english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Weg met seksistische reclame
Weg met seksistische reclame - 15.08.2011 00:56

Op ludieke wijze heeft de campagne 'weg met seksistische reclame' een billboard van modebedrijf American apparel aangepast. In de nacht van 14 op 15 augustus is een steunbetuiging van Vereniging Martijn aangeplakt. Op de poster is een vrouw afgebeeld die eruit ziet als een minderjarig meisje.

Het billboard op Mauritskade
Het billboard op Mauritskade

De reclame is een typisch voorbeeld hoe een utopische beeld wordt geschept waaraan vrouwen dienen te voldoen. De vrouw lijkt ontzettend jong, heeft vrijwel geen kleren, is onnatuurlijk dun, heeft geen haar op haar benen, ze heeft grote borsten en kijkt gewillig de camera in. American apparel probeert een illusie te creeeren dat vrouwen op het model kunnen lijken en door mannen begeert worden als ze hun kleding in deze winkel kopen. American apparel, netals Suitsupply, maakt gebruik van en versterkt de seksistische verwachtingspatronen in deze maatschappij om winst te maken.
We zullen seksistische reclame blijven aanvallen, zolang mensen vanwege hun geslacht bepaald gedrag moeten vertonen.

Voor een wereld waarin je lichaamshaar niet raar is
Voor een wereld waarin vrouwen geen koopwaar zijn
Voor een wereld waarin mannen geen seks en macht moeten najagen
Voor een wereld waarin seks fijn is en geen marketingstrategie
Voor een wereld waarin je geslacht niet bepaald of je een jurk draagt of een broek, of je stoer bent of gevoelig.
Voor anarchie!
 

Lees meer over: feminisme natuur, dier en mens

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
goeie actie 
lezer - 15.08.2011 10:57

Blij dat er iemand nog wat onderneemt af en toe, dus petje af. Dit zet wel degelijk te denken. Reclame, met name die van bedrijven is verschrikkelijk en daarbij de stereotype vrouwenlichamen gebruiken is dubbel zo. Dat er dan weer betweters van alles gaan bedenken dat ze zich af gaan vragen: soit
snppen mensen het dan echt niet? 
tim - 15.08.2011 11:07

Mensen doen net alsof het enige alternatief voor een samenleving zonder seksisme een seksloze, preutse samenleving zou zijn. Dit is natuurlijk enorme onzin en ongetwijfeld ook niet de bedoeling van de activisten.
Acties tegen seksistische posters worden niet gevoerd omdat er naakt in de afbeelding voorkomt maar omdat de afbeelding voor een vrouw en of man beeld zorgt dat compleet niet realistisch is en wat 95% van de mensen verder ooit zal bereiken. Toch wordt dmv deze reclames dit beeld aan ons opgedrongen, zo moeten we zijn en dit moeten we mooi vinden. Dit klopt niet.
Verder is een naakt vrouwenlichaam en keimooi, een naakt mannenlichaam ook. Ik zie graag naakte mensen, soms wordt ik daar ook nog eens geil van ook. Het is ook zeker ok om een seksueel mens te zijn (het is natuurlijk ook ok om dit niet te zijn) maar seks gebruiken om producten te verkopen en om via reclames onze verlangens te dicteren is niet ok.

Je moet tegenwoordig vooral slank, haarloos, jong en blank zijn (m/v) dat bij dit beeld heel veel mensen worden uitgesloten hoef ik volgens mij niet uit te leggen, dat dat onwenselijk is ook niet.

Dat zowel radicale christenen als linkse feministen actie tegen dergelijke posters wil niet zeggen dat ze hetzelfde beeld voor ogen hebben. Als extreem rechts tegen globalisering actie voert en ene linkse groep doet dat ook dan wordt dat toch immers ook niet gelijk gesteld door ons? Dit omdat we weten dat de beweegredenen van extreem rechts xenofoob zijn en we kennen uiteraard ook ponze beweegredenen. Hopelijk is in deze aanvulling ook duidelijk geworden wat onze beweegreden als linkse beweging zouden moeten zijn om tegen seksistische posters tekeer te gaan.


kijk ook eens naar een goed artikel over seksistische reclames op  http://www.afanijmegen.org/?p=626
en check dan gelijk even de site van de dolle mollies
 http://dollemollies.puscii.nl/

wauw 
nn - 15.08.2011 17:52

 http://www.telegraaf.nl/binnenland/10371585/__Krakersactie_met_pedo-sticker__.html?sn=binnenland

niet eens een slecht nieuwsbericht op telegraaf!!!
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.