| |
Politie zoekt spoorsaboteur r a v a g e - 30.07.2010 22:01
De KLPD heeft vrijdag foto's vrijgegeven van het gereedschap waarmee zondagnacht de spoorrails nabij Lelystad is vernield. Een treinmachinist betrapte de dader op heterdaad. De locatie van de spoorvernieling nabij Lelystad De machinist bevond zich maandagochtend 04.15 uur met zijn trein vlak voor het viaduct over de Lage Dwarsvaart nabij het natuurgebied Hollandse Hout, tien hij een vonkenregen op de spoorrails voor hem zag. Nadat hij de trein had stilgezet en polshoogte ging nemen, zag hij in de verte een onbekend persoon weglopen. Op de plaats waar hij de vonkenregen gezien had, zag hij dat één van de spoorstaven vernield was. Over een lengte van ongeveer 1,5 meter bleek een spoorstaaf doorgebrand te zijn. De machinist trof naast het baanvlak een gasfles en twee zuurstofflessen aan, alsmede de snijbrander. Het gebied rondom de vernieling is door forensisch technisch rechercheurs uitgekamd waarbij gezocht is naar sporen die de dader mogelijk heeft achtergelaten. Door de mobiele eenheid van de regiopolitie Flevoland is het omliggende gebied nog verder uitgekamd op zoek naar sporen van de dader of daders. Volgens een anonieme bron bij de NS is de vernieling het werk geweest van een expert. "Door met een snijbrander in de lengterichting een scheur van anderhalve meter aan te brengen, wist de dader dat het aangebrachte alarm niet zou worden geactiveerd", stelt hij in De Telegraaf. "Op deze wijze zijn in het buitenland al meerdere treinen ontspoord." Het KLPD heeft inmiddels foto's van het gereedschap vrijgegeven. De vernieling aan het spoor had, zonder waarschuwing van de dader, tot een ramp kunnen leiden. Daarnaast heeft de NS op maandag forse schade geleden, aangezien het treinverkeer tussen Almere en Lelystad vrijwel de gehele dag heeft stilgelegen. Over het motief is het gissen. Vorige maand gaf demissionair minister Eurlings het startsein voor het eerste deel van spooruitbreiding op het traject Schiphol – Lelystad. Om het bestaande spoor uit te breiden van twee sporen naar vier sporen wordt een bestaand spoortalud met ca. 5 meter aan weerszijden verbreed. Het aantal treinen tussen Amsterdam en Flevoland groeit van 6 naar 12 treinen per uur. http://www.ravagedigitaal.org/2010nieuws/juli/30/nws.php |
Lees meer over: zonder rubriek | aanvullingen | |