| |
VNG vindt antikraakwet overbodig nn - 26.08.2010 15:53
De Wet kraken en leegstand is nog voor de inwerkingtreding al overbodig verklaard Gemeenten hebben de wet niet nodig om de leegstand actief te bestrijden, vindt de VNG. De wet die per 1 oktober zou worden ingevoerd, is ontoereikend voor een doeltreffende aanpak van de leegstand. Financiële prikkels zoals een leegstandsheffing zijn veel efficiënter en effectiever. Met de Wet kraken en leegstand krijgen gemeenten aanvullende instrumenten om leegstand aan te pakken. Zo kunnen zij eigenaren dwingen leegstand te melden. Staat een woning langer dan een jaar leeg, dan kunnen gemeenten huurders voordragen waarna eigenaren drie maanden de tijd krijgen een beslissing te nemen. VNG vindt antikraakwet overbodig door Ferry Heijbrock DEN HAAG - De Wet kraken en leegstand is nog voor de inwerkingtreding al overbodig verklaard Gemeenten hebben de wet niet nodig om de leegstand actief te bestrijden, vindt de VNG. De wet die per 1 oktober zou worden ingevoerd, is ontoereikend voor een doeltreffende aanpak van de leegstand. Financiële prikkels zoals een leegstandsheffing zijn veel efficiënter en effectiever. Met de Wet kraken en leegstand krijgen gemeenten aanvullende instrumenten om leegstand aan te pakken. Zo kunnen zij eigenaren dwingen leegstand te melden. Staat een woning langer dan een jaar leeg, dan kunnen gemeenten huurders voordragen waarna eigenaren drie maanden de tijd krijgen een beslissing te nemen. Leegstandsbeleid Het probleem voor gemeenten is dat zij die bevoegdheden alleen krijgen als zij een leegstandsverordening maken. De VNG vindt dat een te zware wissel trekken. Bovendien kost het extra menskracht en geld waarvan niet duidelijk is of die beschikbaar zijn. Ook zonder wet kan een gemeente een actief leegstandsbeleid voeren, aldus de VNG. Daar komt nog bij dat kraken een marginaal verschijnsel is geworden. Dat blijkt ook uit reacties van gemeenten. Zo kent Groningen hooguit tien kraakpanden. "Daar liggen we absoluut niet wakker van, temeer omdat kraken een uitstekende stok achter de deur is bij de bestrijding van leegstand", zegt wethouder Frank de Vries in VNG-Magazine. Gemeenten staan niet te trappelen om een leegstandsverordening te maken. De gemeenteraden van Groningen en Utrecht namen zelfs al moties aan waarin zij uitspreken dat uitvoering van de wet geen prioriteit behoeft te krijgen. Voedselbank Kraken kan zelfs maatschappelijke voordelen hebben. Zo is in Emmen eens een voedselbank gevestigd in een kraakpand. "Die functioneerde uitstekend. Daarmee werd een maatschappelijk probleem nuttig aangepakt", weet wethouder Ton Sleeking. Hij is dan ook niet van plan een leegstandsverordening te maken. "Daar valt voor onze gemeente niets positiefs mee te bereiken", vindt hij. De VNG zelf adviseert gemeenten eerst goed te kijken hoe groot het leegstandsprobleem is alvorens te beslissen of er een leegstandsverordening moet komen. "Is een gemeente tevreden over de gang van zaken rond leegstand, dan lijkt het ons niet zinvol gebruik te maken van de mogelijkheden van de Wet kraken en leegstand." Daarnaast vindt de vereniging dat gemeenten goed moeten blijven kijken naar bouwontwikkelingen. Als ze te kampen hebben met leegstand, doen ze er goed aan zich te blijven afvragen wat ze toevoegen met nieuwbouw, is het advies. www.cobouw.nl 26-08-2010 |
Lees meer over: LINKS wonen/kraken | aanvullingen | |