english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Vechten met demonen uit het verleden
the known unknown - 17.06.2011 14:51

Dit is een vadermoord. Dit is een afrekening. Koelbloedig. Noodzakelijk. Er is een nieuwe generatie die het dode gewicht van de oude meesleurt.

Dit is een vadermoord. Dit is een afrekening. Koelbloedig. Noodzakelijk. Er is een nieuwe generatie die het dode gewicht van de oude meesleurt. Als tieners zagen wij visioenen van destructie. De black blocs van de antiglobaliseringsprotesten sloegen ramen kapot, en binnen in ons hart juichden wij. De verhalen over de diversiteit van groepen die samen een top van wereldleiders blokkeerden interesseerden ons niet. Vakbonden, ngo's, boeren uit de derde wereld, activisten uit het noorden. Het beeld dat er toe deed waren de mensen met opgeheven handen die in elkaar geslagen en vergast werden door robocops en de maskers, helmen en stokken die ramen deden uiteenspatten. Belangrijker dan Seattle, was Genua. Carlos waren wij. Het vuur brandde op onze netvliezen.
Het was een spektakel en de linkse klootzakken hebben gewonnen. Zoals de vakbonden hun machtspositie 100 jaar geleden hebben kunnen veroveren, zo hebben de ngo's dat tien jaar geleden gedaan. Door zich voor te stellen als de verantwoordelijken, de redelijken. Door het protest op te delen in de goeien en de slechten. Als zij een kruimel van de macht kregen, zouden de onverantwoordelijken het zwijgen opgelegd worden. De zo geroemde diversiteit van de protesten is het mes in de rug van haar meest radicale deel geworden. Wij waren antiglobalisten, nu spuwen we op de andersglobalisten.
Als tieners vonden wij ons thuis in de kraakpanden. Daar zetten we onze eerste schuchtere passen en ontmoeten voor de eerste keer onze kameraden. We ontdekten de adrenaline van nachtelijke uitstapjes. We ontdekten de saaiheid van algemene vergaderingen. Ons enthousiasme groeide terwijl het duo consensus&compromis ons probeerde neer te duwen. Dus lieten we de panden achter ons. Deze oorden van passiviteit kunnen ons niet langer boeien. Het compromis heerst er. Ze zijn een blok aan het been geworden. Ze mogen ontruimd worden, ze mogen platgebrand worden. Wij hebben er niets bij te verliezen. De oude generatie heeft zich ondergedompeld in het alternatieve. Voor ons hebben ze hun ziel verkocht. Het is waar dat de sociaal-democratische ideologie in deze tijden zelfs radicaal kan lijken. Maar wij lopen er niet in en zeggen dat het lafheid is.
Het enige wat wij nu zien als we kijken naar de laatste twintig jaar is mislukking. Als we verder zoeken en lezen over de jaren '70 en '80 zien we projecten op het scherp van de snee, brandende ideeën die ons meer aanspreken dan de activistische tempels die de voorgaande generatie heeft opgericht. De repressie heeft die oude kameraden hard geslagen en de reactie heeft in de decennia daarop ook de geesten van de contestatie aangetast. Wij zien activisten op televisie en we zappen weg. Wat hebben wij gemeen met hen? Niets. De activistische mentaliteit is net als de democratie irrelevant aan het worden.
De destructieve kracht barst overal open als een etterbuil. Wij herkennen onze verlangens bij onze generatiegenoten los van politieke en sociale identiteiten. Over de grenzen heen. We are everywhere, jullie zijn in jullie gettos. Wij kunnen onmogelijk asociaal zijn. Wij willen niet de kadavers opgraven van het anarchosyndicalisme. Wij weigeren de aliënatie van de politieke organisatie, het werk (militant of niet). Wij denken niet dat de realiteit zich afspeelt onder de slaven van deze maatschappij. Wij willen leven, en we zijn met velen.
Dit is een waarschuwing. Want wij zijn slecht de voorbode. Een jongere generatie staat aan de poorten. Het is de generatie die opgegroeid is in december 2008. Het is de nihilistische fractie. En we hebben het niet over de Cellen van Vuur. Zij bestaan niet meer. Diegenen waar we het over hebben, zijn ongrijpbaar en vastberaden.

The known unknown
 

Lees meer over: zonder rubriek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
neo-nihilisten? 
lezert - 17.06.2011 15:11

Klinkt leuk, romantisch ook, maar de woorden stinken naar leeg geweld. Als je denkt dat met de ngo's het hele 'links' de vuilniskbak in kan, doe je niet veel anders dan gratis voorwerk voor Rutte en zijn ondernemers. Over een paar jaar weet je wat voor wereld je dan hebt, met alleen maar verwarde nihilisten en de vrijheid van 'rechts'
Goed zo 
x - 17.06.2011 15:36

Het doet mij goed om te zien dat er nog mensen zijn die nog verder kunnen kijken dan hun (afgerichte) neus lang is. Ik vraag me al lang af of die aktie voerders die om democratie schreeuwen ooit nagedacht hebben wat het precies is. Na mijn inziens zijn het ook gewoon schapen die met de kudde mee bleren. En idd die vergaderingen hadden net zo goed een vvd bij een komst kunnen zijn. Ze doen anders op precies dezelfde manier en is oer saai. Ik post wel eens dergelijk comentaar hier maar dat gaat zoals dit ook waarscijnlijk meteen naar de ruis pagina. Ze dulden geen tegenspraak en wat zij goed vinden is goed punt uit het is echt tijd dat er echt iets gaat verandern en hoop ik al langer dat de nieuwe generatie wat wakkerder wordt en dingen nieuw en anders en hopelijk beter gaan doen. In jullie ogen zal ik wel bij de oude lullen horen (40 ;). Maar goed ik wacht af of jullie dit door zetten en inderdaad kunnen bewijzen het anders te doen. En er hoeft echt geen respect te zijn voor oudere generaties ,zeker niet van na wo2, want die hebben het verpest en daar is geen enkel respect voor mogelijk. Veel "alternatieve levensstijlen" konden in de 60 en 70 er jaren juist onstaan door het kapitalisme en waren en zijn eigenlijk nauw met elkaar verbonden. Maar jullie willen leven zou wel leuk zijn om daar meer inhoud aan te geven wat dat dan nou eigenlijk is. En ben benuwt of jullie echt kunnen breken met de oude wormen en maden. Daar is het hoog tijd voor.
NN 
NN - 17.06.2011 17:33

Ah het net zo oudere kadaver van het Nihilisme wordt weer opgegraven. Geef mij maar anarcho-syndicalisme. Ruiten eruit gooien doe ik wel 's nachts! Net of het een de ander uitsluit.

Sterkte in het eigen ghetto!
de goeden dragen zwart joh 
Molotof - 17.06.2011 20:09

Moeilijk afscheid nemen zo. Ook voor nihilisme kun je  http://zinelibrary.info/green-anarchy-magazine doorstreunen. Filosofie Magazine had nog niet zo lang geleden een lang artikel over nihilisme.
Wat nodig is is anarchie die weggaat van werk en productie. Ik moet nog de eerste syndicalist tegenkomen die dat beaamt.
Sociale Forum deelnemers deden in Genua hun best om anarchisten af te leveren bij de politie.
molotof is een lul 
lezert - 17.06.2011 23:53

en lult dus maar wat, zoals "Sociale Forum deelnemers deden in Genua hun best om anarchisten af te leveren bij de politie".
In genua was een hoop zinloos geweld, zoals die ultra-insurrectionalisten die het presteerden om de creche in een sociaal centrum die als onderdak was aangeboden voor activisten, geheel te vernielen (want burgerlijk waarschijnlijk, stel je voor, kleine kindertjes opvangen) maar niet een van de daders is door 'sociale forum deelnemers' aan de politie uitgeleverd.
zo jong en nu al bitter 
whatever - 18.06.2011 03:24




het is zo makkelijk om uit een paar hefftige ervaringen een diepzwart pessimisties beeld te destilleren, niets anders dan je eigen "onvermijdelijke" afhaken goed te praten, en ondertussen gelijk maar iedereen te demotiveren, de wereld is klote, maar wij zijn net zo erg, of nog erger: alles is kut, behalve wij (een immer slinkende klub van bevestiging van hun/haar gelijk zoekers)

hardstikke geinige text verder!!!!!

ga zo door!
Leuk 
NN - 18.06.2011 09:11

Ik waardeer het artikel. De vraag rest mij, los van destructieve gedachtes, wat de werkelijke productieve opbouwende activiteiten of denkbare activiteiten van de auteur zijn. Er blijft namelijk weinig over. Naast de nodige destructie moet er ook opgebouwd worden. Of wilt men eindigen als de unabomber?

NN 
NN - 18.06.2011 12:25

Weg van werk en productie? Het enige drukmiddel wat men heeft tegen een alom aanwezig kapitalistisch systeem? Rellen schoppen is leuk maar het zet geen zoden aan de dijk als je geen ondersteuning krijgt. Slopen maar niks willen opbouwen?

En al onderschrijf ik de kritiek op de meer gematigde groepen die zich voor het karretje laten spannen, nihilisme is daar niet de oplossing voor.
Met zwaard en boog 
ABN - 18.06.2011 13:05

Al gelange tijd hier over nagedacht. Na de gevestigde 'democratische' linkse orde meer dan zat te zijn geworden en mij nooit thuisgevoeld te hebben ben ik mij gaan richten op meer radicale vormen van gedachtegoed.

De werken van John Zerzan zijn zeer verlichtend maar er ontbreekt een oplossing. Of je accepteert de denkwijze en denkt constant na over hoe het dan anders moet, al ergerende aan de dystopische wereld om je heen en de ineffectieve linkse kliek die je het liefst aan het werk in een fabriek zoals de kapitalisten dat ook willen, maar dan met andere arbeidsvoorwaarden, of je negeert zijn werken en gaat door met schreeuwen met je elitaire clubje waarna je naderhand met je Ipad op schoot naar Dancing with the Stars kijkt en al graaiend in een bak vette GMO-chips klaagt over hoe de kapitalisten de wereld toch echt naar de kloten helpen en jij morgen weer op de dam staat te schreeuwen tegen één of ander bedrijf of politici omdat een nietszeggende verandering je echt niet bevalt.

Een andere oplossing is om te kijken naar andere culturen. Alhoewel het hele idee achter 'cultuur' ooit eens opgeheven zal moeten worden voor echte vrijheid, zijn er veel ideeën in niet-westerse culturen die zeer anti-industrieël zijn. Japan, is daar één voorbeled van. Tot in het midden van 1900 waren er anti-Westerse, Anti-christelijke/Industrialisme (Het introduceren van het Christendom in Japan ging hand in hand met het industrialiseren) groeperingen.

Alhoewel deze groeperingen zeer Nationalistisch waren als je ze in een kader zou moeten plaatsen(En nu niet in een links kniereflex schieten, waarde lezer!) was hun enige doel een vrij Japan om zelf het schip te sturen in een samenleving waar niet technologie en arbeid het hoogste doel was maar menselijke moed en waardigheid.

Deze groeperingen namen (hand)boeken als de Hagakure (Book of the Samurai/Engels) en Bushido Shoshinsu (Code of the Samurai/Engels)) ter harte. Nu is mijn punt dat in deze boeken, een denkwijze is beschreven die als primitief beschouwd kunnen worden maar tegelijkertijd ook zeer oprecht en verijnd zijn en, met aanpassingen, zeer toepasbaar kan zijn voor een nieuwe generatie anti-gevestigde orde-denkers.

Deze boeken zijn anti-industrieel en anti-collectief want individuele moed en reinheid is het meest belangrijke wat er is in deze wereld maar toch praktisch want het individueel is niets zonder de groep.

Ook werd 'geweld' niet afgeschuwd. Alhoewel het de vraag is of het aanvallen van een legerkazerne met zwaard, boog en speer het uiteindelijke doel vordert toont dit wel ongekende toewijding.

Toewijding die vaak ontbreekt bij moderne groeperingen. 'Geweld is slecht, geweld zorgt alleen maar voor meer geweld!'

Hoe wil je een oorlog winnen als je niet ingesteld bent om de vijand te verslaan? Doodknuffelen werkt gewoonweg niet. Dat is wel duidelijk. Voor iedere boom die GroenFront redt, worden er 50 parkeerplaatsen bijgekwakt.

Het doel, achter mijn gehele redenatie, is dat men deze boeken doorleest en de ideeën eigen maakt en desnoods hierop bouwt. Deze ideeën moeten dan ook bekend gemaakt en besproken worden.

De hoofdpunten zijn; het vormen van sterke familiebanden, het kweken van ongekende moed waarbijhet aanleren van vaardigheden die menswaardig zijn; een grote rol spelen. Denk aan gevechtstechnieken die niet alleen gebruikt kunnen worden om te vechten maar ook om te jagen; boogschieten, zwaardvechten en speervechten.

Daarbij zullen ongetwijfeld overheden en corporatie een dergelijke stroming met geweld beantwoorden. Het is van absolute noodzaak om of de groep te beschermen of te sterven. Geen compromis; Of je gelooft in een nieuwe wereld of je doet het niet en je rolt op je rug voor de huidige machthebbers.

Tevens is anti-materialistische levens- en denkwijze alsmede het niet accepteren van het industrieël-technologische complex als onvermijdelijk zeer belangrijk.

Alle ideeën in deze boeken, zijn ontstaan ten tijde van een feodale boerensamenleving en dus ook haalbaar in het Westen. Er wordt niet vanuit gegaan dat er een industriële capaciteit beschikbaar is, alles wordt met de hand gedaan en is grotendeels algemene kennis. Veel kennis zal opnieuw aangeleerd moeten worden, wij zijn veel vergeten door de indoctrinatie op scholen en het niet eren van (verre) voorouders.(Ja, die van post-WO-2 kunnen inderdaad de pot op.)

Dit is ook een stap die wij moeten nemen; Het niet gebruiken van technologie die alleen doormiddel van industriële capaciteit geproduceerd kan worden. Denk aan computers, auto's, et cetera.

Alle technologie die primitief genoeg is om door één man gemaakt te worden met grondstoffen die herbruikbaar zijn, is welliswaar een stap naar industriële ontwikkeling maar helaas onvoorkombaar. Het moet iedere generatie duidelijk gemaakt worden dat deze stap fataal zal zijn voor verworven vrijheden.

Ook zal men langzaamerhand toe moeten werken naar het zelf verbouwen van etenswaren tot het mogelijk is om weer te jagen.

Het aanhalen van familiebanden is belangrijk; bloed is dikker dan water. Het vormen van 'clans' die vrijwel alles delen en zich zoveel mogelijk afzonderen van consumeristen en industrieëldenkers maar zich wel inlaten met andere 'clans' om inteelt en verwatering van revolutionair denken te voorkomen zal dan ook nodig zijn.

Uiteraard zijn deze boeken ontstaan in een tijd van onderdrukking (Feodalisme) en is er ook een vrouwonvriendelijk beeld ontwikkeld.
Deze elementen moeten getest worden aan het ideaalbeeld van menselijke vrijheid en waardigheid, de jager-verzamelaar, en verworpen worden indien zij hier te ver vandaan streven.

Het belangrijke is om een duidelijk streep te trekken tussen 'hen' en 'ons'. Geen compromissen, of je hoort bij een clan of je hoort er niet bij. Sta je in de weg van het afbreken van het industrieël-technologischcomplex en het uitbreiden van het jachtgebied van de clan dan moet er afgerekend worden.

De wereld is overbevolkt en niet iedereen zal meewerken omdat zij hun materialistisch wel fijn vinden en daar moet men op rekenen; er zal gevochten moeten worden. Het is onmogelijk om deze maatschappij te veranderen, hij is te groot en log en alle revolutionaire krachten worden gedempt door reformistisch denken doordat zij beinvloed (en openstaan!) door ideeën van buitenaf.

En wat betekent dit in praktische taal? Ga op een vechtsport, leer omgaan met een boog, haal familiebanden aan adopteer desnoods leden van andere families, weiger om nog langer de Westerse indoctrinatie van materialisme, lafheid en aliënatie der natuur aan te horen. En wellicht het meest belangrijke; ken de werken van primitivisten en leer over de Bushido.



E-Mail: verwijderd
geinig & leuk 
Molotof - 18.06.2011 13:42

Ik neem aan dat dit een vertaling is. Zoniet, jij hebt talent. Ik vind dit niet verward of demotiverend. Er zal heel veel moeten verdwijnen. Er valt niks te repareren. Dat wil maar niet tot die linkse tiepjes doordringen.
Je moet ze raken waar het pijn doet. Dat doe je dus niet door de postbode op te blazen of een crèche te vernielen.
In een wereld van werk is het onvermijdelijk dat er anarchisten zijn die zich daarmee bezighouden, ik zou mezelf niet meteen uitroepen tot syndicalist.
Productieve opbouwende activiteit. Struinen. My grammar is gooder.
nn 
nn - 18.06.2011 14:03

Clans gebaseerd op 'bloed' of 'familiebanden'? Klinkt eerder als nationaal-anarchistisch gelul dan wat anders. Voor mensen die beweren dat er 'heel veel moet verdwijnen' is het typerend dat een heterosexueel, patriarchaal instituut als de familie het handje boven het hoofd word gehouden. In plaats van op zoek te gaan naar echte, affectieve banden, ongeacht of dit nu familieleden, vrienden of wat dan ook te zijn, moet er maar geknield worden voor de 'wetten van het bloed'. Laat me niet lachen.

Ook dit is weer typerend: "Geen compromissen, of je hoort bij een clan of je hoort er niet bij. Sta je in de weg van het afbreken van het industrieël-technologischcomplex en het uitbreiden van het jachtgebied van de clan dan moet er afgerekend worden.", en daar hebben we imperialisme in de dop, uitbreiding van het jachtgebied voor de een of andere clan en met ieder die in de weg staat moet dan maar afgerekend worden.

Dit heeft niks te maken met een revolutionair gedachtegoed wat streeft naar een vrije maatschappij op egalitaire gronden (ongeacht kritiek op industrialisering of niet) maar hoort eerder thuis tussen de reactionaire utopias van 'vroeger was alles beter'. Hilarisch hoe sommigen industrialiserings-kritiek lijken op te vatten als een noodzaak om terug te keren naar jager-verzamelaar structuren, ongeacht de consequenties voor het gros van de wereldbevolking, de kwaliteit van leven in dergelijkse structuren,etc. Nog afgezien van het feit dat het vormen van kleine, primitieve communes een utopie is in het hedendaags kapitalisme:  http://libcom.org/library/primitive-communism-versus-integral-communism-antagonism

En dat alles omdat ze ook eens een boekje van John Zerzan of Derrick Jensen hebben gelezen (wat niet wegneemt dat deze zeker hele nuttige kritieken hebben).


Geen vertaling 
ABN - 18.06.2011 14:04

Indien jouw bericht aan mij gericht was, Molotof; het is geen vertaling, geschreven vanuit de losse hand. Vandaar het groot aantal spel- en taalfouten, tot mijn grote schaamte...
@ nn 
lezert - 18.06.2011 14:18

Inderdaad (klinkt het als nationalistische kletskoek) en wat te denken van "individuele moed en reinheid" die onze primitivist tot 'het meest belangrijke' wil verklaren. Terug naar de steentijd als oplossing dus, met geschop naar alles dat links is en een soort puber'oorlog' (leren zwaardvechten, ben je getikt of zo?0 tegen de beschaving. Wat er aan het broeien is onder dat wat zich insurrectionalist oid. beschouwt, is eerder een soort primitief neofascisme dan wat anders.
nn 
nn - 18.06.2011 14:43

@lezert: denk alleen dat dit verder weinig met insurrectionalisme te maken heeft. De meeste insurrectionaire tendensen hebben een veel genuanceerder standpunt over technologie, industrialiserings-kritiek en hun verwerping van 'links' (of 'leftism') komt grotendeels overeen met kritieken die je ook binnen het raden-communistische milieu vind.

Primitivisme is van oorsprong een Marxistische stroming (vanuit individueeen als Jaques Camatte en Fredy Perlman) met een zinnige kritiek op vervreemding, technologie als expressie van machtsrelaties en geen neutraal gegeven,etc. Het primitivisme zoals zich dat echter lijkt te ontwikkelen (hoewel het in de VS bijv. alweer grotendeels op z'n retour is) heeft een positivistische conceptie van 'het primitieve', ze streven daadwerkelijk een 'future primitive' (om met Zerzan te spreken) na. Dit is heel wat anders dan een heftige en terechte kritiek op technologie en industrialisering zoals het zich manifesteerd onder kapitalisme.
@ABN 
Molotof - 18.06.2011 14:46

Bedankt voor jouw interessante bijdrage. Bedoelde vechten met demonen. Nog meer commentaar en ga nu echt naar een verjaardag. Tot maandag.
Libcom.org 
ABN - 18.06.2011 15:04

Het citeren van een artikel van libcom.org doet jouw hele betoog teniet. Zij staan bijzonder negatief tegenover alle vormen van primitivisme en ik verwacht dan ook niet dat jij open zal staan voor alternatieve ideeën. Wellicht als je zelf met wat ideeën aan zou komen zitten, zou je nog enig gewicht in de schaal leggen.

Het feit dat libcom.org al een 'like' Facebookknop heeft, spreekt boekdelen over deze website. Industrieël-technologische hielenlikkers zijn het. Tevens de mogelijkheid om lekker te shoppen bij Amazon en een gedeelte van de opbrengsten van deze gigant naar libcom.org door te sluizen, is ronduit misselijkmakend.

Daarbij is de vergelijking met nationaal-anarchisme bizar. Bestaat dat eigenlijk wel? Hoe kan een anarchist zich houden aan grenzen? Waar ik het over heb, en wellicht is dat niet duidelijk genoeg, is dat degenen die zich niet willen laten voeden door de natuur haarzelf maar doorgaan met hun destructieve pogingen om de wereldbevolking uit te laten groeien tot één grote massieve vlek en alle natuur simpelweg op te slokken, verjaagd zullen moeten worden. De familieband waar ik het over heb, is niet meer dan een zeer hechte groep mensen die samenleven en allen hetzelfde ideaal onderschrijven; namelijk het willen terugkeren naar een meer menswaardige vorm van het menselijk bestaan. De enige reden dat hier geweld bij moet worden gebruikt, is omdat het industrieël-technologische complex dit ook zal doen. (En al heeft gedaan. Waarom anders verdwijnt er zoveel natuur? Waarom staat er een politiemacht voor de deur als het de overheid niet bevalt?)

Het zou andere 'clans', wat dat krijg je als je teruggaat naar een simpelere samenleving, ongeacht hoe je ze noemt (Groepen, tribes, et cetera) vrij moeten staan om te leven van het gebied waar een andere clan zich huist. Zodra hier voldoende land voor beschikbaar is, zou dat geen probleem mogen zijn.

Helaas is het inderdaad enigszins imperialistisch gedachtegoed om land af te nemen en dit vervolgens zelf te gebruiken. Toch is het in mijn ogen de enige manier om er voor te zorgen dat het land alleen gebruikt kan worden waar het voor bedoeld is; ontwikkeling van een natuurgebied dat zijn inwoners kan voeden. Maar je dwingt mij hier om gigantische sprongen te maken. Het enige waar ik toe op roep, is dat mensen zich voorbereiden en hechte banden vormen. Hechtere banden dan de Westerse samenleving kent. Indien je niets over de Bushido weet, weet je ook niet waar ik het over heb.

Hoezo is dit 'Nationaal-anarchistisch'? Erg makkelijk om een soort van primitivistische-Godwin erbij te halen zodra er over geweld gesproken wordt of het afpakken van land van de industriële Kapitalist en zijn willige slaven; de arbeiders. Kapitalist, Communist, Socialist, diverse Anarchisten; Allen willen één ding; het in de handen hebben van de middelen van productie.

Er is maar één mogelijkheid om vrijheid te bemachtigen en dat is door deze middelen geheel te vernietigen.
Daarvoor moet men leren voor zichzelf en elkaar te zorgen.

Het is niet -mijn- schuld dat de wereldbevolking zo uit de klauwen groeit. Ik bezit geen fabrieken, ik stem niet op partijen die het industrieël-technologisch complex zo uit de hand laten groeien, ik heb geen kinderen die geïndoctrineerd worden op school om braaf arbeider te spelen.

Waarom zou het dan -mijn- schuld zijn als zij verhongeren omdat zij te ver verwijderd zijn van de natuurlijke wereld? Ieder mens heeft de keuze om het idee te ontarmen. De meesten doen dit niet. Zij zullen zich zelfs tegen degenen keren die daar wel voor kiezen mocht het systeem op een dag niet meer functioneren en DAAR moet de primitivist gereed voor zijn. Mentaal en fysiek. Hiervoor is een andere mentaliteit nodig, een mentaliteit die schijnbaar niet gekweekt kan worden door Westerse retoriek.

Het hele 'iedereen moet gevoed worden' idee is ronduit belachelijk. De natuur gaat ervan uit dat als iets of iemand zichzelf niet kan voeden, dit organisme sterft. Het idee van een hechte groep jager-verzamelaars is het hoogst mogelijke ideaal dat de mens kan behalen; in evenwicht met zijn omgeving voor alle groepsleden zorgen zonder vooroordelen.

Het lukt nooit om dit als één grote cosmopolitische samenleving te realiseren, onze samenleving heeft dit meerdere malen bewezen en toch probeert men continue de boel te reviseren. Keer op keer een andere wending en het bevolkingsaantal blijft maar groeien, steeds meer natuur wordt onherstelbaar vernietigd wat er voor zorgt dat er steeds minder gevoed kunnen worden. En toch wil menig industrieël-technologisch fanaat dat men zich ongestoord kan voortplanten en gevoed kan worden.

Een zeer hypocriet standpunt waarvan de achterlijkheid overschaduwd wordt door onwetendheid. Men kan alleen de gehele wereldbevolking voeden indien men bereidt is om de natuurlijke wereld zoals wij hem kennen geheel te vernietigen en het menselijk leven te reduceren tot niet meer dan een onderdeel van een gigantische geöliede machine. En dit is wat de Communist, Kapitalist en alle andere technologisch-industrieël complex-fanaten in petto hebben voor jou. Of ze het nou zo willen of niet.

Het terugvallen naar een meer natuurgerichte samenleving en groep is niet meer dan een stap naar de zogenaamde 'future primitive'. Het is onmogelijk om direct alle type technologie vaarwel te zeggen, we zullen ons eerst moeten voeden door middel van landbouw en ons verdedigen door middel van (primitieve) wapens en vaardigheden die wij zelf kunnen bouwen.

Dit is simpelweg een realistische kijk op een pad die primitivisten kunnen nemen. Niets links, rechts of nationalistisch maar een stap zonder (verhulde) politieke bedoelingen.

Mocht men opeens beginnen over Nordische goden en blonde jongens, dan ja, Godwin er dan maar op los. Dat heeft niets te maken met het primitivisme maar inderdaad alles met het 'vroeger-was-alles-beter' complex.

Zoals ik al zei, de jager-verzamelaar is het ideaalbeeld waar de menselijke conditie aan getoets moet worden. Des te verder wij daar vandaan eindigen na toetsing, des te eerder het getoetste verwijderd moet worden uit onze realiteit.

Hierbij een verduidelijking mijn betoog. Veel staat beschreven in de het manuscript van F.C, de Hagakure en menig ander boek waar mijn redenering op gebaseerd is. Veel leesplezier, ouwe technofielen!
geWOWel 
lezer - 18.06.2011 20:48

met de laatste uitleg van ASB wordt het er niet beter op ('niet links, niet rechts... waar hebben we dat eerder gehoord). Maar vooral, bij je 'future primitive' fantasien: nog nooit een tuinboon zelf geteeld, wedden? (laat staan ouwe oma'tjes hun gebroken heup gezet, zonder ziekenhuisapparatuur) Hopelijk waait deze hype snel over
huh? 
. - 18.06.2011 22:32

Over hypocrisie gesproken!
Ik ben niet echt onder de indruk van libcom, maar van figuren die via het primitivisme bij een soort Japans protofascisme belanden moet ik helemaal nix hebben. Anderen voor industrieel-technologische hielenlikkers uitmaken terwijl je zelf goddomme ook achter een computer zit: alsjeblieft, sla je laptop kapot, kruip in een of ander plaggenhol en val volwassen mensen niet lastig met je slappe geouwehoer! Stik in je familiebanden!
Maar het is natuurlijk ook niet echt verbazend dat deze discussie in die richting verloopt. De tekst die de aanleiding is doet al niet veel meer dan wijdopen deuren intrappen. Dat het anarchosyndicalisme een lijk is, dat de andersglobalistische ngo-bobo's de strijd slechts hebben ingekapseld om haar om zeep te kunnen helpen, dat de zogenaamde autonome vrijplaatsen slechts de zelfgecontroleerde getto's zijn van een kleine subcultuur met (als het erop aan komt) de bijbehorende gang-mentaliteit: dat wisten we allemaal al.
Maar om na die kritiek vervolgens niets anders te kunnen bieden dan de eigen jeugd (verheerlijkt in deze consumptiemaatschappij, vergankelijk als woorden in de wind) en de zucht naar destructie? Met een dergelijk recept kon je je begin jaren dertig al aansluiten bij de SA.
Veel hedendaagse teksten die ik tegenkom, blaffen me aan als een modieuze ziekte: veel radikale woorden, weinig tot geen analyse en geen enkel perspectief.
Niet dat ik zelf zo'n perspectief te bieden heb, maar ik ga me vanuit zo'n leegte dan ook niet wagen aan pseudo-literaire oprispingen.
wegwezen 
wegwezen!!! - 18.06.2011 22:44

gelukkig dat de schrijfster van dit stuk het steeds over 'wij' heeft. dit geeft aan dat het een al samengestelde afgebakende groep is. en die zich duidelijk afzonderd en afzet tegen de rest. wij tegen de rest.

gelukkig maar. dan hoef ik me er in ieder geval niet mee bezig te houden.

nu wegwezen!! en weer aan het werk. de wereld, ook al is dat soms maar de kleine wereld om je heen, positief veranderen is geen makkelijke klus.


zwaardgek 
lezert - 19.06.2011 00:06

Dat komt nou van al die komplottheorien (deze klutst ze met wat Zerzan, en heeft vast ook in de Komende Opstand geneusd, en is nu bang voor de hele (groeinde) wereldbevolking. Dat Bushido waar de waarheid te vinden zou zijn, blijkt japans zwaardgedoe te zijn. De vorige die dat pad op ging, heeft korte geleden echt mensen hun hoofd eraf lopen slaan:  http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/06/zwaardmoordenaar_hoensbroek_wa.html
nn 
nn - 19.06.2011 12:08

Er staat ABN, niet ASB. Wel blijven opletten hé!

Als er iets binnen het anarchisme spectrum de tegenstelling van anarcho-primitivisme is dan is het wel anarcho-syndicalisme ;)
sorry 
lezert - 19.06.2011 18:09

Sorry ASB, ik zag het ook, gelukkig is het verschil groot (tenzij ook de zwaardvechters zich in Nederland syndicaal organiseren)
NN 
NN - 19.06.2011 19:37

Zoals Dolgoff ooit zei:

"I am sick and tired of these half-assed artists and poets who object to organization and want only to play with their belly buttons."

Vanuit het Libcom ghetto dan maar:

 http://libcom.org/library/anarchism-vs-primitivism/1-the-demonology-of-primitivism
jager 
jager - 19.06.2011 19:59

Wat ik me dan aanvraag: gaan de jager-verzamelaars na het ontmantelen van het industrieel complex met pijl en boog alle vervuilde bodems saneren, gaan de jager-verzamelaars na het sluiten van de kerncentrales de radio-activiteit met pijl en boog voor duizenden jaren opslaan,... Kortom om de technologie en de industrie om ver te werpen is opnieuw technologie en kennis nodig, wil de aarde bewoonbaar blijven.
In België kennen we ook de nationaal-anarchisten of groenrechts van vrijbuiter 'niet links, niet rechts maar averechts'. Ze focussen op bloed en bodem en familiebanden niet op klassetegenstellingen. hoepel op!
plaatjes draaien 
Molotof - 20.06.2011 16:34

De moraal is voor velen dat veilige onderkomen van waar ze op anderen kunnen afgeven. Het is het domein van de vluchter, de bangerik, de lafaard. Ze willen tot na twaalven ouwenelen over hun gewichtige morele kwesties zoals geweld, boontjes, gebroken heup en plaggenhol.
Er zit een rem op ons en zijn dus niet voorbereid.

Een fiere krijger heeft hier geen last van, die weet wat hem/haar te doen staat. Als iemand zich voor het krijgerschap laat inspireren door het Japanse i.p.v. pygmeeën, prima toch.
Het is beter jezelf niet te beperken. Ik zou indien nodig ook moderne middelen inzetten als daar aan te komen is.
Uit niets blijkt dat we het met nieuwe vondsten beter doen, integendeel. Het zal best zo zijn dat zonder nieuwe uitvindingen de situatie nog veel erger zou zijn, dat geeft dan goed aan wat voor heilloze weg dit is.

Ik hoor jullie weer plaatjes draaien en het is stomvervelend. Jullie verspillen liever kogels? Ik kan uit niets opmaken dat ik te maken heb met een fascist. De nette burger spelen hoeft niet maar uit niets blijkt dat ABN dat verdient.

Groene anarchie vs anarcho-syndicalisme is natuurlijk geen haarkloverij, daarvoor zijn de verschillen inderdaad te groot.

Als een primitivist iets laat ontploffen, zijn jullie dan solidair?
jager 
jager - 20.06.2011 21:32

als de primitivist zijn familiebanden, clan of tribe laat ontploffen ten voordele van vrije gemeenschappen waar 'lidmaatschap' gebaseerd is op vrije wil en niet op een imaginaire bloedband, ben ik solidair.
lachwekkend 
. - 20.06.2011 23:10

primitivisten bij de vervaardiging van salpeter
primitivisten bij de vervaardiging van salpeter

"Als een primitivist iets laat ontploffen", zo vraagt meneer Molotof zich af.
Hoe moet een consequente primitivist dat dan doen? Gerelateerd aan de jagers/verzamelaars? Bij mijn weten laten jagers/verzamelaars nooit iets ontploffen. Okee, houtskool is misschien nog wel te maken, laten we zeggen dat de uitvinding van het vuur er nog mee doorkan. Maar waar haalt hij de zwavel en het kaliumnitraat dan vandaan? Dan heb je toch weer zwavelmijnen en salpeterfabriekjes nodig, met arbeiders die gevoed moeten worden. En dan nog iets om het buskruit in te doen, een zakje van rendierhuid geeft niet echt een harde knal. Ik heb het: je laat een flinke steen net zolang onder een druppelend bergbeekje liggen tot hij voldoende is uitgehold, dan plak je er met beversnot een andere platte steen op...
Dat duurt dan voldoende duizenden jaren, zodat ik me weer wat prettiger voel. Ik denk eerlijk gezegd niet dat die primitivisten het buskruit al hebben uitgevonden.
Want wat is dat nu voor simpel statement: als een primitivist iets opblaast? Als hij WAT opblaast? Als hij een bom legt bij de server van libcom? Of in het hoofdkwartier van de anarchosyndicalisten?
Denk je nu echt dat er ook maar iets ten goede veranderd als je anno 2011 in Nederland 'iets' opblaast? Ik denk dat je daarmee hooguit een paar fascho's en de AIVD een plezier doet. Echt een fantasievolle manier om tegen de huidige sociale verhoudingen aan te kijken: gewoon 'iets' laten ontploffen... Typisch de mentaliteit van die lui die zo moedig zijn om bombrieven te sturen - die onderbetaalde postbodes die het risico lopen om hun handen te verliezen zijn toch allemaal collaborateurs, nietwaar?
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.