| |
Dit is ons moment:Laat de bezettingen en het verzet doorgaan ASB - 22.05.2011 16:13
Een verklaring van de Anarcho-Syndicalistische CNT uit Spanje over de Mei-protesten en landelijke bezettingen. De talloze demonstraties en bezettingen die zich voltrekken op de grote pleinen in steden en dorpen sinds de 15e zijn een duidelijk voorbeeld van de organisationele capaciteit van de mensen als ze besluiten om zelf het heft in handen te nemen en zich over de apathie heen te zetten om zo oplossingen te forumleren voor de vele problemen die wij om ons heen zien als arbeiders, werkelozen, studenten, immigranten en gepensioneerden. De organisationele formules die in deze mobilisaties ontwikkeld zijn bewijzen hoe effectief directe deelname door massale bijeenkomsten zijn als het gaat om het nemen van beslissingen die onze dromen en eisen realiseren, en hoe deze bijeenkomsten ons het egoisme laten ontstijgen. Zo worden we deelnemers in plaats van toeschouwers in een systeem,gebaseerd op vertegenwoordiging en autoriteit, dat alle individualiteit wegvaagt. Bijeenkomsten, een roterende microfoon, werkgroepen, verantwoordelijkheid, capaciteit, organisatie, coordinatie, betrokkenheid en zichbaarheid zijn de collectieve tanden die onze tandwielen doen tikken, capabel om de instituties uit te dagen en een publiek debat uit te lokken dat de verkiezingen en de eeuwig zichzelf herhalende nationale en internationale pers overschaduwt. De illusies die opkomen door de enorme mobilisaties moeten ons echter niet doen vergeten dat deze situatie altijd een doelwit voor instrumentalisatie, vertekening en overname door politieke en ‘sociale’ groepen of vakbonden zal zijn; deze groepen zijn nog banger dan de overheid om het kleine beetje legitimiteit dat ze hebben te verliezen. Op dezelfe manier moeten de voorstellen en boodschappen van deze mobilisaties geanalyseerd worden. Het overstijgen van het twee-partijen systeem en aanpassingen op de kieswet zullen ons niet vrijer maken, noch zal het individuele vrijheid ten goede komen. We moeten duidelijk maken dat de eisen hun wortel hebben in de nodige socio-politieke veranderingen; maar er is een gebrek aan uitingen en voorstellen die zich met de arbeid bezig houden – duidelijke en expliciete afwijzingen van de collaborationistische rol van de institutionele vakbonden, de arbeidswetgeving en de brede ruimte voor ontslagen en het verwoesten van banen… Verzet is het fundamentele element dat, sinds de 15e, het karakter bepaalt heeft voor de hele mobilisatie en alle uitingen van protest. Het daagt eens te meer de repressie uit en alle pogingen om de bezettingen van overheidsgebouwen of kiescomissies tegen te houden; het versterkt verder de deelname, betrokkenheid en het zelfbewustzijn van onze noodzaak tot organisatie. Verzet is de collectieve hartslag die de kracht laat zien als we samenwerken en besluiten om onze eisen niet op te geven. Het is een hartslag die een bewustwording voedt, die ons laat reageren, mobiliseren en solidariteit laat verstrekken en die ons onze angst laat overkomen. “Cualquier noche puede salir el Sol” ["De zon kan iedere nacht opkomen" - een zin uit een populair rocknummer over revolutie en ook een referentie naar Madrid's "Puerta del Sol"] en op Madrid’s centrale plein zijn we al een week bezig om de zonsondergang tegen te houden. We habben laten zien dat het niet alleen mogelijk maar ook noodzakelijk is om samen te werken, ons te verenigen en te vechten om het heden te veranderen en om vanuit onze zelf-organisatie de pilaren voor een maatschappij zonder onderdrukking, ongelijkheid, repressie en autoriteit te bouwen. Op 22 Mei [Verkiezingsdag] zullen we antwoorden, duidelijker dan ooit, door niet te stemmen omdat wijzelf hebben laten zien dat de politici ons niet vertegenwoordigen en dat wij hen niet nodig hebben. Vanuit de CNT zullen we deel blijven nemen en blijven oproepen tot permanente mobilisatie en strijd, als een middel om de problemen in alle delen van het leven op te lossen. We zullen blijven bouwen terwijl we ons verzetten. Het protest gaat door! Nacht of dag, de strijd is van ons! - Secretaría de Acción Social del SP del Comité Confederal- CNT E-Mail: contact[apenstaartje]anarcho-syndicalisme[punt]nl Website: http://www.anarcho-syndicalisme.nl |
Lees meer over: globalisering vrijheid, repressie & mensenrechten wereldcrisis | aanvullingen | | syndicalisme | nn - 22.05.2011 18:50
ik hebzelf zo'n rood zwart speldje maar wat moet ik er mee. syndicalisme is toch gericht op de werkende mens in de arbeids organisatie. ik sta daar al lang buiten in ned. permanent daar moet ik wel van uit gaan. al die jongeren in spanje hoe veel daar van staan inmiddels ook permanent aan de kant. ik ga geen kritiek proberen hier op het anarcho syndicalisme zo als nu in ned. en spanje. wel vraag ik je aandacht er voor dat anarchisme meer is dan anarcho syndicalisme. bekijk eens de site http://crimethinc.com/ of je er wat mee kan is de vraag met name als je ge isoleerd bent langdurug in de uitkering. zelf vind ik de commentaren op die site wel zinnig en niet te theoretisch. ik zie me zelf dan maar als een exworker. | nn | nn - 22.05.2011 19:56
@nn: Anarcho-Syndicalisme verenigt zowel vandaag de dag als historisch gezien alle arbeiders, of ze nu werkeloos zijn of niet. Iemand is een arbeider op basis van het feit dat hij geen productiemiddelen bezit, hij moet dus zijn tijd verkopen aan de baas in de vorm van arbeid (loonslavernij) om te overleven. Of je nu op het moment werk hebt of niet verandert daar niks aan, net zo min of het uitmaakt of je met je handen of met je hoofd werkt. Werkelozen, Precairen, mensen die slechts zwart werk kunnen vinden, allemaal zijn nog steeds onderdeel van de arbeidersklasse en Anarcho-Syndicalisme verenigt deze mensen nog steeds. Dus ik zie niet goed wat nu precies je probleem is. | xx | xx - 23.05.2011 12:27
ja dat is allemaal wel zo in theorie. anarcho-syndicalisme voor alle arbeiders, zelfs de werklozen! Maar in de praktijk ligt dit wel anders, en ook in de theorie van hoe arbeiders te mobiliseren is dit niet erg anders. Anarcho-syndicalisme richt zich op de "werkplek", dus iedereen die hier buiten vallen doen sowieso niet mee voor de anarcho-syndicalist. Dit was zo in de Spaanse revolutie (cnt alleen gericht op de fabrieksarbeiders in de grote steden, vrouwen - en vele andere niet-fabriekswerkers - werden helemaal geisoleerd hiervan en richtten niet voor niets radicalere vormen van zelf-organisatie op, zoals de Mujeres Libres) en dit is nog steeds zo vandaag de dag. Als je kijkt waar anarcho-syndicalisme nog erg leeft, is dat in Spanje en Zweden. De Zweedse variant van de CNT is de SAC*. Deze richt zich specifiek op de werkplek. Kritiek bestaat er gelukkig wel vanuit de anarcho-syndicalistische SUF (Swedish Anarcho-syndicalist Youth Federation), specifiek niet een vakbond: "Their idea of anarcho-syndicalism expands beyond the daily labour union activity, and claims that in a global community where capitalist relations have expanded into all parts of society, a broader movement and a broader definition of class struggle is needed. Thus, they believe it is necessary to confront capitalism not only in workplaces, but also in schools, universities, local communities, etc" Dus idd anarchosyndicalisme kan wel buiten de werkplaats, maar dit gebeurd vaak niet omdat anarcho-syndicalisme, naar ik vermoed, onder de vlag van anarchisme stiekem eigenlijk een marxistisch wereldbeeld poneren. | . | . - 23.05.2011 12:49
Echte verandering kan alleen door revolutie/klassestrijd bereikt worden. Onderdrukte klasse kan alleen zichzelf bevrijden. Daarom kunnen kunstenaars, boeren en werklozen niet meevechten, is de gedachte. Vraag me af in hoeverre dat ook geldt voor flexwerkers/ZZPers? | . | Molotof - 23.05.2011 13:08
Anarcho-syndicalisme heeft een marxistisch hartje. Het arbeidersparadijs van de Socialistische Internationale met een wereldhandel en wat daar bijkomt zal de zon zeker doen ondergaan. Wat dus nodig is is een anarchisme dat weggaat van het linkse gedoe van werk/productie/vooruitgang. | nn | nn - 23.05.2011 13:30
@Molotof: Sommige mensen zitten liever niet in een houten hutje in de modder ;) Daarbij slaat je commentaar over 'wereldhandel' natuurlijk nergens op, Anarcho-Communisme kent geen loonarbeid en geen wereldhandel. Waar je de 2e Internationale vandaan haalt (de Sociaal-Democratische internationale notabene) is me ook een raadsel. Gelul in de ruimte zullen we maar zeggen. | ach kijk nou | Molotof - 23.05.2011 14:40
Trap ik toch "per ongeluk" op een marxistisch hartje, wat sneu. Jouw hutje begrijp ik niet zo hoor. Dus jij doet niet aan wereldhandel. Dan maak ik blijkbaar kennis met de zoveelste variant. Ik hoef jouw linkse paradijs niet want of je nou een baas hebt of zo'n hork als jij op de werkvloer, dat maakt niks uit. olé | Constructieve discussie | Tommy - 23.05.2011 19:06
Willen we de discussie constructief houden? Want dat was deze in het begin wel. Maar met moddergegooi van nu komen we echt niet verder. Of jij dat 'modderhutje' of dat 'linkse paradijs' wel of niet ziet zitten interesseert me helemaal niets. Dat individuele geneuzel waarbij de hele wereld moet weten wat jij als koning vindt? In de anarchie is niemand koning noch slaaf.
| nn | nn - 23.05.2011 21:43
Laten we dit inderdaad constructief houden. @xx: "Maar in de praktijk ligt dit wel anders, en ook in de theorie van hoe arbeiders te mobiliseren is dit niet erg anders. Anarcho-syndicalisme richt zich op de "werkplek", dus iedereen die hier buiten vallen doen sowieso niet mee voor de anarcho-syndicalist. " Dit is gewoonweg niet waar. Anarcho-Syndicalisme richt zich zowel op de werkplek ALS daarbuiten (via regionale organisaties). Zowel historisch gezien als tegenwoordig. Dat de CNT zich alleen maar op de fabrieksarbeiders in de steden richtte is ook nog eens een grove historische fout. De Communes van Aragon waren agrarische collectieven die zowel kleine lokale boeren organiseerden als mensen die van het land leefden, buiten de loonarbeid. Daarbij was het vraagstuk van de precariteit toen veel kleiner dan nu, organisatievormen en theorie daaromheen heeft zich dan ook aangepast. Het organiseren van 'vrouwen' als 'vrouwen' is liberale onzin voor Groenlinksers. Ik hoef de vrouwen uit het Gooi en andere elementen van de bourgeoisie niet te organiseren hoor, vrouw of niet. Vrouwen die behoren tot de arbeidersklasse (die BREDER is dan de werkende fabrieksarbeider, die dus ook werkelozen, precairen, diegenen die aan huisarbeid doen,etc.) is een andere zaak ja. "Their idea of anarcho-syndicalism expands beyond the daily labour union activity, and claims that in a global community where capitalist relations have expanded into all parts of society, a broader movement and a broader definition of class struggle is needed. Thus, they believe it is necessary to confront capitalism not only in workplaces, but also in schools, universities, local communities, etc" Deze kritiek is helemaal en 100% terecht, mijns inziens. En dit is iets wat de CNT ook wel doet, maar waar ze zeker steken laten vallen. Maar het is niet intrinsiek aan Anarcho-Syndicalisme dat dit zou gebeuren. Het autonomistische idee van de 'sociale fabriek', dat kapitaal de volledigheid van sociale relaties omvat, lijkt me een startpunt voor iedereen die zich tegen post-fordistisch kapitalisme wilt verzetten. "Dus idd anarchosyndicalisme kan wel buiten de werkplaats, maar dit gebeurd vaak niet omdat anarcho-syndicalisme, naar ik vermoed, onder de vlag van anarchisme stiekem eigenlijk een marxistisch wereldbeeld poneren." Die verwijten zijn werkelijk onzin. Ik denk dat dit vooral komt door een gebrekkige kennis van wat nu precies Marxisme is, of een gebrekkige kennis van wat nu precies Anarcho-Syndicalisme is, of beiden. Marxisme maakt veel meer veronderstellingen over de aard van de geschiedenis en ziet de economische sfeer als alles bepalend waarmee machtsrelaties die daarbuiten vallen vaak over het hoofd gezien worden. Waar sommige mensen hier over lijken te vallen is het woord 'arbeider', wat ik toch enigzinds ironisch vind. Dat de arbeidersklasse (die, ik zal het nogmaals benadrukken, BREDER is dan alleen de werkende fabrieksarbeider: http://libcom.org/library/class-class-struggle-introduction) als centraal gezien wordt in haar revolutionaire rol is niet specifiek 'Marxistisch'. Vrijwel alle Anarcho-Communisten delen dit perspectief, van sommige insurrectionaire Anarcho-Communisten tot Anarcho-Syndicalisten. Of willen mensen graag de bourgeoisie, bankiers en werkgevers bij 'de strijd' betrekken? Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet... | Identificeren | Tommy - 23.05.2011 23:04
Ik denk even hardop mee: Ik denk dat het hier vooral een probleem betreft dat er in Nederland geen culturele 'opvoeding' plaats vindt over wat een arbeidersklasse is. Daarnaast is het zo dat de Nederlandse context er één is die erg complex is op de manier waarop deze zich bijvb ook internationaal verhoud. Nederland is Europees gezien één van de landen die bovenaan de kapitalistische piramide staat. Waardoor veel 'autochtone' Nederlanders inmiddels verheven zijn tot een semi-middenklasse bestaan. Veel migranten (1ste 2de etc. generaties) behoren wel vaak nog tot wat klassiek tot het proletariaat of de arbeiders valt. Maar door culturele verschillen is de identificatie ook daar lastig denk ik. Naast uiteraard het feit dat iedereen door de massamedia (tv, magazines, muziek, internet) wordt opgevoed alsof zij ooit de nieuwe elite kunnen worden. Zonder dat het onderwijs hier een fatsoenlijk antwoord op bied dat dit uiteraard feitelijk onmogelijk is - en in mijn ogen onwenselijk. Hierdoor kunnen mensen, hoewel kritisch en bijvoorbeeld actief anarchist, zich hier moeilijk mee identificeren. | nn | nn - 24.05.2011 00:16
@Tommy: Dat klopt, 'klassenbewustzijn' is heel laag in Nederland. Buiten het feit dat Nederland, zoals je zelf al zegt, een buitengewoon grote laag kleinburgerij (petit-bourgeoisie) heeft in de vorm van allerhande kleinschalige ('groene' inclusief!) ondernemers met enkele werknemers onder zich, is er ook een grote bureaucratische laag in de vorm van managers, opzichters en 'supervisors' van allerlei allooi die dan wel niet rijk worden via het bezit van productiemiddelen maar wel (vergelijkbaar met politie en leger) de directe uitvoerende tak van de bazen zijn. De vraag is echter hoe belangrijk het is of mensen zich met het onzinnige stereotype 'plaatje' van de masculine, bonkige fabrieksarbeider kunnen identificeren. Strijd wordt immers niet geboren in de wereld van ideeen, filosofieeen en het bijna evangelisch verkondigen van de noodzaak van 'een andere wereld' maar door concrete materieeele condities. Of dit nu stijgingen van de huren, ontslagen of verhoogde studiekosten zijn, of dit nu zaken zoals vervreemding binnen de culturele context van het kapitalisme is of dat het vedrijving van inheemse stammen voor grondstoffen of de kap van wouden is, dit soort zaken brengt mensen in verzet. Het is ook dan pas dat mensen zich kunnen identificeren met anderen in vergelijkbare situaties en dat 'klassenbewustzijn' geboren wordt, dat mensen inzien dat ze geen 'popstars to be' zijn. Dit 'bewustmaken' is niet iets, hoe graag we dat ook zouden willen, wat tot de taken van revolutionaire groepen behoort. Dat proces is iets wat zich ontwikkeld binnen een strijd. | gaap | Molotof - 24.05.2011 15:02
Er was al een Vrije Bond, dus waarom nou een ASB, lijkt mij niet nodig maar nee hoor, het moet volgens het anarcho-syndicalistische boekje. Als jij meer leden wil zul je het anders moeten doen want dat gaat niet lukken zo. Schijnt dat ze in Madrid dag en nacht doorkakelen, die zijn van de pot gerukt zeg. Ik wil zelf soms best de moeite nemen maar mensen knappen af op theoretisch geouweneel en eindeloze vergaderingen en gelijk hebben ze. Lijkt mij dat we over schone lucht niet hoeven te debatteren. | nn | nn - 24.05.2011 16:13
@Molotof: Misschien is het handig als je voor de verandering je stellingen ook onderbouwd in plaats van te vertrouwen op de ene ad hominem na de andere. En als je niet geinteresseerd bent in discussie vraag ik me af waarom je dan toch oh zo graag wilt posten. Het is heel fijn dat je wat van John Zerzan hebt gelezen en tekeer gaat tegen 'leftism' (wat dat in deze context dan ook zou mogen zijn), maar wat slap lullen over 'gekakel in madrid' en 'schone lucht' valt niet echt onder argumenten. | friet met majo | Molotof - 24.05.2011 19:32
Pfoe, wat een geleerd gedoe zeg, die gaat Latijns. Zo, even een frietje gedaan. Met majo och och. Ach, neem het niet zo zwaar joh. Veel sterkte met jouw project. Een flinke ASB zou ik nog wel een interessante ontwikkeling vinden ook. Ik doe niet mee, da's duidelijk. Ik ben niet per se op zoek naar discussie, ik geef vaak gewoon mijn mening en wellicht heeft iemand daar zelfs iets aan. Een ander geluidje. En "koningen en slaven", ik werp dat ver van mij af, dat iemand met zoiets durft te komen, oliebol. John Zerzan/groene anarchisten brengen zeer goede punten naar voren waar we ons echt iets van zouden moeten aantrekken. Ik zie mezelf morgen ook niet in het bos rondlopen met pijl en boog maar hebben wij nog iets te willen? We staan er niet best voor en maken er een potje van. Zou goed zijn als jullie wat van dat linkse zouden afschudden. Het is niet altijd erg als er banen worden verwoest. Zoek het lekker uit. Dat ze dag en nacht doorkakelen kun je zelf elders op de site nakijken. En sommige dingen weten we allemaal zonder dat we daar een regel voor hoeven te lezen; schoon water, schone aarde, schone lucht. Hoeft niemand aan te twijfelen. "Die onze tandwielen doen tikken". Nou ja, het zal wel. Iemand die zulke taal gebruikt is inderdaad een verlengstuk geworden van de machine. Ik ga naar huis verder eten. | nn | nn - 24.05.2011 21:44
@Molotof: Een frietje met Mayo? Nou,nou niet erg vegan verantwoord.. Dat je zegt dat Zerzan/het anti-civ milieu soms interessante observaties hebben is zeker waar, daarom is het ook vrij jammer dat je blijft steken op het gooien met 'oliebol' hier en 'links' daar in plaats van argumenten te leveren waar mensen misschien nog wel in geinteresseerd zouden zijn. Of is het misschien een gevalletje waarbij je je vastbijt op de anti-civ ideologie als dogma en alle vormen van confrontatie met een andere discours uit de weg gaat. Je maakt allerlei wilde veronderstellingen over iedere andere poster hier, alsof mensen voorstellen de oude wereld 1-op-1, inclusief de volledige verwoestende industrieele structuur van het kapitalisme, zouden willen kopieeren onder 'arbeidersbestuur'. Als je de moeite zou nemen je in te lezen in wat anderen zeggen zou je weten dat dat niet het geval is. Verder, het is niet altijd erg als er 'banen' verdwijnen, maar wie zegt dat dan ook? De banen van politieagenten, detentiecentrabewakers, financieele managers,etc. interesseren me geen zak, ze zijn een integraal onderdeel van de uitvoerende tak van het kapitaal. Maar het idee dat iemand die in een staalfabriek werkt 'verantwoordelijk' is voor de vervuilende effecten van die fabriek is niet alleen idealistisch, het is gewoonweg elitair gelul. Alle sociale interacties zijn onderworpen aan de mechaniek van het kapitaal en vrijwel alle sociale interacties versterken die relatie. Dat lekkere frietje mayo wat je net hebt gekocht, de winst daarvan zal vast niet ten goede komen aan de 'future primitive' en ontmanteling van industrieele civilisatie die Groene anarchisten zo graag zien, het tegendeel eerder. Het idee dat sommige mensen van zichzelf hebben, dat ze op de een of andere manier 'buiten' de relaties van staat en kapitaal staan is gewoonweg onzin. Denk je dat mensen naar die fabriek gaan omdat ze dat zo graag willen? Nee ze gaan daar heen omdat ze moeten eten, omdat ze willen leven en dat niet anders kan dan door je arbeid te verkopen. De luxe-positie om dat niet te doen, om te leven van rijke ouders, het bezit van kapitaal of via 'dumpster-diving' (wat niet eens mogelijk zou zijn zonder industrieele civilisatie, helaas) of wat dan ook is niet weggelegd voor de meeste mensen. Om je uit die machtsrelaties te worstelen is een complex proces van strijd nodig wat alleen kan beginnen als we onze eigen levens in eigen handen nemen. En dat is alleen mogelijk als we eerst de huidige economische machtsrelaties, die het volledige sociale terrein domineren, veranderen. Maar goed, als je zoals je zelf zegt niet geinteresseerd bent in discussie verwacht ik ook niet dat er mensen zijn die uberhaupt overtuigd raken van de noodzaak van je standpunten. En dan wordt het moeilijk strijden tegen de megamachine ;) | . | Margo - 25.05.2011 15:07
Friet, ja heerlijk. Ik vind ook dat we er slecht voorstaan en er een potje van maken, daarom koop ik altijd biologische frieten. Goed frieten bakken is niet moeilijk maar je moet het wel even weten. Kunt u alstublieft op uw woorden letten? Het gaat bij u over "gelul" hier en "gelul" daar. Ik ben ontvankelijk maar wens niet zulke taal tegen te komen. | GREEN ANARCHY | Molotof - 26.05.2011 10:54
olé Dat gaat snel zeg. Ze gaan hier van "een hutje in de modder" opeens naar "interessante observaties" en de megamachine wordt voorgesteld als die oude vertrouwde vijand. Let op, die ASB-ers lopen nog eerder als Molotof rond met speer. Het was toch "gelul in de ruimte"? Breek maar uit je anarcho-syndicalistische hokje, probeer maar, blijven proberen. Ik heb slecht nieuws voor je. Velen willen graag die "fabrieken" in. Omdat ze die "frieten" niet willen opgeven voor iets anders. De huidige machtsrelaties veranderen gaat dan inderdaad nogal moeilijk. We zullen zien hoe het gaat. Als we jou moeten geloven is het een kwestie van lange adem, zo onverantwoordelijk. Als het heel erg misgaat kan jij gelukkig altijd zeggen dat het niet jouw schuld was. Zullen ze schrik hebben van een kameleon? Waarom denk je dat die vlag van jou hooguit een paar seconden in het Journaal te zien is en die koperdieven ruime aandacht krijgen in Opsporing Verzocht? Ik ben een groot voorstander van jouw opgedirkte "anarcho-syndicalisme". Laat die roodzwarte maar wapperen. Dit is jullie moment. Ga ze maar pijn doen. Ik wil een ASB met een miljoen leden. Laat maar weten als je een penningmeester nodig hebt. Misschien is er iemand geinteresseerd in jouw gedraai. | |
aanvullingen | |