Hier kun je discussieren over Food for Thought.
Dinsdagochtend negen uur achter het station van Alcantara Terra. Vrijwilligers vullen grote plastic zakken met verse pruimen terwijl vrachtwagens een file vormen voor de schuifdeuren van de voedselbank in Lissabon. Dit is de drukste dag van de week. De solidariteitsorganisaties, die verantwoordelijk zijn voor de distributie van voedsel aan zo'n driehonderdduizend mensen in de regio, wachten geduldig op hun beurt. De twee grote hallen van de voedselbank, gevuld met blikken bonen, pakken rijst, pasta en meel, worden met grote precisie gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze de groeiende behoefte aan voedselhulp tegemoet kunnen komen. In betere economische tijden was de voedselbank er vooral voor de armere families in Lissabon, maar toen de koude wind van de crisis opstak, had ook de middenklasse geen andere keuze dan zijn trots weg te slikken en wekelijks in de rij te gaan staan voor een tas eten.
Ik krijg een lift naar Cascais, een luxe villawijk aan de kustlijn van Lissabon. Tot locatie voor toerisme maar tegelijkertijd ook de wijk waar ongeveer achthonderd families afhankelijk zijn van voedselhulp. Woensdagmiddag om drie uur, achter de kerk São Domingo de Rana, staat een kleine groep mensen met hun karretjes en blauw-gele Liddle tassen in de aanslag als de vrachtwagen het plein op draait. Een aantal van hen helpt mee met lossen en wanneer alles klaar staat worden de familie namen een voor een afgeroepen. Sommige mensen lopen wel tien kilometer van huis naar het centrum omdat het bus tarief buiten hun wekelijkse huishoudbudget valt.
Donderdagavond bij Serve the City. Een twee maandelijks initiatief waar ongeveer honderdvijftig mensen een maaltijd kunnen nuttigen in een restaurant setting. In een verborgen hoek van de stad, vlakbij het industrie terrein, versleept een team aan vrijwilligers tafels en stoelen terwijl zich buiten een rij bezoekers vormt. Eenmaal aan tafel heerst er een ontspannen sfeer onder de mensen uit alle lagen van de samenleving die gezamenlijk dineren.
Op vrijdag tegen het vallen van de avond neem ik de trein naar de buitenwijk Parede. Onderweg naar mijn afspraak loop ik door brede straten met grote witte villa's en palmbomen. Ik ben te gast in het huis van twee families die in souterrain van een van deze villa's wonen. Een donkere en vochtige leefsituatie dat drie volwassenen en vijf kinderen in twee krappe kamers, een badkamer en een kleine keuken huist. We eten een simpele maaltijd van rijst met bonen. De moeder verteld me, "omdat we na het ontslag van mijn man de huur van onze woning niet meer op konden brengen heeft een vriendin mij, mijn man en onze drie kinderen in huis genomen. We leven nu met z'n vijven van tweehonderd euro per maand. Zonder de hulp van de Voedselbank zouden we niet iedere dag een warme maaltijd kunnen eten".
Zaterdagavond acht uur. Ik ga mee de staat op met de mensen van Vida e Paz. Drie-honderd-vijf-en-zestig dagen per jaar rijden ze de hele stad rond om een bescheiden voedselpakketten uit te delen aan de dag en thuis lozen van Lissabon. Ze kennen elke kartonnen doos en verborgen hoekje in de stad. Aan de oever van de Taag vinden we een groepje mensen, en terwijl ze eten een broodje eten proberen de mensen van Vida e Paz hen ervan te overtuigen om naar een van de opvangcentra in de stad te gaan waar ze betere hulp en een warme maaltijd kunnen krijgen.
De Voedselbank van Portugal is een initiatief dat strijd tegen honger en de de verspilling van voedsel. Dit verhaal is te zien als een vignet, een klein verhaal in het groter verhaal, van de middenklasse in Zuid-Europa die worstelt om rond te komen tegen een achtergrond van schaamte en armoede. Terwijl de de kloof tussen rijk en arm in Europa zich verbreedt, kan men zich afvragen; gaan we terug in de tijd?
Of we terug gaan in de tijd,
Of we terug gaan in de tijd, weet ik niet.
Het is wel een feit dat de helft van het voedsel op de wereld weg wordt gegooid, vaak al bij de fabrikant, groothandel of winkel.
Misschien zijn deze voedselbanken de manier om bedrijven over te halen hetgeen ze normaal weg gooien, niet meer weg te gooien en om mensen bewust te maken van het distibutie/consumptie probleem
Een transitie naar een balans voor winkels; niet meer gericht op omzet draaien, maar waar je als mens mee bezig zou moeten zijn: Voedsel naar de mensen brengen.
Misschien is het wel mogelijk dat er een balans kan ontstaan tussen hetgeen wat "weg gegeven wordt" en hetgeen wat gekocht wordt, in de transitie naar een tijd waarin we niet meer met geld gaan betalen, maar gewoon weer voor onszelf gaan zorgen en een moestuin aan gaan leggen?
Re: Food for Thought
" solidariteitsorganisaties " schrijft u. Dat doet vermoeden dat er politiek linkse organisaties de drijvende kracht zijn ?
Ik vrees nu al dat het weer om christenen gaat die als je kritiek hebt op gang van zaken voedselbank onmiddelijk de voedselhulp staken zo als bij de voedselbank in Haarlem Nederland. Ik spreek uit ervaring als getroffen daar door in Haarlem. Rechten geen gunsten !
Voedselbanken zijn deel van het probleem geen oplossing. Opstanden door honger hebben grote veranderingen en deels ook verbeteringen gebracht in het verleden in Europa. De vaak door christelijken mogelijk gemaakte voedselbanken verhinderen
radicale verandering en verbetering van politiek economisch systeem. Ik begrijp dat neem en eet niet zo'n makkelijke weg is voor " brave " burgers ook niet voor mij. Gelukkig hoef ik nog niet de vernederende weg van winkel diefstal. Nog niet.
Kortom ik wil discussie over de voedselbanken en niet die kritiekloze afschildering van voedselbanken als lieve weldoeners want dat zijn het niet. Die voedselbanken hebben te veel macht en niemand die ze controleerd niet op voedsel kwaliteit en zeker niet op hoe ze om gaan met hun " klanten ". Ik heb grote bezwaren tegen liefdadigheid onoverkomelijke bezwaren inmiddels al helemaal als die liefdadigheid uit een godsdienstige groep komt. Het geloven in een god is waanzin. Wil jij dat arme donders afhankelijk zijn van waanzinnigen ?! Die ook nog eens de politiek economische status quo trouw zijn en die willen handhaven ?! Steeds grotere groepen leven in de negentiende eeuw ook in NL bijna iedereen kijkt uit eigen belang de andere kant op. Shame ! Rise up ! Slechts enkele overwegingen zo heb ik er meer mbt. onderwerp.
Groeten; Raymond
Twitter @ombudsfoodbank.
re:
Raymond,
Kijk voor LETS (Local Exchange Trading System) e.d. ook eens bij http://en.wikipedia.org/wiki/LETS , of in het Nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lokale_ruileconomie . Dit vindt ook z'n toepassingen in bijv. Griekenland, hier een artikel: "Battered by Economic Crisis, Greeks Turn to Barter Networks," http://www.nytimes.com/2011/10/02/world/europe/in-greece-barter-networks... . (Sta bij de New York Times cookies toe om van die melding af te komen dat je je moet abonneren. Die artikelen zijn vrij toegankelijk.)
voedselbank.
laat me raden,je kreeg voedselpakketen van de voedselbank te haarlem,het was allemaal niet goed genoeg voor je waarna je daar alles en iedereen voor rotte vis hebt uitgemaakt,en toen was je niet meer welkom.
en het lag ook zeer zeker niet aan jou,maar aan al die onmensen die daar vrijwilligers werk doen,het waren nog christenen ook,ze zouden stuk voor stuk vervolgd moeten worden,niet waar?
en bijna iedereen kijkt uit eigenbelang de andere kant uit,maar intussen betalen zij wel mooi jouw woning,inkomen,zorg en nog zo wat meer.
dat je de schaamte al lang voorbij bent is wel duidelijk,dat er weinig mensen zijn die het met je te doen hebben maakt het nog schrijnender.
arme man,maar dan wel geestelijk.
-
Voedselverstrekking heeft vaak nix te maken met altruïsme maar meer met egoïsme, het gaat om het goede gevoel van het uitdelen.
Hier kon je altijd dankzij de voedselbank toch die hypotheek afbetalen en dat zal wel nog steeds gebeuren. Het eten wordt eventueel opgehaald met de auto.