| |
Ontruimen of nadenken? Gezamelijke kraakgroepen breda - 30.09.2010 11:52
tekst zoals die gepubliceerd en verstuurd is. Aan het college van burgemeesters en wethouders en de bredase politieke partijen. Door middel van dit schrijven vragen wij uw aandacht voor het volgende, Veertig jaar na de uitspraak van de Hoge Raad waarin het bewonen van leegstaande panden niet als misdrijf wordt gezien gaat op 1 oktober de nieuwe wet 31 560 in werking treden. Deze wet zal meer bescherming bieden aan huisjesmelkers, speculanten en partijen die zich verrijken door de balans van woningvoorraad en aanbod te verstoren en zal op geen enkele manier de woningnood oplossen. De woningnood die in een stad als Breda erg hoog is(meer dan achtduizend actieve en achtentwintigduizend passieve woningzoekenden) bestaat nog steeds door het bewust gekozen beleid van huiseigenaren, geprivatiseerde woningcorporaties en institutionele beleggers die ondersteund worden in hun woningbeheerbeleid door de lokale en landelijke overheid. Dit komt er in de praktijk op neer dat mensen die een dak boven hun hoofd zoeken in Breda meer dan vier jaar moeten wachten op een sociale huurwoning en in tussentijd kunnen kiezen tussen op straat leven, torenhoge huren betalen in de particuliere sector of rechteloos zich als bewaker/marionet laten inzetten door commerciële leegstandbeheerders. Hieruit valt te concluderen dat het vestigingsklimaat voor sociaal zwakkeren in Breda ongunstig is en wij vragen ons af of het college van burgemeesters en wethouders dit een gunstige ontwikkeling vindt. De gemeente heeft op dit moment geen enkele grip op de woningcorporaties die verantwoordelijk zijn voor huisvesting en treedt totaal niet op tegen het niet nakomen van gemaakte afspraken die gemeente en woningcorporaties maakten. Direct gevolg van het niet nakomen van de gemaakte afspraken is dat de sociale voorraad in Breda per jaar met honderden woningen afneemt, immers de woningcorporaties slopen woningen onder economische motieven, maar voldoen niet aan de afspraken met betrekking op het terugbouwen van betaalbare woningen. Hierdoor daalt het beschikbare aanbod en lopen de wachtlijsten op,tevens komen vrijkomende woningen van doorstromers niet in aanmerking voor het afwerken van de wachtlijst omdat bewoners van sloopwijken voorrang krijgen en deze plekken innemen. De woningcorporaties zijn met dit beleid direct verantwoordelijk voor het in stand houden en vergroten van de woningnoodproblematiek in Breda. Wij vragen ons af of de gemeente de woningcorporaties gaat aanspreken op het niet nakomen van het bouwen van betaalbare woningen en of de gemeente bereid is hier consequenties aan te verbinden. . De nieuwe wet Kraken en Leegstand gaat in zijn geheel niet in op woningnoodproblematiek en zal deze minstens doen verergeren. Deze wet biedt mogelijkheden om lang leegstaande en uiteindelijke bezette ruimtes zoals aan het Van Coothplein te ontruimen en ontruimd te houden. Ruimtes die moedwillig door hun eigenaren worden vernield en verkrot met de intentie om beleidsbepaling voor monumenten en stadsgezichten te passeren. Burgers en ondernemers worden jarenlang opgescheept met een vernield stadsmonument en uiteindelijk een beschadigd stadsaangezicht, de voortdurende leegstand niet meegerekend. Met burgerinitiatieven worden deze toestanden een halt toegeroepen en ruimtes actief opgeknapt en gebruikt, is het wenselijk deze te ontruimen om zo leegstand, verkrotting, vernieling en speculatie een platform te bieden en te belonen? De gemeente onderneemt weinig tot geheel niets tegen leegstand, beschadigingen door eigenaren zelf(verkrotting) en heeft zich al meermaals laten lenen voor overhaaste ontruimingen van leegstand en verkrot vastgoed zonder dat er door de eigenaren iets wordt ondernomen aan de status van de panden. Sterker, deze worden zo gesteund met hun verkrotting en speculatie en uiteindelijk beloond met het afgeven van sloop en bouwvergunningen. Hiermee handhaaft de gemeente allerminst haar eigen erfgoedafspraken en draagt bij aan de vernielingen aan het stadsgezicht en monumenten, over de geloofwaardigheid van het Bredase erfgoedbeleid maar niet te spreken(H-H kerk, Tramremise Princehage, Dansschool Nassausingel, Veemarktstraat 58, hoekpand Achter de lange stallen, sloop Maycrete woningen, verkrotting Van Coothplein) om een paar voorbeelden te noemen. Dit lijkt ons geen wenselijk beleid voor een stad in de strijd voor ‘beste binnenstad’ en een stad die graag een ‘historische binnenstad’’ uitstraalt terwijl beeldbepalende en monumentale panden veelal verdwenen zijn en nog steeds in getale verdwijnen. Deelt het college de mening dat het nu gevoerde beleid geenszins de bescherming van Bredaas erfgoed en de historische binnenstad garandeert? Op geen enkele manier heerst er bij Bredase huisbezetters en sympathisanten de verwachting laat staan illusie dat de gemeente een actieve toepassing van het nieuw aangeboden leegstandsinstrumentarium gaat voeren, immers al reeds tientallen jaren bestaande bevoegdheden om wangedrag van eigenaren aan consequenties te verbinden, leegstaande panden te vorderen, een leegstandsregister bij te houden of de bestemming van bedrijfspanden te veranderen worden geheel niet of amper gebruikt en door de gemeente naast zich neergelegd. Waarom zou de gemeente ineens nu WEL een geld en tijd verslindende proceduremolen opstarten die bij voorbaat vergeefs is door de bezwaar en beroepmogelijkheden voor eigenaren? Bredase burgers bezetten panden om misstanden aan de kaak te stellen, ruimteloze niet- commerciële, culturele en sociale initiatieven te faciliteren, woningzoekenden een dak boven het hoofd te bieden en betekenisvolle panden voor de gemeente Breda te behoeden voor sloop en verkrotting. Activiteiten die niet gestaakt gaan worden nu de wetgeving omtrent kraken veranderd, want de grondslag van de bezettingen, leegstand en woningnood verdwijnen hier niet mee, waardoor de legitimiteit van de tijdelijke inbreuk op het eigendomsrecht in stand blijft. Graag vernemen wij van het college en van de politiek of zij met ons en binnen het college het gesprek wil aangaan om de praktische mogelijkheden door te nemen die wetgeving biedt om leegstand, verkrotting, speculatie en woningnood tegen te gaan en zo te voorkomen dat er enorm veel belastinggeld zal worden verspild met het ontruimen en herkraken van panden. De gezamelijke KraakGroepen Breda E-Mail: ksubreda@squat.net |
Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten wonen/kraken | aanvullingen | |