de gemeenteraad eindelijk eens naar de bewoners gaan luisteren, of zullen zij zoals gebruikelijk onze gefundeerde mening weer eens straal negeren? Hieronder mijn bijdrage zoals vanavond uitgesproken, en daaronder de bijdrage van Nico Hettinga. (zie: http://www.indymedia.nl/nl/2008/06/53058.shtml voor eerdere berichten hierover) 1 Bijdrage van Wessel Koopmans: Goedenavond, Het Gebiedsplan de Gagel vernieuwt is een ramp voor de buurt en voor de stad. Het is gebaseerd op discriminerende veronderstellingen, zal leiden tot toenemende woningnood en ernstige milieuvervuiling, en wordt op volledig ondemocratische wijze doorgedrukt. Overvecht is bestempeld als een probleemwijk omdat hier veel mensen met een laag inkomen wonen. De veronderstelling dat arme mensen een probleem voor de buurt zijn is discriminerend en stigmatiserend. Door mensen als probleemgevallen te bestempelen wordt niemand geholpen met reële problemen als werkloosheid, discriminatie en geldzorgen. Dit hele praatje is dan ook alleen maar bedoeld om de minder draagkrachtigen de wijk, en op termijn wellicht ook de stad uit te jagen. Hun plaats moet dan worden ingenomen door de zogenaamde "sterke mensen", namelijk door de bovenmodalen die de koophuizen moeten gaan kopen die op de plaats van onze huurwoningen gepland zijn. Voor de gemeente is het dan wel een "betere buurt", omdat er dan meer belasting binnenkomt. Maar waar de huidige bewoners heen moeten is volstrekt onduidelijk. Iedereen begrijpt dat de woningnood alleen maar toeneemt als er duizend huurwoningen worden gesloopt in de Gagel, en vele duizenden in de hele stad, terwijl de werkloosheid oploopt, waardoor minder mensen in staat zijn om een woning te kopen en de vraag naar huurwoningen dus toeneemt, terwijl de nieuwbouw juist steeds meer stagneert. Elk jaar loopt de wachttijd op met een jaar, want de enigen die nog voor een huurwoning in aanmerking komen dat zijn de sloopurgenten. Deze mensen woonden in een relatief betaalbare huurwoning van redelijke tot goede kwaliteit en waren daar tevreden. Nu zijn de Gemeente en de Corporaties hun huizen aan het slopen, en moeten zij uitwijken naar een andere woning, waardoor alle andere woningzoekenden nooit meer aan de beurt komen. Het is volledig immoreel om goede woningen te slopen, terwijl er schrikbarende woningnood heerst in de stad. Ook in het licht van de milieucrisis, die in woord algemeen erkend wordt, is dit plan totaal absurd. De uitvoering van dit plan zal deze crisis alleen maar verergeren door uitstoot van werkverkeer en machines, door cementwinning, en door het kappen van bomen die hard nodig zijn om de uitlaatgassen van de NRU buiten de wijk te houden. Verder gaat de leefbaarheid hard achteruit door het verkeersplan om de Carnegiedreef autoluw te maken. Dit zal leiden tot een toename van verkeer door de dichtstbevolkte delen van de wijk. Het plan wordt ook op een totaal ondemocratische en regenteske wijze doorgedrukt. Bijna twee jaar geleden, na de eerste presentatie van het gebiedsplan, kwam de gemeenteraad al eens naar Overvecht om de mening van de buurtbewoners hierover te horen. Op deze druk bezochte bijeenkomst sprak een overduidelijke meerderheid van de buurtbewoners zich op niet mis te verstane wijze uit tegen het plan. In plaats van te stoppen met de ontwikkeling van het gebiedsplan, wat de enige juiste en democratische handelwijze zou zijn geweest, konkludeerde de raad dat het gebiedsplan nog beter moest worden uitgelegd aan de bewoners. Hetzelfde werd gezegd na het referendum over de Europese grondwet. Maar het is niet uit te leggen dat de Overheid de belangen van haar burgers verkwanselt. Ook met de resultaten van de inspraakronde is niks gebeurd, en de verslagen hiervan zijn onvolledig en onjuist. Ik heb bijvoorbeeld nooit gezegd dat kinderen maar op de stoep moeten gaan spelen, zoals in het twee kolommen stuk beweerd wordt. Meer speelgelegenheid is een prima idee, maar niet door de Zambesidreef-Tigrisdreefroute nog meer te belasten met verkeer. En zeker niet door de bestaande speelgelegenheid vol te bouwen, zoals het voetbalveldje bij de Maniladreef. Kortom dit plan is een ramp en moet dus worden afgewezen! 2 Bijdrage van Nico Hettinga. Waarde toehoorders! Een petitie aan [corporatie] Mitros, zoals in mei 2005 namens 90 % van de bewoners van het flatgebouw langs de Tigrisdreef aangeboden had, zó maar, óók door de bewoners van de andere "te slopen" gebouwenaan hún corporaties gericht kunnen worden! "Geen sloop! Aanpak, per direct, van achterstallig onderhoud, én, zo 'al 'n uitgebreidere beurt, dan wél een waarvoor we niet de flat uit hoeven: want wij willen hier gewoon niet weg!" Die 90 % was overigens al een draagvlakmeting van formaat en is dat nóg, naar we vertrouwen. Intussen is de recessie over de wereld gekomen waarvan het eind nog niet in zicht is: zuinigheid is dus geboden. En naast wéér een (dreigende) geldontwaarding, zitten we niet op hogere lásten te wachten, en op iets als kapitaalvernietiging - want wàt ánders IS sloop? - allerminst! Goed onderhoud is een puike werkverschaffer en is stúkken goedkoper: 't voorkomt "achterstalligheid". Ook zonder grootschalige toestanden als ingrijpende renovatie en dito reconstructie zal alles dan nog zéker een halve eeuw of langer meegaan: kleinschalig onderhoud van grote klasse. Graag! Maar niet "tot op het bot", zoals ik al schreef in "Neerslag". (Februari 2004) We suggereren onze bestuurderen dan ook met klem om degenen wier welzijn zij toch op de alleréérste plaats afgevaardigd - én gehouden - zijn te behartigen, zo maar éven mogelijk, nog een periode van redelijke onbekommerdheid te helpen beleven. Utrecht, 1 october 2009. Nicolaas-Maria Hettinga. |