Wanneer: 03/06/2013 - 10:58
Groenfront! en Lush roepen natuurbeheerders op: ‘maak Veluwe vrij van commerciële jacht’
Natuurbeheerders Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe verdienen fors aan jacht
Amsterdam, 3 juni 2013 - Maar liefst 80% van alle zwijnen en 60% van alle edelherten wordt in de komende maanden op de Veluwe afgeschoten. Onder het mom ‘faunabeheer’ wordt de ecologie van het gebied zwaar verstoord.
Meest opvallend is dat aan deze jacht fors verdiend wordt door natuurorganisaties Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe. Door de verkoop van het vlees, maar vooral door het verhuur van jachtrechten.
Er is een duidelijk verschil te zien tussen de verschillende terreinbeheerders op de Veluwe – niet overal op de Veluwe vindt deze onnodige jacht op deze schaal plaats. Organisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer geven op dit punt een beter voorbeeld en zijn meer terughoudend met het toestaan van jacht in hun natuurgebieden. Het Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe geven hobbyjagers echter wel vrij baan: op hun terreinen wordt meer gejaagd en meer bijgevoerd. Beide organisaties verdienen bovendien fors aan de jacht en zijn in de praktijk onderdeel van de jagerslobby die pleit voor meer afschot bij de provincie.
Campagnevoerend cosmeticabedrijf Lush en actienetwerk GroenFront! doen daarom een heldere oproep aan de twee natuurorganisaties: ‘Stop met het ondersteunen van de jachtlobby. Werk mee aan een Veluwe waar de natuur weer zijn vrije gang kan gaan; waar zwijnen en edelherten hun natuurlijke rol in het ecosysteem weer kunnen vervullen. Een Veluwe die op termijn jachtvrij is. Stop vanaf 1 juli met het verhuren van jachtrechten.’ Deze oproep kan ondertekend worden op www.groenfront.nl en van 3 t/m 9 juni in de acht winkels van Lush in Nederland. De handtekeningen zullen binnenkort worden aangeboden aan Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe.
Zwijnen en edelherten worden zowel intensief bejaagd als fors bijgevoerd in de natuurgebieden van het Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe. Het Geldersch Landschap verdient daar 300.000 euro per jaar aan. Op haar terreinen zijn veel jachthutten en bijvoerplaatsen te vinden. Ook worden door boswachters jachtpartijen georganiseerd. Nationaal Park de Hoge Veluwe verdient 450.000 euro met jachtrechten en de verkoop van vlees. Het park werkte daarnaast pogingen om het gebied met ecoducten te verbinden met nabijgelegen natuurgebieden jarenlang tegen: het lijkt alsof het de vetgemeste zwijnen en edelherten liever gevangen houdt achter hoge hekken. Als het Geldersch Landschap en Nationaal Park de Hoge Veluwe hun beleid veranderen, wordt er fors minder gejaagd op de Veluwe en krijgt de natuur een nieuwe kans.
Het alternatief is er. In gebieden waar niet bijgevoerd en niet of nauwelijks gejaagd wordt, blijft het aantal zwijnen en edelherten redelijk stabiel. Ongeveer 25% van de dieren haalt door natuurlijke oorzaken de lente niet. Dit is fors minder dan de 60% tot 80% dieren die op de Veluwe afgeschoten worden. Niet bejaagde dieren laten zich meer zien, worden ouder en vertonen veel meer natuurlijk gedrag. Bovendien moeten de dode dieren niet uit de natuur worden weggehaald, want deze vormen een waardevolle voedingsbron voor aaseters als de raaf en de zeearend. Ecologen betogen al jaren dat jagen niet effectief is om het aantal dieren op de Veluwe stabiel te houden. Bovendien geven zij aan dat de jacht forse schade toebrengt aan de natuur. Hetzelfde geldt voor de overlast die vooral zwijnen veroorzaken op boerenakkers en in het verkeer. Deze overlast is door de jacht nooit verdwenen. Er zijn veel effectievere oplossingen bekend, zoals het aanplanten van wildwerende heggen om akkers.
De argumenten zijn uitgebreider te vinden op www.jachtkaart.nl. Initiatiefnemers van deze brief zijn Lush en GroenFront!.
Lush voert al sinds oprichting (1995) campagnes voor een beter milieu en dierenrechten. Het proefdiervrije cosmeticabedrijf heeft bijna 1000 winkels in meer dan 50 landen en steunt diverse fairtrade en lokale initiatieven die zich inzetten voor dier en milieu. Lush gebruikt haar verpakkingen daarnaast zo duurzaam mogelijk: door te recyclen, onnodige verpakking weg te laten of en waar het kan in een vaste vorm te produceren, zodat extra verpakking niet nodig is. Voor meer informatie: www.lush.nl.
GroenFront! Is een netwerk van milieuactvisten en opgericht in 1997. Onder het motto EarthFirst! No violence en Direct Action organiseert zij actiecampagnes om ecosysteem aarde te beschermen. GroenFront! voerde campagnes tegen de Betuwelijn, de kap van de Schinveldse Bossen, en rond de klimaattop in Kopenhagen. Voor meer informatie zie www.groenfront.nl.
De oproep kan worden ondertekend op www.groenfront.nl of via deze link: http://www.activism.com/nl_NL/petitie/oproep-aan-geldersch-landschap-en-...
Aan wie verkopen ze dat vlees?
@ nn hierboven,
Het vlees van de Hoge Veluwe word verkocht in/door het park zelf, ze bieden vleespakketten aan.
Het vlees van de dieren die op terreinen van het Geldersch Landschap worden gedood word waarschijnlijk gewoon aan de (lokale) poelier verkocht.